Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Władysław Jarocki
Góralka z Poronina
olej/płótno, 119 x 98 cm
W swojej publikacji zatytułowanej „Śladem błękitnym. O sztuce i jej twórcach” z 1921 Artur Schroeder zwrócił uwagę na bardzo interesujący aspekt twórczości Władysława Jarockiego. Zestawiając ze sobą prace o tematyce huculskiej i podhalańskiej, zauważył, że w oeuvre malarza dochodzi do znaczącego rozgraniczenia tych dwóch grup tematycznych. „Dawniej, kiedy Jarocki malował Hucułów, szło mu więcej o barwność postaci, w malowaniu zaś górali o wydobycie treści wewnętrznej, która widocznie musiała mu być bliższa, bardziej przemawiająca (…)” (Artur Schroeder, Śladem błękitnym. O sztuce i jej twórcach, Lwów 1921, s. 107-108). W rzeczy samej portrety górali odznaczają się zdecydowanie większym ładunkiem emocjonalnym, większą ekspresją. Co oczywiste, Jarocki w przypadku typów huculskich także studiował pojedyncze figury, tworzył indywidualne portrety i „dotykał” w nich duszy modela. W przypadku postaci ludu podhalańskiego posuwał się jednak o wiele dalej. „Znamy dobrze całą już galerję typów góralskich artysty. Ci górale, to nie barwne manekiny, których tyle się widzi na różnych obrazkach” – pisał jeszcze Schroeder (Artur Schroeder, dz. cyt., s. 107). Już w epoce wielokrotnie podkreślano jeszcze jeden aspekt twórczości Jarockiego. Szeroko mówiono o finezyjnej syntezie człowieka i natury, jaka zachodziła na jego obrazach. Góralka krocząca poprzez zaśnieżoną wieś stanowi przykład takiej właśnie, panteistycznej w swoim wyrazie, filozofii malarza. Jarocki zwrócił uwagę w tym portrecie osadzonym na tle zimowego pejzażu zarówno na barwny strój kobiety z Poronina, jak i na warstwę wewnętrzną. Dobrze widoczna jest tutaj jeszcze młodopolska koncepcja psychologizacji pejzażu, odzwierciedlającego stan duszy portretowanego. Górale Jarockiego to nie tylko barwny lud, ale prawdziwi, dumni ze swojej kultury i dziedzictwa przedstawiciele narodu polskiego. Szerokie zainteresowanie Jarockiego ludowością z jednej strony należałoby osadzić w kontekście inspiracji chłopomańskich, z drugiej natomiast można by rozpatrywać na gruncie gorącej dyskusji o stylu narodowym, która rozgorzała na przełomie XIX i XX stulecia.
Autor | Władysław Jarocki |
---|---|
Daty życia autora | (1879 Podhajczyki - 1965 Kraków) |
Tytuł | Góralka z Poronina |
Czas powstania | 1919 |
Technika | olej |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 119 x 98 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | malarstwo tradycyjne |
Sygnatura | sygnowany i datowany l.d.: 'WŁ. JAROCKI 1919' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Władysław Jarocki
olej/płótno, 119 x 98 cm
Góralka z Poronina
Autor | Władysław Jarocki |
---|---|
Daty życia autora | (1879 Podhajczyki - 1965 Kraków) |
Tytuł | Góralka z Poronina |
Czas powstania | 1919 |
Technika | olej |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 119 x 98 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | malarstwo tradycyjne |
Sygnatura | sygnowany i datowany l.d.: 'WŁ. JAROCKI 1919' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |