Władysław Skoczylas

"Kopanie buraków" ("Kopanie ziemniaków")

gwasz, akwarela, ołówek/papier naklejony na tekturę, 64 x 94 cm

ID obiektu 114265

Władysław Skoczylas zajmuje szczególne miejsce w panteonie polskich artystów. Jego twórczość była na wskroś różnorodna. Tworzył nie tylko drzeworyty, z których jest dzisiaj najbardziej znany, ale również oleje, akwarele, projekty tkanin oraz polichromie. Przez całe życie był również niezwykle aktywnie zaangażowany w życie kulturalne kraju. Inicjował oraz działał w wielu grupach artystycznych, w tym Stowarzyszeniu Artystów Polskich „Rytm” oraz Stowarzyszeniu Artystów Grafików „Ryt”. Cezurą artystyczną w twórczości Skoczylasa była jego przeprowadzka do stolicy polskich Tatr. Związek Skoczylasa z Zakopanem rozpoczął się w 1908, wraz z objęciem przez artystę posady nauczyciela w Szkole Przemysłu Drzewnego. Lata od 1908 do 1918, które spędził w stolicy polskich Tatr, był najważniejszym i najbardziej formatywnym okresem w jego artystycznej karierze. Po przejeździe do Zakopanego Skoczylas zamieszkał w pensjonacie „Staszeczkówka” przy Krupówkach pod adresem 15. Szybko nawiązał bliskie kontakty z towarzyską i artystyczną elitą kurortu. Zachowane listy i fotografie dowodzą bliskich kontaktów z Witkacym, Stefanem Żeromskim, Mieczysławem Jakimowiczem, Tymonem Niesiołowskim oraz wieloma innymi malarzami i pisarzami. Został również wybrany najpierw wiceprezesem, a następnie prezesem Towarzystwa „Sztuka Podhalańska”. Pobyt w Zakopanem był dla niego czasem odkryć i artystycznych eksperymentów. Przyjeżdżając do kurortu, był aspirującym rzeźbiarzem, w malarstwie postimpresjonistą, okazjonalnie grafikiem użytkowym. Przebywając na Podhalu, szybko zainteresował się miejscową sztuką, zarówno tą ludową, jak i tą, która z ludowości czerpała. Zafascynował go „styl zakopiański” Stanisława Witkiewicza, którego osobiście już w Zakopanem nie było, lecz pozostawał czynnie zaangażowany w życie artystyczne miasta. Owa stylistyka, zarówno „ludowa”, jak i „uczona” została podjęta przez Skoczylasa. Pielęgnował w swojej twórczości, zarówno tej graficznej, jak i malarskiej, mit góralszczyzny, używając jednak odmiennych środków malarskich. Jego kompozycje poddane są daleko idącej stylizacji, pewnej archaizacji oraz rytmizacji. Artysta nie kopiował i nie odtwarzał jedynie form sztuki ludowej, adaptował je i przetwarzał na potrzeby własnych kompozycji. To właśnie inspiracje ludowością w dużej mierze stanowiły o nowoczesności jego malarstwa. Skoczylas wziął między innymi udział w pierwszej wystawie Formistów w Pałacu Sztuki w Krakowie w listopadzie 1917, na którą został zaproszony na specjalnych warunkach. Wystawę otwierało 28 dzieł sztuki ludowej – podhalańskich malowideł na szkle oraz kolorowanych stalorytów. Prezentowane na wystawie drzeworyty Skoczylasa pełniły funkcję niejako zwornika nowoczesnej i awangardowej sztuki Formistów oraz sztuki ludowej. Ludowość zyskała nowoczesny wymiar również w malarstwie artystów skupionych w założonym w 1922 ugrupowaniu „Rytm”. Motywy zaczerpnięte z folkloru pełniły istotną funkcję w twórczości wielu „Rytmistów”, w tym Skoczylasa oraz Zofii Stryjeńskiej, nie tylko w zakresie inspiracji formalnych. Artyści skupienie wokół „Rytmu” nie stworzyli jednolitej formuły stylistycznej. Powoływali się zarówno na tradycję wielkiej sztuki dawnych epok, szczególnie sztuki klasycznej i klasycyzmu, jak i właśnie sztuki ludowej, która była ujęta w dekoracyjną, klasycyzującą formę. Nawiązania do rodzimego folkloru miały służyć eksponowaniu motywów narodowych, podkreślać odrębność niepodległego państwa. Sztuka ludowa była traktowana jako źródło narodowego poczucia formy i wprzęgnięta w poszukiwania nowego stylu narodowego. Założenia artystyczne „Rytmistów”, w tym samego Skoczylasa, współgrały z oficjalną polityką kulturalną II Rzeczpospolitej, manifestującą narodową odrębność i ciągłość państwowego bytu. Skoczylas twierdził, że: „(…) każdy naród świadomy swej odrębności wytwarza sztukę o własnym wyrazie (…)” (Władysław Skoczylas, O zadaniach Szkoły Sztuk Pięknych [w:] Sztuka – szkoła – państwo, [red.] Władysław Włodarczyk, „Zeszyty ASP w Warszawie”, nr 4/10/1984, s. 80). Prace Skoczylasa, który był członkiem założycielem ugrupowania, stanowią wykładnię estetycznych założeń członków „Rytmu”. We wszystkich jego kompozycjach, zakorzenionych silnie w tradycji, odnajdujemy postaci o harmonijnych proporcjach, przy jednoczesnym „etnograficznym” wyostrzeniu na detale związane z ludowym strojem. Prezentowana praca pochodzi z lat 30. XX wieku, kiedy to artysta w swoich akwarelach skupia się na wielobarwnych kompozycjach o wyraźnym dekoracyjnym charakterze. Emblematycznym elementem kompozycyjnym w jego pracach były zmonumentalizowane wizerunki pracujących kobiet, nawiązujące do ikonografii ludowej. Wówczas tematyczny punkt ciężkości Skoczylas przeniósł się z fascynacji sztuką Podhala na motywy związane ze wsią. Prezentowana w katalogu „Kopanie buraków” jest koronnym przykładem doskonałej syntezy eleganckiego stylu spod znaku „Rytmu” z ludową sztuką twórców nieprofesjonalnych.

Więcej informacji
Autor Władysław Skoczylas
Daty życia autora (1883 Wieliczka - 1934 Warszawa)
Tytuł "Kopanie buraków" ("Kopanie ziemniaków")
Czas powstania 1933
Technika akwarela, gwasz, ołówek
Materiał papier naklejony na tekturę
Rodzaj malarstwo na papierze (pastele, akwarele, gwasze)
Wymiary 64 x 94 cm (w świetle passe-partout)
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl międzywojenne
Sygnatura sygnowany i datowany l.d.: 'W. Skoczylas 1933.'
Literatura Henryk Anders, Rytm. W poszukiwaniu stylu narodowego, Warszawa 1972, s. 182 (il., jako "Kopanie ziemniaków")
Wystawa pośmiertna prac Władysława Skoczylasa, katalog wystawy, red. Tadeusz Cieślewski, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków 1935, s. 63, (Akwarele) nr kat. 14 (jako "Kopanie buraków")
Maryla Sitkowska, Władysław Skoczylas (1883-1934), Warszawa 2015, s. 306 (il.), nr kat. VI. 908
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Wystawa pośmiertna prac Władysława Skoczylasa, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków, marzec 1935
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Władysław Skoczylas

gwasz, akwarela, ołówek/papier naklejony na tekturę, 64 x 94 cm

"Kopanie buraków" ("Kopanie ziemniaków")

ID obiektu 114265
37000 PLN
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Władysław Skoczylas
Daty życia autora (1883 Wieliczka - 1934 Warszawa)
Tytuł "Kopanie buraków" ("Kopanie ziemniaków")
Czas powstania 1933
Technika akwarela, gwasz, ołówek
Materiał papier naklejony na tekturę
Rodzaj malarstwo na papierze (pastele, akwarele, gwasze)
Wymiary 64 x 94 cm (w świetle passe-partout)
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl międzywojenne
Sygnatura sygnowany i datowany l.d.: 'W. Skoczylas 1933.'
Literatura Henryk Anders, Rytm. W poszukiwaniu stylu narodowego, Warszawa 1972, s. 182 (il., jako "Kopanie ziemniaków")
Wystawa pośmiertna prac Władysława Skoczylasa, katalog wystawy, red. Tadeusz Cieślewski, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków 1935, s. 63, (Akwarele) nr kat. 14 (jako "Kopanie buraków")
Maryla Sitkowska, Władysław Skoczylas (1883-1934), Warszawa 2015, s. 306 (il.), nr kat. VI. 908
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Wystawa pośmiertna prac Władysława Skoczylasa, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków, marzec 1935
Search engine powered by ElasticSuite