Wojciech Kossak

Ułan na koniu z luzakiem

olej/tektura, 72,50 x 54 cm

ID obiektu 143593

Wojciech Kossak wzrastał w tradycjonalistycznym środowisku, a kultywowane w rodzinnych kręgach wartości patriotyczne silnie wpłynęły zarówno na życiową, jak i artystyczną postawę tego twórcy. Malarstwo rodu Kossaków całą swoją mocą oddziaływania związane jest z Polską i polskością w ogóle. Kluczową rolę w kompozycjach przedstawicieli klanu odgrywa historia, na tle której ukazywana jest siła narodowego oręża. Sztuka Kossaków była w czasach zaborów medium gloryfikującym narodowe ideały. Jak się okazało spełniała ona swą doniosłą rolę nawet w czasach, w których wolność była już faktem, a nie tylko mglistą wizją. W obrazach Juliusza niemałą rolę odgrywała batalistyka i co naturalne, sylwetki koni. Wojciech, a za nim także Jerzy, dodatkowo pogłębili obszar zainteresowań tematycznych wprowadzając i eksplorując obszar ludowości oraz rzeczywistość ziemiańskiego dworu. Wojciech Kossak największą popularność zdobył jako wybitny batalista i twórca osławionych w epoce panoram. Już w początkach XX stulecia tworzył on sceny rodzajowe odwołujące się bezpośrednio do kultury polskiej wsi. Przedstawienia te zdominowały jednak jego artystyczne œuvre dopiero później, w latach 20. i 30. To wówczas w krakowskiej Kossakówce prężnie działała rozbudowana pracownia zatrudniająca licznych twórców. „W okresie tym w twórczości Wojciecha przeważają portrety i mniejszego formatu obrazy, najchętniej poszukiwane przez kunsthändlerów, z motywem konia, ułana i dziewczyny; płócien batalistycznych o większych rozmiarach było mniej” (Kazimierz Olszański, Wojciech Kossak, Wrocław-Warszawa-Kraków 1990, s. 35). W kręgu Kossaków wypracowane zostały liczne warianty rodzajowego przedstawienia, w którego strukturze wojskowi, wiejskie dziewczęta i konie odgrywają główne role. Płótna Wojciecha i Jerzego przedstawiają spotkania ułanów i chłopek przy studniach, jak i rozmowy prowadzone przy płotach. Wielokrotnie niewielkie oddziały przy wodopoju napotykają kobiety robiące pranie w rzece. Tłem dla scen kreowanych przez Kossaków stają się nierzadko lasy i rozległe pola. Był synem i uczniem Juliusza Kossaka, ojcem Jerzego, także malarza oraz poetki Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej i pisarki Magdaleny Samozwaniec. Kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, gdzie pracował dla cesarza Wilhelma II; malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych, realizował zamówienia portretowe. W 1913 roku był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-94), Berezyna (1895-96), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900) Był niezrównanym malarzem scen batalistycznych i historycznych. Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni.

Więcej informacji
Autor Wojciech Kossak
Daty życia autora (1856 Paryż - 1942 Kraków)
Tytuł Ułan na koniu z luzakiem
Czas powstania 1941
Technika olej
Materiał tektura
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 72,5 x 54 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl międzywojenne
Sygnatura sygnowany i datowany p.d.: 'Wojciech Kossak | 1941'
Opis szczegółowy na odwrociu lakowa pieczęć z herbem Kos oraz opis piórem: 'Potwierdzam autentyczność | Wojciech Kossak'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Wojciech Kossak

olej/tektura, 72,50 x 54 cm

Ułan na koniu z luzakiem

ID obiektu 143593
48000 PLN
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Wojciech Kossak
Daty życia autora (1856 Paryż - 1942 Kraków)
Tytuł Ułan na koniu z luzakiem
Czas powstania 1941
Technika olej
Materiał tektura
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 72,5 x 54 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl międzywojenne
Sygnatura sygnowany i datowany p.d.: 'Wojciech Kossak | 1941'
Opis szczegółowy na odwrociu lakowa pieczęć z herbem Kos oraz opis piórem: 'Potwierdzam autentyczność | Wojciech Kossak'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Search engine powered by ElasticSuite