Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Tomasz Łosik
Pożegnanie Adama Mickiewicza z Marylą Wereszczakówną
olej/płótno (dublowane), 65,50 x 44 cm
NIESPEŁNIONA MIŁOŚĆ WIESZCZA Maryla Wereszczakówna, od 1821 hrabina Puttkamerowa, zapisała się w historii i literaturze jako wielka młodzieńcza miłość Adama Mickiewicza. Urodziła się w szlacheckiej rodzinie w 1799 w jako córka Antoniego Wereszczaki, marszałka powiatu nowogródzkiego i Franciszki z domu Ancuta. Była to sentymentalna panna, nieco egzaltowana, oczytana w najnowszej literaturze. Jej zachowanie było dość ekscentryczne jak na XIX-wieczne standardy: nie tylko paliła fajkę, odbywała długie, samotne konne wycieczki czy grała w szachy, ale również manifestowała swój nastrój światu kolorem przywdzianej szarfy – czarnej, różowej bądź błękitnej. Mickiewicza poznała prawdopodobnie w 1820, kiedy poeta odwiedził dom rodzinny Maryli w Tuhanowiczach. Niestety była już wówczas zaręczona z dobrze sytuowanym hrabią Wawrzyńcem Puttkamerem, który rodzinie Maryli, borykającej się wówczas z kłopotami finansowymi, wydawał się odpowiednim kandydatem dla ich córki. Między przyszłym wieszczem narodowym a zaledwie o rok młodszą, niską blondynką o niebieskich oczach zapłonęło silne uczucie. Gwałtowna, nieszczęśliwa miłość doprowadziła nawet do tak dramatycznych wydarzeń jak próba samobójcza dziewczyny, która zażyła nadmierną dawkę laudanum na przełomie wiosny i lata 1822. Jak wynika z korespondencji przyjaciół poety, ich romans trwał krótko, bowiem od 1821 do 1823, jednak jeszcze w 1829 Mickiewicz pisze słynny wiersz „Do *** na Alpach w Splügen”, w którym już od pierwszych strof pobrzmiewa ta wielka, niespełniona miłość: „Nigdy, więc nigdy z tobą rozstać się nie mogę! | Morzem płyniesz i lądem idziesz za mną w drogę”. Postać Maryli Wereszczakówny znalazła swoje odbicie wielokrotnie również we wcześniejszych utworach, m.in. w IV części „Dziadów”, „ Balladach i romansach” w: „Pierwiosnku”, „Kurchanku Maryli”, „To lubię” czy wreszcie w erotyku „Do M***”. Nieszczęśliwa miłość do Maryli miała niebagatelny wpływ na ukształtowanie się wczesnej twórczości Adama Mickiewicza i tym samym na rozwój romantyzmu w literaturze polskiej. Motyw wzajemnej, lecz niespełnionej miłości między hrabiną Puttkamerową i wieszczem narodowym stanowił również inspirację dla malarzy. Jednym z takich przykładów jest prezentowany w katalogu aukcyjnym obraz Włodzimierza Łosika „Pożegnanie Adama Mickiewicza z Marylą Wereszczakówną” z 1876, wystawiany w tym samym roku w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim. Obraz stał się na tyle kanoniczny, że był rozpowszechniany później w prasie i na pocztówkach. Na płótnie artysta ukazał zakochanych stojących przy niskim murku na tle krajobrazu. Maryla w długiej, jasnej jedwabnej szacie odkrywającej jej ramiona została ukazana tyłem, natomiast stojący przed nią poeta został namalowany frontalnie w kontrastującym czarnym stroju. Para splata swoje dłonie na wysokości klatki piersiowej, zaś dziewczyna przytula się policzkiem do ramienia ukochanego, odsłaniając zgrabny profil swojej twarzy. U ich stóp, po lewej stronie, znajduje się pies – symbol wierności. Artysta przedstawił wyimaginowany moment pożegnania kochanków. Prawdopodobnie nigdy nie mieli czasu zobaczyć się po raz ostatni. W 1823 poeta został niespodziewanie aresztowany i uwięziony w klasztorze bazylianów w Wilnie, gdzie przebywał od jesieni 1823 do marca 1824. Skazano go za udział w tajnych młodzieżowych organizacjach na zesłanie w głąb Rosji na posadę nauczyciela z prawem wyboru miejsca pobytu. Mickiewicz przebywał w Petersburgu, Odessie, Moskwie oraz na Krymie, następnie w 1829 udał się w podróż po Europie do Niemiec, Szwajcarii oraz Włoch. Na wiadomość o wybuchu powstania listopadowego zawrócił, aby do niego dołączyć, ostatecznie jednak nie przekroczył granicy Królestwa Polskiego. Po krótkim pobycie w Dreźnie wyjechał do Paryża, gdzie osiadł na stałe. Nie powrócił już nigdy więcej w okolice dworu Puttkamerów. Tomasz Łosik uzyskał wykształcenie artystyczne w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w pracowni Władysława Łuszczkiewicza i Feliksa Szynalewskiego, gdzie studiował w latach 1865-72. Przez kolejne pięć lat dokształcał się na akademii w Monachium u Aleksandra Wagnera i Wilhelma Lindenschmita. Był również uczniem Henryka Siemiradzkiego i Józefa Brandta. W 1878 wyjechał do Paryża na dwanaście lat. Ok. 1884 powrócił do rodzinnej Bochni. Łosik wystawiał regularnie w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, a także na Pierwszej wielkiej wystawie sztuki polskiej w Krakowie w 1887, w Salonie Krywulta w 1883 oraz Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w 1892 we Lwowie. Na œuvre artysty składają się obrazy o tematyce historyczno-rodzajowej, przedstawienia wnętrz kościelnych oraz portrety. Uprawiał również grafikę i rzeźbę.
Autor | Tomasz Łosik |
---|---|
Daty życia autora | (1848 Bochnia - 1896 Bochnia) |
Tytuł | Pożegnanie Adama Mickiewicza z Marylą Wereszczakówną |
Czas powstania | 1876 |
Technika | olej |
Materiał | płótno (dublowane) |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 65,5 x 44 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | malarstwo XIX wieku |
Sygnatura | sygnowany l.d.: 'Łosik' oraz datowany p.d.: '1876' |
Opis szczegółowy | historyczne tytuły: Pożegnanie Maryli, Pożegnanie Maryli (z Mićkiewicza), Pożegnanie z Marylą, Pożegnanie Adama z Marylą, Mickiewicz i Maryla, Pożegnanie Maryli (Z Mickiewicza), Pożegnanie Maryli z Adamem Mickiewiczem |
Literatura | Jerzy Wyczesany, Łosik Tomasz Sebastian, w: Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.). Malarze, rzeźbiarze, graficy, Warszawa 1993, t. V, s. 181 (wzmiankowany jako "Pożegnanie Maryli z Adamem Mickiewiczem") Janina Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, s. 202 (jako "Pożegnanie Maryli (Z Mickiewicza)") porównaj: pocztówka archiwalna z reprodukcją innej wersji obrazu, wyd. Stella, Bochnia, przed 1913 (jako "Mickiewicz i Maryla") "Ziarno" 1910, nr 48, s. 956 (il. jako "Pożegnanie Adama z Marylą") Władysław Piast [Bełza], Album pamiątkowe Adama Mickiewicza, Lwów 1889, s. 14 (il. jako "Pożegnanie z Marylą") Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1876, Warszawa 1877, s. 67 (jako "Pożegnanie Maryli (z Mićkiewicza)") "Kłosy" 1877, nr 633, s. 105 (il. jako "Pożegnanie Maryli") |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Wystawiany | Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim, Warszawa, 1876 |
Tomasz Łosik
olej/płótno (dublowane), 65,50 x 44 cm
Pożegnanie Adama Mickiewicza z Marylą Wereszczakówną
Autor | Tomasz Łosik |
---|---|
Daty życia autora | (1848 Bochnia - 1896 Bochnia) |
Tytuł | Pożegnanie Adama Mickiewicza z Marylą Wereszczakówną |
Czas powstania | 1876 |
Technika | olej |
Materiał | płótno (dublowane) |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 65,5 x 44 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | malarstwo XIX wieku |
Sygnatura | sygnowany l.d.: 'Łosik' oraz datowany p.d.: '1876' |
Opis szczegółowy | historyczne tytuły: Pożegnanie Maryli, Pożegnanie Maryli (z Mićkiewicza), Pożegnanie z Marylą, Pożegnanie Adama z Marylą, Mickiewicz i Maryla, Pożegnanie Maryli (Z Mickiewicza), Pożegnanie Maryli z Adamem Mickiewiczem |
Literatura | Jerzy Wyczesany, Łosik Tomasz Sebastian, w: Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.). Malarze, rzeźbiarze, graficy, Warszawa 1993, t. V, s. 181 (wzmiankowany jako "Pożegnanie Maryli z Adamem Mickiewiczem") Janina Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, s. 202 (jako "Pożegnanie Maryli (Z Mickiewicza)") porównaj: pocztówka archiwalna z reprodukcją innej wersji obrazu, wyd. Stella, Bochnia, przed 1913 (jako "Mickiewicz i Maryla") "Ziarno" 1910, nr 48, s. 956 (il. jako "Pożegnanie Adama z Marylą") Władysław Piast [Bełza], Album pamiątkowe Adama Mickiewicza, Lwów 1889, s. 14 (il. jako "Pożegnanie z Marylą") Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1876, Warszawa 1877, s. 67 (jako "Pożegnanie Maryli (z Mićkiewicza)") "Kłosy" 1877, nr 633, s. 105 (il. jako "Pożegnanie Maryli") |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Wystawiany | Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim, Warszawa, 1876 |