Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Władysław Bakałowicz
Prezentacja kawalera
olej/deska, 41 x 56 cm
Analizując bogate oeuvre Władysława Bakałowicza natrafić można w nim na różnorodne inspiracje artysty. Malarz, który kształcił się w kręgu warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, już od samego początku znajdował się pod ogromnym wpływem akademizmu i malarstwa historycznego. Jego kompozycje odwoływały się zarówno do autentycznych wydarzeń z przeszłości, jak i stanowiły stylistyczne nawiązanie do danych realiów. Istotną datą w życiorysie twórcy jest rok 1863. Wówczas to wyjechał on do Paryża, w którym osiadł na stałe. Metropolia nad Sekwaną dała mu wiele nowych możliwości i postawiła przed nim nieoczekiwane wyzwania. Zbiory Luwru obfitujące w znakomite dzieła sztuki pozwoliły Bakałowiczowi na wielogodzinne studia warsztatowe. Wydaje się, że te wnikliwe obserwacje okazały się o wiele cenniejsze niż całe lata akademickiej nauki. Powstawać zaczęły wtedy sceny historyczne, dla których tematów dostarczała artyście historia Francji, a szczególnie okres panowania Henryka III Walezjusza. W tym czasie, jeszcze silniej niż dotychczas, uwidocznił się w jego obrazach wpływ XVII-wiecznego malarstwa holenderskiego. Bakałowicz, podobnie jak ci nastrojowi mistrzowie, tworzył kompozycje o niewielkim formacie, na których ukazywał kameralne wnętrza salonów, buduarów i komnat. W ślad za Holendrami kreował sceny o psychologicznym i emocjonalnym charakterze. Bez wątpienia zauważyć można w obrazach Polaka wpływy takich artystów jak chociażby Jan Vermeer van Delft, Gabriël Metsu czy Gerard ter Borch. Trzeba także przypuszczać, że m. in. właśnie ich prace oglądał on podczas wizyt w paryskim Luwrze. Bakałowicz szczególnie chętnie sięgał do motywu wnętrza, w którym umieszczał postacie kobiet. Pomieszczenia te stają się w jego redakcji zamkniętą przestrzenią, miejscem do wyciszenia się i medytacji. Wielokrotnie samotna modelka uchwycona zostaje w czasie toalety bądź przygotowań, czasami czyta książkę lub doręczony dopiero co list. Nieco rzadziej malarz odtwarzał sceny rozgrywające się na tle pejzażu. W tle często umieszczał monumentalne struktury francuskich zamków. Podobnie dzieje się na prezentowanej w katalogu aukcyjnym pracy. Mamy tutaj do czynienia z przedstawieniem na wzór rokokowych fête galante, w którym to grupce wytwornych dam prezentowany jest młody kawaler.
Autor | Władysław Bakałowicz |
---|---|
Daty życia autora | (1833 Chrzanów - 1903 Paryż) |
Tytuł | Prezentacja kawalera |
Technika | olej |
Materiał | deska |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 41 x 56 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | malarstwo XIX wieku |
Sygnatura | sygnowany i opisany p.d.: 'LBakalowicz Paris' |
Opis szczegółowy | na odwrociu dwa stemple: paryskiego wytwórcy podobrazi malarskich Alexis Ottoz oraz z numerem odnoszący się do wymiaru podobrazia: '10', papierowa nalepka inwentarzowa z nieczytelnym opisem oraz notatki, na ramie nalepka z opisem |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Władysław Bakałowicz
olej/deska, 41 x 56 cm
Prezentacja kawalera
Autor | Władysław Bakałowicz |
---|---|
Daty życia autora | (1833 Chrzanów - 1903 Paryż) |
Tytuł | Prezentacja kawalera |
Technika | olej |
Materiał | deska |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 41 x 56 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | malarstwo XIX wieku |
Sygnatura | sygnowany i opisany p.d.: 'LBakalowicz Paris' |
Opis szczegółowy | na odwrociu dwa stemple: paryskiego wytwórcy podobrazi malarskich Alexis Ottoz oraz z numerem odnoszący się do wymiaru podobrazia: '10', papierowa nalepka inwentarzowa z nieczytelnym opisem oraz notatki, na ramie nalepka z opisem |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |