Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Wlastimil Hofman
Madonna z Dzieciątkiem w wiejskiej kapliczce
olej/tektura, 45 x 29,50 cm
„Zainteresowanie Hofmana tematami religijnymi zaczyna się w początkach jego twórczości i trwa niezmiennie, z mniejszym lub większym nasileniem. Wyraża się nie tylko w obrazach o tematyce ściśle religijnej, lecz także w tych jego dziełach, których treścią nie jest scena czy postać religijna, a które przenika jednak wymykający się bliższemu sprecyzowaniu nastrój religijnej nieledwie zadumy, melancholii, smutku”. W ten sposób charakteryzowała ową „grupę” dzieł o tematyce quasi-religijnej w twórczości Wlastimila Hofmana Elżbieta Wolniewicz-Mierzwińska w swoim eseju opisującym jego złożoną i jakże różnorodną twórczość. Sam artysta mawiał zresztą: „Moja sztuka rozwija się naokoło modlitwy, naokoło zetknięcia się ducha ludzkiego z Bogiem (…) modlitwa ducha i ciała to najwyższe objawy ludzkie, najdogodniejsze przedstawienia w sztuce”. (Elżbieta Wolniewicz-Mierzwińska, Wlastimil Hofman – twórczość do roku 1939, [w:] Dzieła czy kicze, [red.] Elżbieta Grabska, Tadeusz Jaroszewski, Warszawa 1981, s. 390). Religijność i misję służby Bogu poprzez sztukę w twórczości Hofmana zauważył nawet tak daleki od tej sfery Stanisław Przybyszewski – enfant terrible europejskiej sceny artystycznej, propagator idei satanistycznych i miłośnik okultyzmu. Ten właśnie Przybyszewski określił Hofmana jako „polskiego Fra Angelico”, malarza – mnicha, choć ten w odróżnieniu od włoskiego artysty nie był wcale duchownym. To, co zastanawiające, a tym samym istotne w przedstawieniach o takiej tematyce, to mizerabilistyczny charakter owych kapliczek, konfesjonałów i figur. Zniszczone przez bieg czasu ludowe świątki zdają się ożywać na obrazach Hofmana i ewidentnie wsłuchują się w rachunek sumienia czyniony przez wędrowców, jak one utrudzonych życiem. U malarza aspekt starości i kresu żywota staje się zresztą właściwy także i dla innych kompozycji. Jest to moment na życiową refleksję, spowiedź, rozumianą nie tylko jako jeden z kościelnych sakramentów, ale przede wszystkim rozliczenie się ze sobą i światem. Niekiedy owa malownicza ruina zestawiona zostaje z postaciami młodzieńców, będąc tym samym wyrazem ulubionego toposu Młodej Polski, przeciwstawiającego sobie starość i młodość.
Autor | Wlastimil Hofman |
---|---|
Daty życia autora | (1881 Praga - 1970 Szklarska Poręba) |
Tytuł | Madonna z Dzieciątkiem w wiejskiej kapliczce |
Czas powstania | około 1908 |
Technika | olej |
Materiał | tektura |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 45 x 29,5 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | modernizm |
Sygnatura | sygnowany l.d.: 'Vlastimil Hofmann' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Wlastimil Hofman
olej/tektura, 45 x 29,50 cm
Madonna z Dzieciątkiem w wiejskiej kapliczce
Autor | Wlastimil Hofman |
---|---|
Daty życia autora | (1881 Praga - 1970 Szklarska Poręba) |
Tytuł | Madonna z Dzieciątkiem w wiejskiej kapliczce |
Czas powstania | około 1908 |
Technika | olej |
Materiał | tektura |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 45 x 29,5 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | modernizm |
Sygnatura | sygnowany l.d.: 'Vlastimil Hofmann' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |