Zuzanna Janin

"7 śmierci. Corpus Delicti"

wydruk pigmentowy/papier archiwalny, 32 x 40 cm

ID obiektu 162347

W cyklu „7 śmierci. Corpus Delicti” Zuzanna Janin umieszcza siebie w roli martwego ciała, odnalezionego i sfotografowanego w okolicznościach zaczerpniętych zarówno z historii malarstwa, jak i z medialnych obrazów współczesnych tragedii. Nie odgrywa jednak roli ofiary w sposób mimetyczny ani nie rekonstruuje konkretnych przypadków – interesuje ją raczej sam mechanizm przedstawiania śmierci, a także pytanie o to, jak wygląda nieobecność, która wciąż jest widoczna. Projekt powstał w czasie, gdy artystka pracowała nad wielowarstwowym performansem „Widziałam swoją śmierć”, którego finałem był jej fikcyjny pogrzeb, przeprowadzony publicznie i z pełnym rytuałem – włącznie z nekrologami w prasie. „7 śmierci” pełniło w tym procesie funkcję wstępną: pozwalało przetestować formy obecności po śmierci, a zarazem odnosiło się do współczesnych sposobów wizualizowania końca – pozbawionych intymności, przemienionych w medialne spektakle. Janin fotografuje się jako „ciało” – obiekt o zdefiniowanej pozycji w porządku kulturowym. Jako kobieta i artystka odwraca klasyczny porządek przedstawiania, w którym martwe ciało kobiety – Ofelia, święta, ofiara – staje się przedmiotem kontemplacji lub projekcji. Zamiast tego tworzy serię obrazów, w których autorka wchodzi w przestrzeń zarezerwowaną dla fikcyjnych ofiar, nie po to, by je powielać, lecz by zadać pytanie o możliwość reprezentacji śmierci, która nie przekształca się w narrację podporządkowaną estetycznym lub społecznym oczekiwaniom. Cykl „7 śmierci” można odczytać jako akt odzyskiwania ciała – nie poprzez afirmację życia, ale przez przejęcie prawa do decydowania o własnej śmierci jako temacie artystycznym, politycznym i osobistym. Janin wystawia swoje ciało na pokaz nie po to, by zaspokoić ciekawość widza, ale po to, by go z tej roli wytrącić. Wpisuje się tym samym w ciąg feministycznych strategii dekonstrukcji obrazu kobiety jako biernego obiektu spojrzenia. W projekcie nie chodzi jednak wyłącznie o krytykę kulturowych mechanizmów reprezentacji. Artystka korzysta ze strategii oporu, które są charakterystyczne dla sztuki kobiet: autoportret staje się narzędziem analizy własnego doświadczenia, ciało – przestrzenią konfrontacji z przemocą symboliczną, a prywatne – punktem wyjścia do rozmowy o tym, co wspólne. W jednej z wypowiedzi Janin przyznała, że seria zdjęć oraz cały projekt „Widziałam swoją śmierć” miały związek z osobistym doświadczeniem utraty dziecka, a także z przemocą, której doświadczyła w relacji. Śmierć – przedstawiona jako fikcyjna – nie jest tu zatem tylko estetycznym eksperymentem, lecz sposobem przetworzenia doświadczenia granicznego. „7 śmierci. Corpus Delicti” pozostaje jednym z tych projektów, które – pomimo pozornej chłodnej formy – poruszają emocjonalnie, bo nie próbują przekonywać, że śmierć jest czymś zrozumiałym. Janin nie udaje, że można ją przedstawić, ale konstruuje sytuację, w której widz zostaje zmuszony do zmiany perspektywy. To moment, w którym sztuka nie pokazuje śmierci, ale odsłania to, co dzieje się na jej obrzeżach – w cieniu pamięci, w wypartej codzienności, w obrazach, które widzimy, ale których nie chcemy rozpoznawać jako własne.

Więcej informacji
Autor Zuzanna Janin
Daty życia autora (ur. 1961, Warszawa)
Tytuł "7 śmierci. Corpus Delicti"
Czas powstania 2003
Technika wydruk pigmentowy
Materiał papier archiwalny
Rodzaj wydruki cyfrowe
Wymiary 32 x 40 cm (wymiary każdej pracy)
Typ obiektu fotografia
Styl awangarda
Sygnatura sygnowany, datowany, numerowany i opisany na odwrociu każdej części: 'Zuzanna Janin A.P. | 7 śmierci | Seven Deaths | Warszawa 2003'
Opis szczegółowy na odwrociu każdej pracy numer kolejny z 9 i wskazówka montażowa
ed. A.P.
Literatura Zuzanna Janin. Biała Kruk / White She-Raven, red. Agnieszka Rayzacher, Lublin-Warszawa, 2016, s. 177
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Zuzanna Janin

wydruk pigmentowy/papier archiwalny, 32 x 40 cm

"7 śmierci. Corpus Delicti"

ID obiektu 162347
40000 zł
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Zuzanna Janin
Daty życia autora (ur. 1961, Warszawa)
Tytuł "7 śmierci. Corpus Delicti"
Czas powstania 2003
Technika wydruk pigmentowy
Materiał papier archiwalny
Rodzaj wydruki cyfrowe
Wymiary 32 x 40 cm (wymiary każdej pracy)
Typ obiektu fotografia
Styl awangarda
Sygnatura sygnowany, datowany, numerowany i opisany na odwrociu każdej części: 'Zuzanna Janin A.P. | 7 śmierci | Seven Deaths | Warszawa 2003'
Opis szczegółowy na odwrociu każdej pracy numer kolejny z 9 i wskazówka montażowa
ed. A.P.
Literatura Zuzanna Janin. Biała Kruk / White She-Raven, red. Agnieszka Rayzacher, Lublin-Warszawa, 2016, s. 177
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Search engine powered by ElasticSuite