Tadeusz Dominik

"Pustynia"

olej/papier naklejony na płytę, 48 x 61 cm

ID obiektu 138834

„Jak tak sobie przypominam czasy tej zgniłej, szarej komuny, że był okres, kiedy namalowałem dość sporo takich ciemnych obrazów… Tak, czas, w jakim się żyje, wpływa na obraz. O tym się nie myśli, ale to potem widać”. Tadeusz Dominik W istocie prace Tadeusza Dominika z wczesnego okresu zdają się wyłaniać z mroku. Na ciemne zazwyczaj tła, oscylujące w kolorystyce zbliżonych do czerni, brązów, butelkowych zieleni czy granatów, artysta nakładał wibrujące, świetliste plamy czystego koloru. Wywołane przez tak silne kontrasty efekty dynamiczne były wzmocnione dodatkowo ekspresyjnym gestem i zbrużdżoną fakturą. W pracach z końca lat 50. i początku 60. Dominik zbliżał się do estetyki i środków formalnych bliskich malarzom identyfikującym się z taszyzmem, którzy stali w otwartej opozycji do doktryny socrealistycznej. Kompozycje z tego okresu, mimo ewidentnych inspiracji naturą, wykazują daleko idące związki z abstrakcją. Niemniej zasadniczy fundament malarstwa Dominika, zarówno w tych, jak i późniejszych obrazach, pozostaje ten sam – przestawione pejzaże, ogrody, wycinki natury przetransponowane na płótno stanowią ulotną impresję, będącą wewnętrzną, wykreowaną przez wyobraźnię wizją otaczającego świata. Innym czynnikiem stanowiącym o ich wyjątkowości są dyscyplina i malarska erudycja, wyniesione przez artystę z czasów studiów artystycznych pod okiem Jana Cybisa. Kształtowana przez niego u studentów postawa artystyczna opierała się „na zdrowym rozsądku przede wszystkim. Inaczej mówiąc, na stałej, wewnętrznej czujności, aby nie dać się omamić żadnym, efektownym kierunkom, żadnym hokus-pokus formalnym i bluffom”. Wczesne płótna Tadeusza Dominika zdobyły uznanie także za granicą. W czasie kiedy na Zachodzie zapanowała moda na wystawy artystów zza żelaznej kurtyny, będąca poniekąd orężem wymierzonym przeciwko Związkowi Radzieckiemu w kulturalnej zimnej wojnie, Dominik znalazł się w gronie piętnastu polskich malarzy, którzy zaprezentowali swoje prace na legendarnej wystawie w nowojorskim Museum of Modern Art w 1961.

Więcej informacji
Autor Tadeusz Dominik
Daty życia autora (1928 Szymanów - 2014 Warszawa)
Tytuł "Pustynia"
Czas powstania 1963
Technika olej
Materiał papier naklejony na płytę
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 48 x 61 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl abstrakcja
Sygnatura sygnowany l.d.: 'Dominik'
Opis szczegółowy sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'T. DOMINIK | "PUSTYNIA" | 1963 48 x 64'
na odwrociu nalepka wystawowa Plastyki i Sympozjum Złotego Grona oraz Centralnego Biura Wystaw Artystycznych "Zachęta"
Literatura I Wystawa Plastyki i Sympozjum Złotego Grona, katalog wystawy, s. 12
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany I Wystawa Plastyki i Sympozjum Złotego Grona. Dni Zielonej Góry, październik 1963
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Tadeusz Dominik

olej/papier naklejony na płytę, 48 x 61 cm

"Pustynia"

ID obiektu 138834
48000 PLN
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Tadeusz Dominik
Daty życia autora (1928 Szymanów - 2014 Warszawa)
Tytuł "Pustynia"
Czas powstania 1963
Technika olej
Materiał papier naklejony na płytę
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 48 x 61 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl abstrakcja
Sygnatura sygnowany l.d.: 'Dominik'
Opis szczegółowy sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'T. DOMINIK | "PUSTYNIA" | 1963 48 x 64'
na odwrociu nalepka wystawowa Plastyki i Sympozjum Złotego Grona oraz Centralnego Biura Wystaw Artystycznych "Zachęta"
Literatura I Wystawa Plastyki i Sympozjum Złotego Grona, katalog wystawy, s. 12
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany I Wystawa Plastyki i Sympozjum Złotego Grona. Dni Zielonej Góry, październik 1963
Search engine powered by ElasticSuite