Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Edward Dwurnik
"Przesłuchanie (inscenizacja teatralna)" z cyklu "Sportowcy"
olej/płótno, 114 x 146 cm
„Sportowcy ciągle nas otaczają i nadal ich maluję” – mówił Dwurnik, odnosząc się nie tylko do cyklu, który przyniósł mu rozpoznawalność, lecz także do kondycji społecznej wpisanej w jego sztukę. Przesłuchanie (inscenizacja teatralna) nie tyle obrazuje zdarzenie, ile staje się świadectwem sposobu myślenia o społeczeństwie, o jednostce poddanej mechanizmom nacisku, gry, przystosowania. Dwurnik był twórcą przekornym. „Nigdy nie chciałem zaistnieć ‘Podróżami autostopem’”, przyznawał. Wolał tworzyć obrazy programowe, silnie zakorzenione w obserwacji życia i pełne dwuznaczności. Miał dystans do wszystkiego, co powtarzalne i oczekiwane – również do własnego sukcesu. Miasta malował, bo „wszyscy chcieliby miasta i miasta. Jak obłąkani”. Wolał konstruować narracje bardziej gorzkie, pełne ironii. A jeśli już miał malować ludzi, to takich, którzy – nawet jeśli „stoją jak kawał drewna” – niosą w sobie napięcie, ukryty ruch, echo niewypowiedzianego oporu. Jego „Sportowcy” są kostiumem – w sensie dosłownym i symbolicznym. Dwurnik „ratował się rekwizytem”: dawał postaciom „element z innego świata – fajkę, piórka, ostrogi, okulary”. To nie były dekoracje, ale sposób nadania postaci wewnętrznego życia, wejścia w rolę. To, co u innych mogłoby wyglądać jak przebieranka, u niego staje się techniką demaskacji. Pokazać realność poprzez fikcję – to był jego język. Z tej samej przekory wyrasta też stosunek Dwurnika do rynku. Opowiadał bez skrępowania: „Z klientami jest cała karuzela… odbijam to sobie w taki sposób, że umawiam się z nimi, a potem nie wpuszczam ich do domu”. Dla niego sztuka nie była produktem, ale formą oporu – także wobec mechanizmów popytu, instytucjonalnych oczekiwań, środowiskowej pozy. W tej logice mieści się i „Przesłuchanie (inscenizacja teatralna)” – obraz nie jako ilustracja, ale akt. Równie teatralny, co prawdziwy.
Autor | Edward Dwurnik |
---|---|
Daty życia autora | (1943 Radzymin - 2018 Warszawa) |
Tytuł | "Przesłuchanie (inscenizacja teatralna)" z cyklu "Sportowcy" |
Czas powstania | 1991 |
Technika | olej |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 114 x 146 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Stan zachowania | praca nieoprawiona |
Styl | nowa ekspresja |
Sygnatura | sygnowany i opisany p.d.: ' insc.teatralna.| PRZESŁUCHANIE E.D.' |
Opis szczegółowy | sygnowany, datowany i opisany na odwrociu p.g.: '"PRZESŁUCHANIE - | - insc.teatralna. | 1991 | E. DWURNIK | NR: XV.237 | 1206' |
Literatura | Dwurnik. Spis prac malarskich, red. Pola Dwurnik, Zachęta Galeria Sztuki Współczesnej, Warszawa 2001, wydane jako dodatek do katalogu wystawy „Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy”, (08.09-07.10.2001), Cykl XV „Sportowcy”, poz. 237, nr 1206, nlb. Edward Dwurnik. Sportowcy 1972-1992, red. Pola Dwurnik, Warszawa 2011, poz. 237, s.436-437 (il.), 511 (spis) |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Opinie | praca w internetowym archiwum Fundacji Dwurnika: https://edwarddwurnik.pl/index.php/Detail/objects/3126 [dostęp: 16.052025] |
Edward Dwurnik
olej/płótno, 114 x 146 cm
"Przesłuchanie (inscenizacja teatralna)" z cyklu "Sportowcy"
Autor | Edward Dwurnik |
---|---|
Daty życia autora | (1943 Radzymin - 2018 Warszawa) |
Tytuł | "Przesłuchanie (inscenizacja teatralna)" z cyklu "Sportowcy" |
Czas powstania | 1991 |
Technika | olej |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 114 x 146 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Stan zachowania | praca nieoprawiona |
Styl | nowa ekspresja |
Sygnatura | sygnowany i opisany p.d.: ' insc.teatralna.| PRZESŁUCHANIE E.D.' |
Opis szczegółowy | sygnowany, datowany i opisany na odwrociu p.g.: '"PRZESŁUCHANIE - | - insc.teatralna. | 1991 | E. DWURNIK | NR: XV.237 | 1206' |
Literatura | Dwurnik. Spis prac malarskich, red. Pola Dwurnik, Zachęta Galeria Sztuki Współczesnej, Warszawa 2001, wydane jako dodatek do katalogu wystawy „Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy”, (08.09-07.10.2001), Cykl XV „Sportowcy”, poz. 237, nr 1206, nlb. Edward Dwurnik. Sportowcy 1972-1992, red. Pola Dwurnik, Warszawa 2011, poz. 237, s.436-437 (il.), 511 (spis) |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Opinie | praca w internetowym archiwum Fundacji Dwurnika: https://edwarddwurnik.pl/index.php/Detail/objects/3126 [dostęp: 16.052025] |