Wlastimil Hofman

Madonna z Dzieciątkiem w wiejskiej kapliczce

olej/tektura, 45 x 29,50 cm

ID obiektu 159652

„Zainteresowanie Hofmana tematami religijnymi zaczyna się w początkach jego twórczości i trwa niezmiennie, z mniejszym lub większym nasileniem. Wyraża się nie tylko w obrazach o tematyce ściśle religijnej, lecz także w tych jego dziełach, których treścią nie jest scena czy postać religijna, a które przenika jednak wymykający się bliższemu sprecyzowaniu nastrój religijnej nieledwie zadumy, melancholii, smutku”. W ten sposób charakteryzowała ową „grupę” dzieł o tematyce quasi-religijnej w twórczości Wlastimila Hofmana Elżbieta Wolniewicz-Mierzwińska w swoim eseju opisującym jego złożoną i jakże różnorodną twórczość. Sam artysta mawiał zresztą: „Moja sztuka rozwija się naokoło modlitwy, naokoło zetknięcia się ducha ludzkiego z Bogiem (…) modlitwa ducha i ciała to najwyższe objawy ludzkie, najdogodniejsze przedstawienia w sztuce”. (Elżbieta Wolniewicz-Mierzwińska, Wlastimil Hofman – twórczość do roku 1939, [w:] Dzieła czy kicze, [red.] Elżbieta Grabska, Tadeusz Jaroszewski, Warszawa 1981, s. 390). Religijność i misję służby Bogu poprzez sztukę w twórczości Hofmana zauważył nawet tak daleki od tej sfery Stanisław Przybyszewski – enfant terrible europejskiej sceny artystycznej, propagator idei satanistycznych i miłośnik okultyzmu. Ten właśnie Przybyszewski określił Hofmana jako „polskiego Fra Angelico”, malarza – mnicha, choć ten w odróżnieniu od włoskiego artysty nie był wcale duchownym. To, co zastanawiające, a tym samym istotne w przedstawieniach o takiej tematyce, to mizerabilistyczny charakter owych kapliczek, konfesjonałów i figur. Zniszczone przez bieg czasu ludowe świątki zdają się ożywać na obrazach Hofmana i ewidentnie wsłuchują się w rachunek sumienia czyniony przez wędrowców, jak one utrudzonych życiem. U malarza aspekt starości i kresu żywota staje się zresztą właściwy także i dla innych kompozycji. Jest to moment na życiową refleksję, spowiedź, rozumianą nie tylko jako jeden z kościelnych sakramentów, ale przede wszystkim rozliczenie się ze sobą i światem. Niekiedy owa malownicza ruina zestawiona zostaje z postaciami młodzieńców, będąc tym samym wyrazem ulubionego toposu Młodej Polski, przeciwstawiającego sobie starość i młodość.

Więcej informacji
Autor Wlastimil Hofman
Daty życia autora (1881 Praga - 1970 Szklarska Poręba)
Tytuł Madonna z Dzieciątkiem w wiejskiej kapliczce
Czas powstania około 1908
Technika olej
Materiał tektura
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 45 x 29,5 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl modernizm
Sygnatura sygnowany l.d.: 'Vlastimil Hofmann'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Wlastimil Hofman

olej/tektura, 45 x 29,50 cm

Madonna z Dzieciątkiem w wiejskiej kapliczce

ID obiektu 159652
38000 PLN
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Wlastimil Hofman
Daty życia autora (1881 Praga - 1970 Szklarska Poręba)
Tytuł Madonna z Dzieciątkiem w wiejskiej kapliczce
Czas powstania około 1908
Technika olej
Materiał tektura
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 45 x 29,5 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl modernizm
Sygnatura sygnowany l.d.: 'Vlastimil Hofmann'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Search engine powered by ElasticSuite