Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Xawery Dunikowski
"Chrystus"
brąz patynowany, 105 x 85 x 41 cm
Sacrum Xawerego Dunikowskiego Postępująca na przestrzeni XIX stulecia laicyzacja sztuki doprowadziła do osobliwego połączenia sfery sacrum i profanum, które zaczęły się płynnie przenikać w sztukach plastycznych, szczególnie silnie około roku 1900. Tematyka religijna pociągała zarówno malarzy, jak i rzeźbiarzy okresu Młodej Polski. Echa sztuki zachodniej docierały wówczas na nasze ziemie różnymi drogami. Znacząco wpływały na strukturę naszej sztuki i wzbogacały repertuar jej form. Zeświecczenie motywów sakralnych około roku 1900 osiągnęło swoje apogeum. Wlastimil Hofman kreował wówczas swoje wizerunki wiejskich Madonn, które przyodziane w stroje krakowskie zasiadały wśród pól. Stanisław Wyspiański zaprojektował witraże dla katedry we Lwowie, pośród których pojawiła się postać Madonny – wiejskiej dziewczyny tulącej do siebie dziecko. Prezentacje tych dzieł wywoływały nierzadko w swojej epoce liczne skandale, a ich forma budziła niemałe kontrowersje. Powstawały wówczas nawet wizerunki wręcz obrazoburcze, jak chociażby „Madonna” Edvarda Muncha, który ukazał na swoim płótnie zamiast świętej dziewicy erotyczny akt kobiety w ekstazie. W tej jakże ambiwalentnej epoce zdarzały się jednak oczywiście także i projekty oraz przedsięwzięcia stricte o charakterze sakralnym, w których sfera sacrum odgrywała kluczową rolę i nie ulegała aż tak znacznym przemianom. „Wszystkie siły motoryczne kształtujące naszą sztukę schyłku XIX i początków XX w. wycisnęły swe znamię na rzeźbie tego czasu. Symbolizm, secesja, impresjonizm, nawet chłopomańskie skłonności złożyły się na jej treść i formę. Koryfeusze nowej rzeźby odnosili się z niechęcią do tradycji artystycznej XIX wieku, a Przybyszewski wyrażał się o niej w sposób wręcz pogardliwy”. Tadeusz Dobrowolski, Sztuka Młodej Polski, Warszawa 1963, s. 94 Jedną z takich realizacji była budowa krakowskiego kościoła jezuitów pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa. Ten monumentalny gmach połączył z architekturą malarstwo i rzeźbę, tworząc silnie oddziałujący Gesamtkunstwerk – totalne, całościowe dzieło sztuki na miarę swojej epoki. Projektantem budowli był słynny architekt Franciszek Mączyński, autor Domu pod Globusem czy Pałacu Sztuki. Struktura ta łączyła w sobie przeszłość z modernizmem. Od strony ulicy Kopernika wzniesiono portal, którego dekoracja odnosiła się do wezwania kościoła i duchowej misji zakonu jezuitów. Frontalnie ustawiona figura Chrystusa projektu Dunikowskiego odkuta została w kamieniu przez Karola Hukana. Ponadto flankowana była ona przez ludzkie postaci odlane z ołowiu. Całość symbolizować miała utrudzoną ludzkość szukającą pocieszenia i ukojenia w wierze i miłości Chrystusa. Oczywiście finalne kompozycje poprzedziły liczne studia i modele. Jedną z takich form jest właśnie popiersie Jezusa, które pierwotnie wykonał Dunikowski w gipsie, podczas prac nad całym założeniem w latach 1910-1912.
Autor | Xawery Dunikowski |
---|---|
Daty życia autora | (1875 Kraków - 1964 Warszawa) |
Tytuł | "Chrystus" |
Czas powstania | 1910-12 |
Materiał | brąz patynowany |
Rodzaj | rzeźba monumentalna |
Wymiary | 105 x 85 x 41 cm |
Typ obiektu | rzeźba |
Styl | modernizm |
Sygnatura | numerowany na spodzie z lewej strony u dołu: 'III/ VI' |
Opis szczegółowy | inne tytuły: Studium do głowy Chrystusa, Popiersie Chrystusa opisany u dołu, po prawej numerem edycji: 'III/VI'' odlew współczesny |
Literatura | Por.: Aleksandra Melbechowska-Luty, Kreator: rzeźbiarskie dzieło Xawerego Dunikowskiego, Warszawa 2012, s. 114-115 (il.) Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Sztuka Młodej Polski, Kraków 2003, s. 23 (il.) Wojciech Skrodzki, Polska sztuka religijna 1900-1945, Kraków 1989, s. 68 (il.) Rzeźba polska od XVI do początku XX wieku, katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, oprac. Dariusz Kaczmarzyk, Warszawa 1973, nr kat. 230, s. 98 (il.) Tadeusz Dobrowolski, Sztuka Młodej Polski, Warszawa 1963, s. 128 (il.) Mieczysław Treter, Ksawery Dunikowski. Próba estetycznej charakterystyki jego rzeźb, Lwów 1924, s. 17 (il.) |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Xawery Dunikowski
brąz patynowany, 105 x 85 x 41 cm
"Chrystus"
Autor | Xawery Dunikowski |
---|---|
Daty życia autora | (1875 Kraków - 1964 Warszawa) |
Tytuł | "Chrystus" |
Czas powstania | 1910-12 |
Materiał | brąz patynowany |
Rodzaj | rzeźba monumentalna |
Wymiary | 105 x 85 x 41 cm |
Typ obiektu | rzeźba |
Styl | modernizm |
Sygnatura | numerowany na spodzie z lewej strony u dołu: 'III/ VI' |
Opis szczegółowy | inne tytuły: Studium do głowy Chrystusa, Popiersie Chrystusa opisany u dołu, po prawej numerem edycji: 'III/VI'' odlew współczesny |
Literatura | Por.: Aleksandra Melbechowska-Luty, Kreator: rzeźbiarskie dzieło Xawerego Dunikowskiego, Warszawa 2012, s. 114-115 (il.) Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Sztuka Młodej Polski, Kraków 2003, s. 23 (il.) Wojciech Skrodzki, Polska sztuka religijna 1900-1945, Kraków 1989, s. 68 (il.) Rzeźba polska od XVI do początku XX wieku, katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, oprac. Dariusz Kaczmarzyk, Warszawa 1973, nr kat. 230, s. 98 (il.) Tadeusz Dobrowolski, Sztuka Młodej Polski, Warszawa 1963, s. 128 (il.) Mieczysław Treter, Ksawery Dunikowski. Próba estetycznej charakterystyki jego rzeźb, Lwów 1924, s. 17 (il.) |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |