Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Włodzimierz Bartoszewicz
"Pod krzyżem" ("Ukrzyżowanie")
olej/płótno, 100 x 69 cm
„Spośród członków uformowanej w 1929 roku Szkoły Warszawskiej Włodzimierz Bartoszewicz był artystą, który prawdopodobnie najczęściej podejmował tematykę religijną. Wiadomo także, że pracował na zlecenie Kościoła i działał w stowarzyszeniu Ars Christiana. W 1931 roku namalował on obraz nieprzeznaczony wprawdzie do celów kultowych, ale posiadający znaczący ładunek emocjonalny. Jak później wspominał uczynił to pod wpływem wizyty na Kongresie Eucharystycznym odbywającym się rok wcześniej w Poznaniu (Włodzimierz Bartoszewicz, Buda na Powiślu, Warszawa 1983, s. 169). Przedstawienie „Pod krzyżem” oddziałuje na widza wieloma środkami wyrazu. Jego ekspresja potęgowana jest deformacją zarówno ciał, jak i nieco karykaturalnych fizjonomii. Dobrze znana jest w tym przypadku historia dzieła, które przez lata znajdowało się w zbiorach księdza Mariana Peika, proboszcza kościoła św. Marcina w Poznaniu. Niewątpliwie jest to też jedno z ważniejszych dzieł artysty, wielokrotnie wzmiankowane i wystawiane w epoce, nie tylko w Warszawie, ale też między innymi w Genewie, Londynie czy Sztokholmie. W syntetycznych, wydłużonych kształtach, jakie malarz nadał umęczonemu ciału Chrystusa, uwidaczniają się reminiscencje stylistyki Matthiasa Grünewalda. Szczególnie wyraźne są tutaj wpływy Ołtarza z Isenheim (około 1506–1515, Musée Unter-linden w Colmar), w którego centralnej części niemiecki twórca umieścił właśnie scenę Ukrzyżowania. Bartoszewicz skonstruował swoją kompozycję w nieco podobny, acz mniej tradycyjny sposób. Na pierwszym planie umieścił trzy postacie – omdlewającą Marię podtrzymywaną przez św. Jana oraz stojącą za nimi Marię Magdalenę – osadzone na tle onirycznego, nastrojowego pejzażu. Najważniejszym jednak, a zarazem najciekawszym motywem, jest krzyż z postacią Jezusa. To w nim wyraża się bodaj największa innowacja artysty, który zrezygnował z klasycznego układu frontalnego i przeniósł krucyfiks na lewą stronę obrazu, ukazując go ponadto diagonalnie. Takie rozwiązanie było, jak się wydaje, popularne w kręgu pruszkowiaków. Ową innowacyjność kompozycji Bartoszewicza najtrafniej podsumował William Matthey-Claudet w recenzji wystawy polskiej w Musée Rath w Genewie z 1931 roku. Na łamach „La Tribune de Genève” pisał: „Ukrzyżowanie, które nam pokazu-je i w którym podjął ten odwieczny temat w sposób bardzo nowy, nie jest na pewno obrazem kościelnym, ale niemniej jest to malarstwo religijne, i to – z najbardziej przejmujących” (William Matthey-Claudet, „La Tribune de Genève” 1931, recen-zja z wystawy Confrèrie de St. Luc, École de Varsovie. Exposition des tableaux de jeunes peintres polonais w Musée Rath w Genewie, cyt. za: Włodzimierz Bartoszewicz, op. cit., s. 254). Na podstawie obecnego stanu badań można wymienić jeszcze dwa obrazy, oprócz wzmiankowanego powyżej dzieła, w których ujawnia się wpływ manierystycznego czy barokowego malarstwa europejskiego. Pierwszym z nich jest praca z 1930 roku określana w archiwaliach jako „Chrystus”, a będąca w rzeczywistości przedstawieniem sceny złożenia do grobu czy opłakiwania (własność Kurii Metropolitalnej w Poznaniu). Widać tutaj doskonale reminiscencje scen opłakiwania tworzonych przez hiszpańskiego malarza barokowego Jusepe de Riberę. (…) Z uwagi na pochodzenie można przypuszczać, że obraz ten mógł być przeznaczony do wnętrza kościelnego, podobnie zresztą jak ołtarzowa kompozycja z postacią Świętego Jana Kantego. Ta z kolei praca swoim zwieńczonym półkoliście polem obrazowym sugeruje jej przeznaczenie. Przedstawienie to Bartoszewicz namalował wraz z Wacławem Palessą w 1929 roku. Początkowo obraz znajdował się w ołtarzu głównym kościoła rektoralnego pw. św. Katarzyny w Zamościu, a obecnie przeniesiony jest na zachodnią ścianę prezbiterium.” (Michał Szarek, Tematyka religijna w malarstwie pruszkowiaków, czyli artystów z kręgu Tadeusza Pruszkowskiego. Tradycja i nowoczesność, „Sacrum et Decorum” 2023, nr 16, s. 50-53).
Autor | Włodzimierz Bartoszewicz |
---|---|
Daty życia autora | (1899 Lwów - 1983 Poznań) |
Tytuł | "Pod krzyżem" ("Ukrzyżowanie") |
Czas powstania | 1931 |
Technika | olej |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 100 x 69 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | międzywojenne |
Sygnatura | sygnowany i datowany p.d.: 'W | Bartoszewicz | 19 III 31' |
Opis szczegółowy | na odwrociu trudno czytelny okrągły stempel celny (?) oraz ślad po niezachowanej nalepce, na krośnie malarskim papierowa nalepka wystawowa New Burlington Gallery w Londynie, papierowa nalepka wytwórcy przyborów malarskich James Bourlet & Sons z Londynu oraz trudno czytelne notatki |
Literatura | W kręgu pruszkowiaków. Bolesław Cybis i przyjaciele, katalog wystawy, oprac. Michał Szarek, DESA Unicum w Warszawie, Warszawa 2024, s. 229 (il.), nr kat. 68 Michał Szarek, Tematyka religijna w malarstwie pruszkowiaków, czyli artystów z kręgu Tadeusza Pruszkowskiego. Tradycja i nowoczesność, "Sacrum et Decorum" 2023, t. 16, s. 50-52 (wzmiankowany), s. 51 (il. 18) Włodzimierz Bartoszewicz, Buda na Powiślu, Warszawa 1983, s. 169-170, 254 (wzmiankowany), il. 35 Malarze z kręgu Tadeusza Pruszkowskiego. Bractwo św. Łukasza, Szkoła Warszawska, Loża Wolnomalarska, Grupa Czwarta, katalog wystawy, red. Jerzy Zanoziński, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1978, s. 38, nr kat. 201 Wystawa prac Włodzimierza Bartoszewicza, katalog wystawy, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych w Poznaniu, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 1958, s. 11, nr kat. 1 Exhibition of Polish Art. Artist's Association "Blok", katalog wystawy, New Burlington Gallery w Londynie, London 1939, s. 26 (il.), nr kat. 9 (jako "The Crucifixion" [Ukrzyżowanie]) Polska Konstutställningen. Föreningarna "Blok" och "Ład", katalog wystawy, Liljevalchs Konsthall w Sztokholmie, Stockholm 1939, s. 10, nr kat. 12 (jako "Korsfästelsen" [Ukrzyżowanie]) Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za 1936 rok, Warszawa 1937, s. 36 Przewodnik 116. Wystawa zbiorowa Włodzimierza Bartoszewicza, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1936, s. 7, nr kat. 97 Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za rok 1931, Warszawa 1932, s. 18 "Sztuki Piękne" 1931, r. 7, s. 233 (il.) "Die Christliche Kunst" 1931, il. (?) W. Matthey-Claudet, "La Tribune de Genève" 1931 (wzmiankowany?) Confrèrie de St. Luc, École de Varsovie. Exposition des tableaux de jeunes peintres polonais, katalog wystawy, Musée Rath w Genewie, Genève 1931, s. 25 (il. II), nr kat. 47 (jako „Sous la croix”) Nela Samotyhowa, "Wielka wystawa wiosenna" w T. Z. S. P., "Kobieta Współczesna" 1931, nr 22, s. 15 (wzmiankowany jako "Pod krzyżem") Wielka wystawa wiosenna. Przewodnik 64, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1931, s. 37 (il.), nr kat. 33 |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Wystawiany | W kręgu pruszkowiaków. Bolesław Cybis i przyjaciele, DESA Unicum w Warszawie, 5-24 sierpnia 2024 Malarze z kręgu Tadeusza Pruszkowskiego. Bractwo św. Łukasza, Szkoła Warszawska, Loża Wolnomalarska, Grupa Czwarta, Muzeum Narodowe w Warszawie, wrzesień-październik 1978 Wystawa prac Włodzimierza Bartoszewicza, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, lipiec-sierpień 1958 Exhibition of Polish Art. Artist's Association "Blok", New Burlington Gallery, Londyn, 26 maja - 17 czerwca 1939 Polska Konstutällningen. Föreningarna "Blok" och "Ład", Liljevalchs Konsthall, Sztokholm, 24 marca - 16 kwietnia 1939 Wystawa zbiorowa Włodzimierza Bartoszewicza, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, 10 października - 5 listopada 1936 Confrèrie de St. Luc, École de Varsovie. Exposition des tableaux de jeunes peintres polonais, Musée Rath w Genewie, 1931 Wielka wystawa wiosenna, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, 9 maja - 11 czerwca 1931 |
Włodzimierz Bartoszewicz
olej/płótno, 100 x 69 cm
"Pod krzyżem" ("Ukrzyżowanie")
Autor | Włodzimierz Bartoszewicz |
---|---|
Daty życia autora | (1899 Lwów - 1983 Poznań) |
Tytuł | "Pod krzyżem" ("Ukrzyżowanie") |
Czas powstania | 1931 |
Technika | olej |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 100 x 69 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | międzywojenne |
Sygnatura | sygnowany i datowany p.d.: 'W | Bartoszewicz | 19 III 31' |
Opis szczegółowy | na odwrociu trudno czytelny okrągły stempel celny (?) oraz ślad po niezachowanej nalepce, na krośnie malarskim papierowa nalepka wystawowa New Burlington Gallery w Londynie, papierowa nalepka wytwórcy przyborów malarskich James Bourlet & Sons z Londynu oraz trudno czytelne notatki |
Literatura | W kręgu pruszkowiaków. Bolesław Cybis i przyjaciele, katalog wystawy, oprac. Michał Szarek, DESA Unicum w Warszawie, Warszawa 2024, s. 229 (il.), nr kat. 68 Michał Szarek, Tematyka religijna w malarstwie pruszkowiaków, czyli artystów z kręgu Tadeusza Pruszkowskiego. Tradycja i nowoczesność, "Sacrum et Decorum" 2023, t. 16, s. 50-52 (wzmiankowany), s. 51 (il. 18) Włodzimierz Bartoszewicz, Buda na Powiślu, Warszawa 1983, s. 169-170, 254 (wzmiankowany), il. 35 Malarze z kręgu Tadeusza Pruszkowskiego. Bractwo św. Łukasza, Szkoła Warszawska, Loża Wolnomalarska, Grupa Czwarta, katalog wystawy, red. Jerzy Zanoziński, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1978, s. 38, nr kat. 201 Wystawa prac Włodzimierza Bartoszewicza, katalog wystawy, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych w Poznaniu, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 1958, s. 11, nr kat. 1 Exhibition of Polish Art. Artist's Association "Blok", katalog wystawy, New Burlington Gallery w Londynie, London 1939, s. 26 (il.), nr kat. 9 (jako "The Crucifixion" [Ukrzyżowanie]) Polska Konstutställningen. Föreningarna "Blok" och "Ład", katalog wystawy, Liljevalchs Konsthall w Sztokholmie, Stockholm 1939, s. 10, nr kat. 12 (jako "Korsfästelsen" [Ukrzyżowanie]) Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za 1936 rok, Warszawa 1937, s. 36 Przewodnik 116. Wystawa zbiorowa Włodzimierza Bartoszewicza, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1936, s. 7, nr kat. 97 Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za rok 1931, Warszawa 1932, s. 18 "Sztuki Piękne" 1931, r. 7, s. 233 (il.) "Die Christliche Kunst" 1931, il. (?) W. Matthey-Claudet, "La Tribune de Genève" 1931 (wzmiankowany?) Confrèrie de St. Luc, École de Varsovie. Exposition des tableaux de jeunes peintres polonais, katalog wystawy, Musée Rath w Genewie, Genève 1931, s. 25 (il. II), nr kat. 47 (jako „Sous la croix”) Nela Samotyhowa, "Wielka wystawa wiosenna" w T. Z. S. P., "Kobieta Współczesna" 1931, nr 22, s. 15 (wzmiankowany jako "Pod krzyżem") Wielka wystawa wiosenna. Przewodnik 64, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1931, s. 37 (il.), nr kat. 33 |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Wystawiany | W kręgu pruszkowiaków. Bolesław Cybis i przyjaciele, DESA Unicum w Warszawie, 5-24 sierpnia 2024 Malarze z kręgu Tadeusza Pruszkowskiego. Bractwo św. Łukasza, Szkoła Warszawska, Loża Wolnomalarska, Grupa Czwarta, Muzeum Narodowe w Warszawie, wrzesień-październik 1978 Wystawa prac Włodzimierza Bartoszewicza, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, lipiec-sierpień 1958 Exhibition of Polish Art. Artist's Association "Blok", New Burlington Gallery, Londyn, 26 maja - 17 czerwca 1939 Polska Konstutällningen. Föreningarna "Blok" och "Ład", Liljevalchs Konsthall, Sztokholm, 24 marca - 16 kwietnia 1939 Wystawa zbiorowa Włodzimierza Bartoszewicza, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, 10 października - 5 listopada 1936 Confrèrie de St. Luc, École de Varsovie. Exposition des tableaux de jeunes peintres polonais, Musée Rath w Genewie, 1931 Wielka wystawa wiosenna, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, 9 maja - 11 czerwca 1931 |