Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Tadeusz Boruta
"Strącenie aniołów"
olej/płótno, 145 x 110 cm
„Egzystując doświadczamy własnej niewystarczalności i niepewności. Nasz byt jawi się nam jako kruchy i wewnętrznie rozdarty. Wszystkim naszym przeżyciom towarzyszy doświadczenie lęku i trwogi. Szczególnie mocno doświadczamy tej egzystencjalnej niewystarczalności w sytuacjach granicznych. Ciąży nam nasze JA. Powszechnym zjawiskiem stała się ucieczka osoby w ogólność, chęć pozbycia się świadomości własnego JA na rzecz świadomości zbiorowej”. Tadeusz Boruta „SZTUKA UMIERANIA” Jak zauważył Aleksander Wojciechowski, „sztuka umierania” była indywidualnym zjawiskiem osobistym dla pokolenia rozpoczynającego samodzielną drogę twórczą w latach 80. Pozwoliło to tym samym na odejście od dawnej koncepcji anonimowości i zbiorowości śmierci, aby w pełni zwrócić się w kierunku jej symboliki i metafizyki. Wątki te Tadeusz Boruta szczególnie porusza w tematyce ciała, które poddaje nieustannemu modelowaniu. Jednocześnie artysta definiuje swoją sztukę przez perspektywę antropologiczną. W „Strąceniu aniołów” cielesność pomimo swojej realności wymyka się powszechnemu prawu ciążenia, wibruje poruszana duchowym tchnieniem ożywiającym. Twarze przedstawionych tu postaci są pełne skupienia, namysłu i bólu wynikającego z wewnętrznego rozdarcia. Zauważalny jest tu także charakterystyczny dla ówczesnej twórczości artysty formalizm symboliczny o zasadzie kompozycyjnej opartej na podkreślaniu linii pionowych dominujących nad poziomymi. Boruta w latach 90. sięgał po nowe motywy, poruszające problematykę kształtowania się i poczucia ludzkiej tożsamości, relacji pomiędzy jednostką i zbiorowością, a także ekstatyczności ludzkiego losu. Prezentowany obraz należy do najbardziej charakterystycznych wówczas wielopostaciowych kompozycji nawiązujących ikonograficznie do tekstów apokaliptycznych. W „Strąceniu aniołów” można dostrzec także inspiracje dziełami manierystów, co szczególnie jest widoczne w dynamice monumentalnych form skupionych wokół jednej dominanty barwnej. Warto zwrócić tu uwagę na staranny modelunek postaci wzorowanych na klasycznych kanonach mistrzów renesansu, które służyły artyście także przy śmiałych rozwiązaniach perspektywicznych oraz precyzyjnym, realistycznym modelunku postaci. Jednocześnie przy widocznych inspiracjach Boruta świadomie odrzuca zmysłowość sztuki odrodzenia oraz bezpośrednią relację między rzeczywistością a jej malarskim przekazem. Swoje kompozycje ożywiał autentycznymi emocjami, a w szczególności różnorodnymi formami cierpienia. Boruta sięgając w swojej twórczości po tematykę pasyjną, widział w niej możliwość ukazania złożonych relacji między sakralną Drogą Krzyżową, a naturalnym ludzkim doznaniem „bólu egzystencji”. Artysta wykorzystując religijne przesłanie, podporządkowywał mu estetyczną formułę prac, akcentując ich patetyczną tonację. Manifestując swoiste wyznanie wiary, a także nawiązując do stylów akademickich pozostawał w opinii publicznej niezależnym artystą poddawanym niejednokrotnie kontrowersyjnym ocenom.
Autor | Tadeusz Boruta |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1957, Kraków) |
Tytuł | "Strącenie aniołów" |
Czas powstania | 1994 |
Technika | olej |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 145 x 110 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | nowa ekspresja |
Sygnatura | sygnowany p.d.: 'T. Boruta' |
Opis szczegółowy | sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TADEUSZ BORUTA | "STRĄCENIE ANIOŁÓW" | 1994 | OL. PŁ. 145x110' |
Literatura | Tadeusz Boruta, Aldona Mickiewicz. Neue Malerei, kat. wyst., Galerie zur alten deutschen Schule, Kurt Wüthrich & Paul-Anthon Nielson, Thun 1994, nlb (il.) Tadeusz Boruta. Malarstwo, kat. wyst., Galeria Studio, Warszawa 1996, poz. kat. 14, nlb EAS, kat. wyst., Poznańska Galeria Nowa, Europejska Akademia Sztuki, Warszawa-Poznan 2001, s. 16 (il.) Tadeusz Boruta. Malarstwo, kat. wyst., red. Andrzej Józef Nowobilski, Muzeum Archidiecezjalne w Krakowie, 2004, poz. kat. 17, ss. 6, 22 (il.) O akcie, obnażaniu się, erotyce. Rozmowa z Tadeuszem Borutą, rozm. Katarzyna Bik, Gazeta Wyborcza (Kraków), nr 66, 2004 (il.) Tadeusz Boruta, Figur Racje, Jedność, Kielce 2009, nlb (il.) Tadeusz Boruta. Cień imperium, kat. wyst., Stowarzyszenie Willa Decjusza, Kraków 2010, nlb (il.) Tadeusz Boruta. Scala pecatorum, kat. wyst., Galeria Sztuki Współczesnej w Przemyślu, 2011, nlb (il.) |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Wystawiany | „Tadeusz Boruta, Aldona Mickiewicz. Neue Malerei”, Galerie zur alten deutschen Schule, Kurt Wüthrich & Paul-Anthon Nielson, Thun, 1994 „Tadeusz Boruta. Malarstwo”, Galeria Studio, Warszawa, 16.05-4.06.1996 "EAS", Pałac Górków, Poznań, 9.2000-1.2001 „Zeit und Ewigkeit - Gegenständliche Malerei aus Polen. Aldona Mickiewicz und Tadeusz Boruta”, Theater-Foyer des Augustinum München-Neufriedenheim und der Evang.-Luth. Simeonsgemeinde, Monachium, 2003-2004 „Tadeusz Boruta. Malarstwo”, Muzeum Archidiecezjalne w Krakowie, 3.03-30.04.2004 „Tadeusz Boruta. Figur Racje”, BWA Rzeszów, 12.03-15.04.2009 „Tadeusz Boruta. Cień imperium”, Willa Decjusza, Kraków, 5-19.12.2010 „Tadeusz Boruta. Scala Pectorum”, Galeria Sztuki Współczesnej w Przemyślu, 20.05-14.06.2011 |
Tadeusz Boruta
olej/płótno, 145 x 110 cm
"Strącenie aniołów"
Autor | Tadeusz Boruta |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1957, Kraków) |
Tytuł | "Strącenie aniołów" |
Czas powstania | 1994 |
Technika | olej |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 145 x 110 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | nowa ekspresja |
Sygnatura | sygnowany p.d.: 'T. Boruta' |
Opis szczegółowy | sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TADEUSZ BORUTA | "STRĄCENIE ANIOŁÓW" | 1994 | OL. PŁ. 145x110' |
Literatura | Tadeusz Boruta, Aldona Mickiewicz. Neue Malerei, kat. wyst., Galerie zur alten deutschen Schule, Kurt Wüthrich & Paul-Anthon Nielson, Thun 1994, nlb (il.) Tadeusz Boruta. Malarstwo, kat. wyst., Galeria Studio, Warszawa 1996, poz. kat. 14, nlb EAS, kat. wyst., Poznańska Galeria Nowa, Europejska Akademia Sztuki, Warszawa-Poznan 2001, s. 16 (il.) Tadeusz Boruta. Malarstwo, kat. wyst., red. Andrzej Józef Nowobilski, Muzeum Archidiecezjalne w Krakowie, 2004, poz. kat. 17, ss. 6, 22 (il.) O akcie, obnażaniu się, erotyce. Rozmowa z Tadeuszem Borutą, rozm. Katarzyna Bik, Gazeta Wyborcza (Kraków), nr 66, 2004 (il.) Tadeusz Boruta, Figur Racje, Jedność, Kielce 2009, nlb (il.) Tadeusz Boruta. Cień imperium, kat. wyst., Stowarzyszenie Willa Decjusza, Kraków 2010, nlb (il.) Tadeusz Boruta. Scala pecatorum, kat. wyst., Galeria Sztuki Współczesnej w Przemyślu, 2011, nlb (il.) |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Wystawiany | „Tadeusz Boruta, Aldona Mickiewicz. Neue Malerei”, Galerie zur alten deutschen Schule, Kurt Wüthrich & Paul-Anthon Nielson, Thun, 1994 „Tadeusz Boruta. Malarstwo”, Galeria Studio, Warszawa, 16.05-4.06.1996 "EAS", Pałac Górków, Poznań, 9.2000-1.2001 „Zeit und Ewigkeit - Gegenständliche Malerei aus Polen. Aldona Mickiewicz und Tadeusz Boruta”, Theater-Foyer des Augustinum München-Neufriedenheim und der Evang.-Luth. Simeonsgemeinde, Monachium, 2003-2004 „Tadeusz Boruta. Malarstwo”, Muzeum Archidiecezjalne w Krakowie, 3.03-30.04.2004 „Tadeusz Boruta. Figur Racje”, BWA Rzeszów, 12.03-15.04.2009 „Tadeusz Boruta. Cień imperium”, Willa Decjusza, Kraków, 5-19.12.2010 „Tadeusz Boruta. Scala Pectorum”, Galeria Sztuki Współczesnej w Przemyślu, 20.05-14.06.2011 |