Zofia Piramowicz

Kwiaty

olej/sklejka, 35 x 25,50 cm

ID obiektu 158446

Artystkę Zofię Piramowicz należy łączyć z nurtem École de Paris. Rozpoczęła ona naukę malarstwa u Miłosza Kotarbińskiego, którą od 1904 kontynuowała w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Karola Tichy’ego. W latach 1910-1912 studiowała w Szkole Sztuki Dekoracyjnej w Dreźnie. Równolegle doskonaliła warsztat, tworząc kopie znanych dzieł wielkich mistrzów wystawionych w miejscowych galeriach. Z tego okresu zachowana jest kopia Madonny Sykstyńskiej Rafaela. W grudniu 1912 wspólnie ze swoją przyjaciółką Sarą Lipską – wszechstronnie utalentowaną artystką, rzeźbiarką, malarką i dekoratorką, a prywatnie muzą Xawerego Dunikowskiego – udała się do Paryża. Powodem wyjazdu był prawdopodobnie zawód miłosny doznany ze strony młodopolskiego artysty – Kazimierza Przerwy-Tetmajera, z którym wielokrotnie zrywała zaręczyny. Zofia Piramowicz po przybyciu do Francji kontaktowała się z Władysławem Ślewińskim, przypuszczalnie odwiedzając go w Bretanii. Jak podaje rodzina artystki, malarz z kręgu Szkoły z Pont-Aven udzielił jej wskazówek warsztatowych, co jednak nie wpłynęło na stylistyczny repertuar form stworzonych przez artystkę. W Paryżu Zofia Piramowicz zaprzyjaźniła się z Olgą Boznańską, wspólnie z którą udzielała się społecznie i towarzysko w kręgu polskich artystów. Po I wojnie światowej artystka, której pasją były podróże, przemierzała tereny Francji, Włoch czy Hiszpanii, również eksplorując egzotykę krajów Maghrebu: Algierii, Maroka i Tunezji. Pokochała folklor Orientu, nawiązała miejscowe przyjaźnie i zaczęła uczyć się arabskiego. Swoje podróże dokumentowała pędzlem i obiektywem, korzystając ze składanego, kieszonkowego Kodaka Vest Pocket na czarno-białych negatywach w formacie 6,5 × 4 cm. Artystka również wielokrotnie prezentowała swoje prace na ekspozycjach Salonu des Indépendants, Salonu de Tuileries i Salonu d’Automne oraz w paryskich galeriach Barbazanges, Montaigne, d’Olympia czy w przestrzeniach wystawowych Towarzystwa „ORBIS” w Paryżu. Władysława Jaworska wspomina istotny udział Piramowicz na paryskich Salonach pisząc: „Od niepamiętnych czasów regularnie co roku pojawiało się na Salonie Jesiennym w Paryżu choć jedno płótno tej malarki. Były to zwykle kwiaty. Barwne, świeże wiązanki różnorodnych kwiatów, widziane jak gdyby z góry, wypełniały prawie cały czworobok płótna. Kwiaty-portrety” (Władysława Jaworska, „Przegląd Artystycznym nr. 2, 1958, s. 56). W kwiatowych martwych naturach Piramowicz widoczne są również echa inspiracji malarstwem holenderskich mistrzów. Artystka również wykorzystuje ciemne tło, aby świeży koloryt i feeria barw portretowanych kwiatów wybrzmiała w najwspanialszy sposób.

Więcej informacji
Autor Zofia Piramowicz
Daty życia autora (1880 Radom - 1958 Clichy)
Tytuł Kwiaty
Czas powstania lata 30. XX w.
Technika olej
Materiał sklejka
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 35 x 25,5 cm (w świetle oprawy)
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl Ecole de Paris
Sygnatura sygnowany l.d.: 'Piramowicz'
Opis szczegółowy na odwrociu sygnowany i opisany: 'Piramowicz. | Paris' oraz nalepka inwentarzowa: 'Nr. 58 | Kwiaty XII' oraz numer: 'N=5'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Zofia Piramowicz

olej/sklejka, 35 x 25,50 cm

Kwiaty

ID obiektu 158446
38000 PLN
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Zofia Piramowicz
Daty życia autora (1880 Radom - 1958 Clichy)
Tytuł Kwiaty
Czas powstania lata 30. XX w.
Technika olej
Materiał sklejka
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 35 x 25,5 cm (w świetle oprawy)
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl Ecole de Paris
Sygnatura sygnowany l.d.: 'Piramowicz'
Opis szczegółowy na odwrociu sygnowany i opisany: 'Piramowicz. | Paris' oraz nalepka inwentarzowa: 'Nr. 58 | Kwiaty XII' oraz numer: 'N=5'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Search engine powered by ElasticSuite