Eugeniusz Zak

Profil młodzieńca ("Studium głowy")

technika mieszana/papier, 46 x 37 cm

ID obiektu 140312

Eugeniusz Zak, urodzony w żydowskiej rodzinie na terenach dzisiejszej Białorusi, był jednym z najwybitniejszych polskich malarzy pierwszej połowy XX wieku, działając głównie we Francji, ale także w Polsce i Niemczech. Uznawany jest za przedstawiciela neoklasycyzmu w malarstwie, związany z warszawską grupą RYTM (założoną w 1922 roku) oraz z kręgiem École de Paris. W 1904 roku zamieszkał na stałe w Paryżu, gdzie wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych czy Towarzystwa Narodowego Sztuk Pięknych. Nazwany „najbardziej paryskim Polakiem” przez francuskiego poetę i krytyka sztuki André Salomona, Zak w pełni zaadaptował francuskie tendencje artystyczne, rozpoczynając tam swoją profesjonalną edukację na École des Beaux-Arts i Académie Colarossi u Alberta Besnarda już rok po opuszczeniu rodzinnych stron. Najważniejszą cechą jego sztuki było tworzenie z wyobraźni, sięganie do motywów dawnej sztuki i ich dekoracyjne przekształcanie, przy czym za najdoskonalszą uważał sztukę wczesnego włoskiego renesansu. Bohaterami jego kompozycji byli „ludzie wolni” – rybacy, pasterze, kobiety z dziećmi, komedianci, tancerze, kuglarze, włóczędzy – czasem przedstawieni w pustych wnętrzach, czasem jako mieszkańcy Arkadii. Idylliczne pejzaże, malowane przez ciężko chorego artystę, ujawniały dysonans między pięknem przyjaznego człowiekowi krajobrazu a poczuciem przemijania. W oferowanym portrecie „Młodego mężczyzny z profilu” dostrzegalne są typowe dla Zaka elementy kompozycji, sugerujące melancholijny nastrój postaci: nieobecny wzrok skierowany „do wewnątrz”, opadająca głowa, brak szczegółów stroju, co prowadzi do depersonalizacji modela. Podobne cechy można odnaleźć u Amedeo Modiglianiego – obaj, reprezentanci Szkoły Paryskiej, unikali zaznaczania źrenic, nadawali sylwetkom wydłużone proporcje i stosowali powtórzenia formalne, typizujące postaci i podkreślające melancholię jako świadomą estetyczną postawę twórczą.

Więcej informacji
Autor Eugeniusz Zak
Daty życia autora (1884 Mohylno, Białoruś - 1926 Paryż)
Tytuł Profil młodzieńca ("Studium głowy")
Technika technika mieszana
Materiał papier
Rodzaj malarstwo na papierze (pastele, akwarele, gwasze)
Wymiary 46 x 37 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl międzywojenne
Sygnatura sygnowany l.g.: 'Eug. Zak'
Literatura Michał Walicki, Juliusz Starzyński, Dzieje sztuki polskiej [w:] Ryszard Hamann, Historia Sztuki, Warszawa 1934, il. 1467
Barbara Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926, Warszawa 2004, poz. kat. 92, s. 109
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Eugeniusz Zak

technika mieszana/papier, 46 x 37 cm

Profil młodzieńca ("Studium głowy")

ID obiektu 140312
210000 zł
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Eugeniusz Zak
Daty życia autora (1884 Mohylno, Białoruś - 1926 Paryż)
Tytuł Profil młodzieńca ("Studium głowy")
Technika technika mieszana
Materiał papier
Rodzaj malarstwo na papierze (pastele, akwarele, gwasze)
Wymiary 46 x 37 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl międzywojenne
Sygnatura sygnowany l.g.: 'Eug. Zak'
Literatura Michał Walicki, Juliusz Starzyński, Dzieje sztuki polskiej [w:] Ryszard Hamann, Historia Sztuki, Warszawa 1934, il. 1467
Barbara Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926, Warszawa 2004, poz. kat. 92, s. 109
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Search engine powered by ElasticSuite