Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Eugeniusz Zak
Profil młodzieńca ("Studium głowy")
technika mieszana/papier, 46 x 37 cm
Eugeniusz Zak, urodzony w żydowskiej rodzinie na terenach dzisiejszej Białorusi, był jednym z najwybitniejszych polskich malarzy pierwszej połowy XX wieku, działając głównie we Francji, ale także w Polsce i Niemczech. Uznawany jest za przedstawiciela neoklasycyzmu w malarstwie, związany z warszawską grupą RYTM (założoną w 1922 roku) oraz z kręgiem École de Paris. W 1904 roku zamieszkał na stałe w Paryżu, gdzie wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych czy Towarzystwa Narodowego Sztuk Pięknych. Nazwany „najbardziej paryskim Polakiem” przez francuskiego poetę i krytyka sztuki André Salomona, Zak w pełni zaadaptował francuskie tendencje artystyczne, rozpoczynając tam swoją profesjonalną edukację na École des Beaux-Arts i Académie Colarossi u Alberta Besnarda już rok po opuszczeniu rodzinnych stron. Najważniejszą cechą jego sztuki było tworzenie z wyobraźni, sięganie do motywów dawnej sztuki i ich dekoracyjne przekształcanie, przy czym za najdoskonalszą uważał sztukę wczesnego włoskiego renesansu. Bohaterami jego kompozycji byli „ludzie wolni” – rybacy, pasterze, kobiety z dziećmi, komedianci, tancerze, kuglarze, włóczędzy – czasem przedstawieni w pustych wnętrzach, czasem jako mieszkańcy Arkadii. Idylliczne pejzaże, malowane przez ciężko chorego artystę, ujawniały dysonans między pięknem przyjaznego człowiekowi krajobrazu a poczuciem przemijania. W oferowanym portrecie „Młodego mężczyzny z profilu” dostrzegalne są typowe dla Zaka elementy kompozycji, sugerujące melancholijny nastrój postaci: nieobecny wzrok skierowany „do wewnątrz”, opadająca głowa, brak szczegółów stroju, co prowadzi do depersonalizacji modela. Podobne cechy można odnaleźć u Amedeo Modiglianiego – obaj, reprezentanci Szkoły Paryskiej, unikali zaznaczania źrenic, nadawali sylwetkom wydłużone proporcje i stosowali powtórzenia formalne, typizujące postaci i podkreślające melancholię jako świadomą estetyczną postawę twórczą.
| Autor | Eugeniusz Zak |
|---|---|
| Daty życia autora | (1884 Mohylno, Białoruś - 1926 Paryż) |
| Tytuł | Profil młodzieńca ("Studium głowy") |
| Technika | technika mieszana |
| Materiał | papier |
| Rodzaj | malarstwo na papierze (pastele, akwarele, gwasze) |
| Wymiary | 46 x 37 cm |
| Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
| Styl | międzywojenne |
| Sygnatura | sygnowany l.g.: 'Eug. Zak' |
| Literatura | Michał Walicki, Juliusz Starzyński, Dzieje sztuki polskiej [w:] Ryszard Hamann, Historia Sztuki, Warszawa 1934, il. 1467 Barbara Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926, Warszawa 2004, poz. kat. 92, s. 109 |
| Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Eugeniusz Zak
technika mieszana/papier, 46 x 37 cm
Profil młodzieńca ("Studium głowy")
| Autor | Eugeniusz Zak |
|---|---|
| Daty życia autora | (1884 Mohylno, Białoruś - 1926 Paryż) |
| Tytuł | Profil młodzieńca ("Studium głowy") |
| Technika | technika mieszana |
| Materiał | papier |
| Rodzaj | malarstwo na papierze (pastele, akwarele, gwasze) |
| Wymiary | 46 x 37 cm |
| Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
| Styl | międzywojenne |
| Sygnatura | sygnowany l.g.: 'Eug. Zak' |
| Literatura | Michał Walicki, Juliusz Starzyński, Dzieje sztuki polskiej [w:] Ryszard Hamann, Historia Sztuki, Warszawa 1934, il. 1467 Barbara Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926, Warszawa 2004, poz. kat. 92, s. 109 |
| Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |