Tomasz Łosik

Pożegnanie Adama Mickiewicza z Marylą Wereszczakówną

olej/płótno (dublowane), 65,50 x 44 cm

ID obiektu 141364

NIESPEŁNIONA MIŁOŚĆ WIESZCZA Maryla Wereszczakówna, od 1821 hrabina Puttkamerowa, zapisała się w historii i literaturze jako wielka młodzieńcza miłość Adama Mickiewicza. Urodziła się w szlacheckiej rodzinie w 1799 w jako córka Antoniego Wereszczaki, marszałka powiatu nowogródzkiego i Franciszki z domu Ancuta. Była to sentymentalna panna, nieco egzaltowana, oczytana w najnowszej literaturze. Jej zachowanie było dość ekscentryczne jak na XIX-wieczne standardy: nie tylko paliła fajkę, odbywała długie, samotne konne wycieczki czy grała w szachy, ale również manifestowała swój nastrój światu kolorem przywdzianej szarfy – czarnej, różowej bądź błękitnej. Mickiewicza poznała prawdopodobnie w 1820, kiedy poeta odwiedził dom rodzinny Maryli w Tuhanowiczach. Niestety była już wówczas zaręczona z dobrze sytuowanym hrabią Wawrzyńcem Puttkamerem, który rodzinie Maryli, borykającej się wówczas z kłopotami finansowymi, wydawał się odpowiednim kandydatem dla ich córki. Między przyszłym wieszczem narodowym a zaledwie o rok młodszą, niską blondynką o niebieskich oczach zapłonęło silne uczucie. Gwałtowna, nieszczęśliwa miłość doprowadziła nawet do tak dramatycznych wydarzeń jak próba samobójcza dziewczyny, która zażyła nadmierną dawkę laudanum na przełomie wiosny i lata 1822. Jak wynika z korespondencji przyjaciół poety, ich romans trwał krótko, bowiem od 1821 do 1823, jednak jeszcze w 1829 Mickiewicz pisze słynny wiersz „Do *** na Alpach w Splügen”, w którym już od pierwszych strof pobrzmiewa ta wielka, niespełniona miłość: „Nigdy, więc nigdy z tobą rozstać się nie mogę! | Morzem płyniesz i lądem idziesz za mną w drogę”. Postać Maryli Wereszczakówny znalazła swoje odbicie wielokrotnie również we wcześniejszych utworach, m.in. w IV części „Dziadów”, „ Balladach i romansach” w: „Pierwiosnku”, „Kurchanku Maryli”, „To lubię” czy wreszcie w erotyku „Do M***”. Nieszczęśliwa miłość do Maryli miała niebagatelny wpływ na ukształtowanie się wczesnej twórczości Adama Mickiewicza i tym samym na rozwój romantyzmu w literaturze polskiej. Motyw wzajemnej, lecz niespełnionej miłości między hrabiną Puttkamerową i wieszczem narodowym stanowił również inspirację dla malarzy. Jednym z takich przykładów jest prezentowany w katalogu aukcyjnym obraz Włodzimierza Łosika „Pożegnanie Adama Mickiewicza z Marylą Wereszczakówną” z 1876, wystawiany w tym samym roku w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim. Obraz stał się na tyle kanoniczny, że był rozpowszechniany później w prasie i na pocztówkach. Na płótnie artysta ukazał zakochanych stojących przy niskim murku na tle krajobrazu. Maryla w długiej, jasnej jedwabnej szacie odkrywającej jej ramiona została ukazana tyłem, natomiast stojący przed nią poeta został namalowany frontalnie w kontrastującym czarnym stroju. Para splata swoje dłonie na wysokości klatki piersiowej, zaś dziewczyna przytula się policzkiem do ramienia ukochanego, odsłaniając zgrabny profil swojej twarzy. U ich stóp, po lewej stronie, znajduje się pies – symbol wierności. Artysta przedstawił wyimaginowany moment pożegnania kochanków. Prawdopodobnie nigdy nie mieli czasu zobaczyć się po raz ostatni. W 1823 poeta został niespodziewanie aresztowany i uwięziony w klasztorze bazylianów w Wilnie, gdzie przebywał od jesieni 1823 do marca 1824. Skazano go za udział w tajnych młodzieżowych organizacjach na zesłanie w głąb Rosji na posadę nauczyciela z prawem wyboru miejsca pobytu. Mickiewicz przebywał w Petersburgu, Odessie, Moskwie oraz na Krymie, następnie w 1829 udał się w podróż po Europie do Niemiec, Szwajcarii oraz Włoch. Na wiadomość o wybuchu powstania listopadowego zawrócił, aby do niego dołączyć, ostatecznie jednak nie przekroczył granicy Królestwa Polskiego. Po krótkim pobycie w Dreźnie wyjechał do Paryża, gdzie osiadł na stałe. Nie powrócił już nigdy więcej w okolice dworu Puttkamerów. Tomasz Łosik uzyskał wykształcenie artystyczne w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w pracowni Władysława Łuszczkiewicza i Feliksa Szynalewskiego, gdzie studiował w latach 1865-72. Przez kolejne pięć lat dokształcał się na akademii w Monachium u Aleksandra Wagnera i Wilhelma Lindenschmita. Był również uczniem Henryka Siemiradzkiego i Józefa Brandta. W 1878 wyjechał do Paryża na dwanaście lat. Ok. 1884 powrócił do rodzinnej Bochni. Łosik wystawiał regularnie w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, a także na Pierwszej wielkiej wystawie sztuki polskiej w Krakowie w 1887, w Salonie Krywulta w 1883 oraz Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w 1892 we Lwowie. Na œuvre artysty składają się obrazy o tematyce historyczno-rodzajowej, przedstawienia wnętrz kościelnych oraz portrety. Uprawiał również grafikę i rzeźbę.

Więcej informacji
Autor Tomasz Łosik
Daty życia autora (1848 Bochnia - 1896 Bochnia)
Tytuł Pożegnanie Adama Mickiewicza z Marylą Wereszczakówną
Czas powstania 1876
Technika olej
Materiał płótno (dublowane)
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 65,5 x 44 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl malarstwo XIX wieku
Sygnatura sygnowany l.d.: 'Łosik' oraz datowany p.d.: '1876'
Opis szczegółowy historyczne tytuły: Pożegnanie Maryli, Pożegnanie Maryli (z Mićkiewicza), Pożegnanie z Marylą, Pożegnanie Adama z Marylą, Mickiewicz i Maryla, Pożegnanie Maryli (Z Mickiewicza), Pożegnanie Maryli z Adamem Mickiewiczem
Literatura Jerzy Wyczesany, Łosik Tomasz Sebastian, w: Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.). Malarze, rzeźbiarze, graficy, Warszawa 1993, t. V, s. 181 (wzmiankowany jako "Pożegnanie Maryli z Adamem Mickiewiczem")
Janina Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, s. 202 (jako "Pożegnanie Maryli (Z Mickiewicza)")
porównaj: pocztówka archiwalna z reprodukcją innej wersji obrazu, wyd. Stella, Bochnia, przed 1913 (jako "Mickiewicz i Maryla")
"Ziarno" 1910, nr 48, s. 956 (il. jako "Pożegnanie Adama z Marylą")
Władysław Piast [Bełza], Album pamiątkowe Adama Mickiewicza, Lwów 1889, s. 14 (il. jako "Pożegnanie z Marylą")
Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1876, Warszawa 1877, s. 67 (jako "Pożegnanie Maryli (z Mićkiewicza)")
"Kłosy" 1877, nr 633, s. 105 (il. jako "Pożegnanie Maryli")
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim, Warszawa, 1876
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Tomasz Łosik

olej/płótno (dublowane), 65,50 x 44 cm

Pożegnanie Adama Mickiewicza z Marylą Wereszczakówną

ID obiektu 141364
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Tomasz Łosik
Daty życia autora (1848 Bochnia - 1896 Bochnia)
Tytuł Pożegnanie Adama Mickiewicza z Marylą Wereszczakówną
Czas powstania 1876
Technika olej
Materiał płótno (dublowane)
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 65,5 x 44 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl malarstwo XIX wieku
Sygnatura sygnowany l.d.: 'Łosik' oraz datowany p.d.: '1876'
Opis szczegółowy historyczne tytuły: Pożegnanie Maryli, Pożegnanie Maryli (z Mićkiewicza), Pożegnanie z Marylą, Pożegnanie Adama z Marylą, Mickiewicz i Maryla, Pożegnanie Maryli (Z Mickiewicza), Pożegnanie Maryli z Adamem Mickiewiczem
Literatura Jerzy Wyczesany, Łosik Tomasz Sebastian, w: Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.). Malarze, rzeźbiarze, graficy, Warszawa 1993, t. V, s. 181 (wzmiankowany jako "Pożegnanie Maryli z Adamem Mickiewiczem")
Janina Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, s. 202 (jako "Pożegnanie Maryli (Z Mickiewicza)")
porównaj: pocztówka archiwalna z reprodukcją innej wersji obrazu, wyd. Stella, Bochnia, przed 1913 (jako "Mickiewicz i Maryla")
"Ziarno" 1910, nr 48, s. 956 (il. jako "Pożegnanie Adama z Marylą")
Władysław Piast [Bełza], Album pamiątkowe Adama Mickiewicza, Lwów 1889, s. 14 (il. jako "Pożegnanie z Marylą")
Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1876, Warszawa 1877, s. 67 (jako "Pożegnanie Maryli (z Mićkiewicza)")
"Kłosy" 1877, nr 633, s. 105 (il. jako "Pożegnanie Maryli")
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim, Warszawa, 1876
Search engine powered by ElasticSuite