Tomasz Tatarczyk

"Dyptyk Biały" z serii "Księgi"

olej/płótno, sznurek, 120,40 x 121 cm

ID obiektu 157418

„Decyzja na czerń i biel jest taka, bo te kolory są najbardziej dosadne, najmocniejsze. Zapamiętałem, co mówił profesor Owidzki o Hiszpanach, którzy uważają, że najbardziej dramatycznym widokiem jest czarny ptak na białym śniegu. Wprowadzenie dodatkowego koloru to dla mnie decyzja wymagająca specjalnego uzasadnienia. Kolory w moich obrazach oczywiście są, ale odkrywa się je w miarę uważnego oglądania… Kiedy przystępuję do malowania, mam płótno zagruntowane, przyklejone, zaznaczone węglem podstawowe proporcje i już samo zaznaczenie węglem tych odległości, zarys kompozycji, jest czarny na białym. Czasami robię grunt bielą złamaną – wtedy, kiedy mam już sprecyzowaną wizję. Czasem używam koloru, maluję po prostu kolorem, ale potem, w miarę jak postępuje proces malowania, im dłużej pracuję, tym bardziej gama kolorystyczna zbliża się do swoich przeciwstawień: czerni i bieli. Kiedy wreszcie dochodzę do wniosku, że dodawanie czegokolwiek nic już nie zmienia, uznaję malowanie za skończone. Mówię oczywiście o długim, powolnym procesie charakterystycznym dla malarstwa olejnego. Używam pędzla niedużej szerokości i nakładam farbę impastowo, muszę więc czekać, aż jedna warstwa zaschnie, zanim przystąpię do kładzenia drugiej, żeby nie nakładać mokrego na mokre”. Tomasz Tatarczyk w rozmowie z Agnieszką Morawińska, Tomasz Tatarczyk. Malarstwo, Warszawa 2004, s. 45 Zaprezentowana praca składa się z dwóch płócien połączonych ze sobą czarnym sznurkiem. Sznurek ten scala dwie części dyptyku. Prace, które artysta tworzył we wczesnych latach 80., miały charakter eksperymentalny. Lokują się one na pograniczu instalacji, rzeźby, malarstwa, a także prac typu site-specific. W tym okresie sięgał on po nieszablonowe rozwiązania oraz testował różnorodne materiały. Obrazy te są dyskretnie podziurawione. Twórca w celu połączenia części stosował zwykle sznurek lub zawiasy. W swoje formie dzieło nawiązuje do kształtu księgi, którą można swobodnie otwierać i zamykać, zachęcając jednakowo widza do interakcji. Obiekty te mogłyby być wieszane lub stawiane pionowo. Zaprezentowana praca należy do wspomnianego, wczesnego cyklu prac „Księgi”, jednak artysta po pewnym czasie przestał stosować owo nazewnictwo. Prace jednak nadal wykonywał na tej samej zasadzie i nadawał im podobną formę. Prezentowane dzieło zdaje się kontynuować ideę pracy dyplomowej zatytułowanej „Przedmioty bezużyteczne”, którą artysta wykonał na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod okiem Jana Tarasina. Inspirowany dokonaniami profesora artysta, stworzył cykl monochromatycznych dzieł, które – jak twierdził – miały na celu nieodwzorowanie rzeczywistości, ale uwiecznienie możliwości płynących z obserwacji, pozornie nieinteresujących i porzuconych przedmiotów, takich jak kartka papieru, niemających na celu cieszenia ludzkiego oka. Nie wprawiają w dobre samopoczucie, lecz istnieją same dla siebie. Kompozycje uwieczniające przedmioty tego typu, niejako zamrażają je, a jednocześnie cechują się chłodem. Tatarczyk żył i tworzył poza miastem, gdzie pomiędzy malarstwem a życiem codziennym nie było żadnych barier. Jego pracownia znajdowała się w ustronnej wsi Waliły, a okoliczne krajobrazy były nieskończonym źródłem artystycznej eksploracji oraz inspiracji. Pracownia ta stała się również miejscem, które regularnie odwiedzali jego przyjaciele – byli wśród nich między innymi Koji Kamoji i Tomasz Ciecierski. Artysta w przemyślany wybierał sposób tematy swoich przedstawień i niezwykle ograniczał zakres poruszanych tematów. W jego pracach ujawnia się refleksyjny stosunek do natury, malarstwo jest sensualne, dominuje w nim aura skupienia i kontemplacji. Niewątpliwie skromność i szczerość jego obrazów stanowią o tym, że znalazły one uznanie u tak wielu odbiorców. Charakterystyczne jest zainteresowanie Tatarczyka wycinkiem rzeczywistości odartym z anegdoty – wybierał motyw, który studiował aż do osiągnięcia pożądanych rezultatów.

Więcej informacji
Autor Tomasz Tatarczyk
Daty życia autora (1947 Katowice - 2010 Warszawa)
Tytuł "Dyptyk Biały" z serii "Księgi"
Czas powstania 1982-83
Technika olej
Materiał płótno, sznurek
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 120,4 x 121 cm (całość)
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl abstrakcja
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TOMASZ TATARCZYK | "DYPTYK | BIAŁY" | 1982/83| TATARCZYK'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Wystawiany Tomasz Tatarczyk, Galeria Studio, Warszawa, 1985
Tomasz Tatarczyk. „Księgi”, Galeria Wizytująca, Warszawa, 16.01-13.02.2016
„Sztuka równowagi: pomiędzy geometrią a zmiennością”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice, 7.02-9.03.2025
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Tomasz Tatarczyk

olej/płótno, sznurek, 120,40 x 121 cm

"Dyptyk Biały" z serii "Księgi"

ID obiektu 157418
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Tomasz Tatarczyk
Daty życia autora (1947 Katowice - 2010 Warszawa)
Tytuł "Dyptyk Biały" z serii "Księgi"
Czas powstania 1982-83
Technika olej
Materiał płótno, sznurek
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 120,4 x 121 cm (całość)
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl abstrakcja
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TOMASZ TATARCZYK | "DYPTYK | BIAŁY" | 1982/83| TATARCZYK'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Wystawiany Tomasz Tatarczyk, Galeria Studio, Warszawa, 1985
Tomasz Tatarczyk. „Księgi”, Galeria Wizytująca, Warszawa, 16.01-13.02.2016
„Sztuka równowagi: pomiędzy geometrią a zmiennością”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice, 7.02-9.03.2025
Search engine powered by ElasticSuite