Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Zuzanna Janin
"7 śmierci. Corpus Delicti"
wydruk pigmentowy/papier archiwalny, 32 x 40 cm
W cyklu „7 śmierci. Corpus Delicti” Zuzanna Janin umieszcza siebie w roli martwego ciała, odnalezionego i sfotografowanego w okolicznościach zaczerpniętych zarówno z historii malarstwa, jak i z medialnych obrazów współczesnych tragedii. Nie odgrywa jednak roli ofiary w sposób mimetyczny ani nie rekonstruuje konkretnych przypadków – interesuje ją raczej sam mechanizm przedstawiania śmierci, a także pytanie o to, jak wygląda nieobecność, która wciąż jest widoczna. Projekt powstał w czasie, gdy artystka pracowała nad wielowarstwowym performansem „Widziałam swoją śmierć”, którego finałem był jej fikcyjny pogrzeb, przeprowadzony publicznie i z pełnym rytuałem – włącznie z nekrologami w prasie. „7 śmierci” pełniło w tym procesie funkcję wstępną: pozwalało przetestować formy obecności po śmierci, a zarazem odnosiło się do współczesnych sposobów wizualizowania końca – pozbawionych intymności, przemienionych w medialne spektakle. Janin fotografuje się jako „ciało” – obiekt o zdefiniowanej pozycji w porządku kulturowym. Jako kobieta i artystka odwraca klasyczny porządek przedstawiania, w którym martwe ciało kobiety – Ofelia, święta, ofiara – staje się przedmiotem kontemplacji lub projekcji. Zamiast tego tworzy serię obrazów, w których autorka wchodzi w przestrzeń zarezerwowaną dla fikcyjnych ofiar, nie po to, by je powielać, lecz by zadać pytanie o możliwość reprezentacji śmierci, która nie przekształca się w narrację podporządkowaną estetycznym lub społecznym oczekiwaniom. Cykl „7 śmierci” można odczytać jako akt odzyskiwania ciała – nie poprzez afirmację życia, ale przez przejęcie prawa do decydowania o własnej śmierci jako temacie artystycznym, politycznym i osobistym. Janin wystawia swoje ciało na pokaz nie po to, by zaspokoić ciekawość widza, ale po to, by go z tej roli wytrącić. Wpisuje się tym samym w ciąg feministycznych strategii dekonstrukcji obrazu kobiety jako biernego obiektu spojrzenia. W projekcie nie chodzi jednak wyłącznie o krytykę kulturowych mechanizmów reprezentacji. Artystka korzysta ze strategii oporu, które są charakterystyczne dla sztuki kobiet: autoportret staje się narzędziem analizy własnego doświadczenia, ciało – przestrzenią konfrontacji z przemocą symboliczną, a prywatne – punktem wyjścia do rozmowy o tym, co wspólne. W jednej z wypowiedzi Janin przyznała, że seria zdjęć oraz cały projekt „Widziałam swoją śmierć” miały związek z osobistym doświadczeniem utraty dziecka, a także z przemocą, której doświadczyła w relacji. Śmierć – przedstawiona jako fikcyjna – nie jest tu zatem tylko estetycznym eksperymentem, lecz sposobem przetworzenia doświadczenia granicznego. „7 śmierci. Corpus Delicti” pozostaje jednym z tych projektów, które – pomimo pozornej chłodnej formy – poruszają emocjonalnie, bo nie próbują przekonywać, że śmierć jest czymś zrozumiałym. Janin nie udaje, że można ją przedstawić, ale konstruuje sytuację, w której widz zostaje zmuszony do zmiany perspektywy. To moment, w którym sztuka nie pokazuje śmierci, ale odsłania to, co dzieje się na jej obrzeżach – w cieniu pamięci, w wypartej codzienności, w obrazach, które widzimy, ale których nie chcemy rozpoznawać jako własne.
Autor | Zuzanna Janin |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1961, Warszawa) |
Tytuł | "7 śmierci. Corpus Delicti" |
Czas powstania | 2003 |
Technika | wydruk pigmentowy |
Materiał | papier archiwalny |
Rodzaj | wydruki cyfrowe |
Wymiary | 32 x 40 cm (wymiary każdej pracy) |
Typ obiektu | fotografia |
Styl | awangarda |
Sygnatura | sygnowany, datowany, numerowany i opisany na odwrociu każdej części: 'Zuzanna Janin A.P. | 7 śmierci | Seven Deaths | Warszawa 2003' |
Opis szczegółowy | na odwrociu każdej pracy numer kolejny z 9 i wskazówka montażowa ed. A.P. |
Literatura | Zuzanna Janin. Biała Kruk / White She-Raven, red. Agnieszka Rayzacher, Lublin-Warszawa, 2016, s. 177 |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Zuzanna Janin
wydruk pigmentowy/papier archiwalny, 32 x 40 cm
"7 śmierci. Corpus Delicti"
Autor | Zuzanna Janin |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1961, Warszawa) |
Tytuł | "7 śmierci. Corpus Delicti" |
Czas powstania | 2003 |
Technika | wydruk pigmentowy |
Materiał | papier archiwalny |
Rodzaj | wydruki cyfrowe |
Wymiary | 32 x 40 cm (wymiary każdej pracy) |
Typ obiektu | fotografia |
Styl | awangarda |
Sygnatura | sygnowany, datowany, numerowany i opisany na odwrociu każdej części: 'Zuzanna Janin A.P. | 7 śmierci | Seven Deaths | Warszawa 2003' |
Opis szczegółowy | na odwrociu każdej pracy numer kolejny z 9 i wskazówka montażowa ed. A.P. |
Literatura | Zuzanna Janin. Biała Kruk / White She-Raven, red. Agnieszka Rayzacher, Lublin-Warszawa, 2016, s. 177 |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |