Tadeusz Dominik

"Dwa światy"

akryl/płótno, 103 x 130 cm

ID obiektu 157356

Obraz „Dwa światy” autorstwa Tadeusza Dominika z 1964 roku stanowi interesujący przykład poszukiwań formalnych artysty, który w swojej twórczości łączył elementy abstrakcji i figuratywności, tworząc malarstwo silnie zakorzenione w tradycji, a jednocześnie otwarte na nowoczesność. Dzieło to, podzielone kompozycyjnie na dwie części – górną abstrakcyjną i dolną narracyjną – doskonale ilustruje tytułowe „dwa światy” i wpisuje się w charakterystyczny dla Dominika dialog między przeszłością a teraźniejszością, między strukturą a emocją, między formą a treścią. Górna część obrazu ukazuje zestawienie form przypominających pocięte bale drewna lub surowe elementy konstrukcyjne, malowane grubymi pociągnięciami pędzla w odcieniach bieli, brązu i czerni. Te abstrakcyjne formy budują wrażenie surowości, fizyczności, a zarazem są silnie osadzone w płaszczyźnie malarskiej. Ich układ sugeruje napięcie, ciężar i materię. Jest to świat współczesny – nieokreślony, pełen przekształceń, ruchu i otwartej interpretacji. Kolorystyka ograniczona do neutralnych barw podkreśla konstrukcyjność tej części kompozycji. W dolnej części znajduje się wyraźnie stylizowana scena figuratywna, przypominająca rysunek nawiązujący do reliefu z sarkofagu rzymskiego – co potwierdza napis na dole obrazu: „Rysunek wg sarkofagu rzymskiego / T. Dominik 1964”. Przedstawione zostały postacie ludzkie, konie i rydwany, wpisane w dekoracyjną, niemal narracyjną strukturę. Ten świat to przeszłość – uporządkowana, symboliczna, nacechowana klasycznym pięknem i ładem. Utrzymana w monochromatycznej gamie szarości scena odwołuje się do sztuki antycznej, co z kolei wskazuje na zainteresowanie Dominika historią sztuki i kulturą śródziemnomorską. Obraz ten można odczytywać jako komentarz do kondycji sztuki i jej źródeł. Z jednej strony mamy tu abstrakcyjny język formy, charakterystyczny dla powojennego modernizmu, który Dominik rozwijał w latach 50. i 60. XX wieku. Z drugiej strony artysta sięga po motywy historyczne, odwołując się do ikonosfery antyku, która była nie tylko źródłem estetycznym, ale też nośnikiem wartości i idei. „Dwa światy” ukazują napięcie między tymi dwoma obszarami: nowoczesnością i tradycją, wolnością ekspresji i porządkiem narracyjnym. Tadeusz Dominik, uczeń Jana Cybisa, był jednym z najważniejszych przedstawicieli polskiej szkoły koloryzmu. W jego malarstwie zawsze obecna była fascynacja kolorem, strukturą i światłem. Choć „Dwa światy” odbiegają kolorystycznie od najbardziej znanych, pełnych barw pejzaży Dominika, to jednak wciąż pozostają pod wpływem jego koloryzmu – tyle że w wersji wyciszonej, analitycznej. W latach 60. artysta zaczął eksperymentować z formą, upraszczać ją, wprowadzać elementy syntetyczne, często na pograniczu abstrakcji, co stanowiło naturalny rozwój jego wcześniejszych zainteresowań pejzażem jako strukturą plastyczną. Obraz ten w sposób niemal dydaktyczny pokazuje dwie strategie malarskie: syntetyczną, nowoczesną i symboliczną, historyzującą. Dominik nie stawia jednej ponad drugą – raczej ukazuje ich współistnienie, współzależność, a być może i nieuchronny konflikt. Obraz staje się przestrzenią refleksji nad rolą artysty w świecie pełnym sprzeczności: między pamięcią a nowością, między porządkiem a chaosem, między formą a treścią.

Więcej informacji
Autor Tadeusz Dominik
Daty życia autora (1928 Szymanów - 2014 Warszawa)
Tytuł "Dwa światy"
Czas powstania 1964
Technika akryl
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 103 x 130 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl abstrakcja
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany u dołu: 'RYSUNEK W/G. SARKOFAGU RZYMSKIEGO / T.DOMINIK 1964''
Opis szczegółowy sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'T. DOMINIK | LIQUITEX 103 x 130 | DWA ŚWIATY 1964' na odwrociu nalepka wywozowa Desa Works of Modern Art Foreign Trade Company oraz nalepka domu aukcyjnego Agra-Art na górnej listwie nalepka Städtische Kunstgalerie Bochum z tytułem wystawy: Profile IV 1964/65 | Polnische Kunst heute
Literatura Profile IV. Polnische Kunst heute, katalog wystawy, Städtische Kunstgalerie, Bochum 1964, nlb (il.)
Na tropie doskonałości. Wybrane dzieła z kolekcji Wojciecha Fibaka, katalog wystawy, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, red. Magdalena Piłakowska, Sopot 2022, s. 124 (il.)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany „Profile IV. Polnische Kunst heute”, Städtische Kunstgalerie, Bochum, 8.11.1964-17.01.1965
„Sztuka równowagi: pomiędzy geometrią a zmiennością”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice, 7.02-9.03.2025
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Tadeusz Dominik

akryl/płótno, 103 x 130 cm

"Dwa światy"

ID obiektu 157356
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Tadeusz Dominik
Daty życia autora (1928 Szymanów - 2014 Warszawa)
Tytuł "Dwa światy"
Czas powstania 1964
Technika akryl
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 103 x 130 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl abstrakcja
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany u dołu: 'RYSUNEK W/G. SARKOFAGU RZYMSKIEGO / T.DOMINIK 1964''
Opis szczegółowy sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'T. DOMINIK | LIQUITEX 103 x 130 | DWA ŚWIATY 1964' na odwrociu nalepka wywozowa Desa Works of Modern Art Foreign Trade Company oraz nalepka domu aukcyjnego Agra-Art na górnej listwie nalepka Städtische Kunstgalerie Bochum z tytułem wystawy: Profile IV 1964/65 | Polnische Kunst heute
Literatura Profile IV. Polnische Kunst heute, katalog wystawy, Städtische Kunstgalerie, Bochum 1964, nlb (il.)
Na tropie doskonałości. Wybrane dzieła z kolekcji Wojciecha Fibaka, katalog wystawy, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, red. Magdalena Piłakowska, Sopot 2022, s. 124 (il.)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany „Profile IV. Polnische Kunst heute”, Städtische Kunstgalerie, Bochum, 8.11.1964-17.01.1965
„Sztuka równowagi: pomiędzy geometrią a zmiennością”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice, 7.02-9.03.2025
Search engine powered by ElasticSuite