Tadeusz Boruta

"Apokalipsa św. Jana 12,1"

olej/płótno, 110 x 130 cm

ID obiektu 156923

W obrazie „Apokalipsa św. Jana 12,1” Tadeusz Boruta na nowo interpretuje wizję zawartą w ostatniej księdze Nowego Testamentu: „A ukazał się wielki znak na niebie: Niewiasta obleczona w słońce, i księżyc pod jej stopami, a na jej głowie wieniec z gwiazd dwunastu…”. W postaci Matki Boskiej Fatimskiej, umieszczonej na tle niebieskiej tkaniny, artysta splata motywy biblijne, chrześcijańskie objawienia oraz symbolikę współczesnej Europy. Aureola z dwunastu gwiazd – znak Unii Europejskiej – zyskuje tu nowy, głęboko duchowy sens, odwołujący się do nadprzyrodzonej roli Maryi jako opiekunki ludzkości w czasach próby. Boruta konsekwentnie pozostaje wierny swojemu światopoglądowi – jego malarstwo to wyraz osobistego wyznania wiary, a zarazem refleksja nad kondycją duchową człowieka. Wbrew zmiennym modom i estetycznym eksperymentom współczesnego świata sztuki artysta sięga po klasyczne środki wyrazu, wpisując się w nurt nowego humanizmu. Reaktywuje homocentryczną koncepcję malarstwa, której sednem jest ciało – nie jako cielesność wulgarna, lecz jako nośnik znaczeń duchowych i egzystencjalnych. W tym sensie niebieska tkanina – tło obrazu – odsyła do wcześniejszych prac Boruty, w których dominowały akty męskie i kobiece. Były nie tyle estetyczne, ile ontologiczne: ciało jako „sytuacja”, jak pisał Mircea Eliade, będące częścią większego kosmicznego i duchowego porządku. Boruta maluje realistycznie, wręcz naturalistycznie – bez stylizacji, bez ucieczki w abstrakcję. Nie zakłamuje rzeczywistości, lecz ukazuje ją taką, jaka jest – z całą jej obecnością i obecnością sacrum w codzienności. Ciało w jego obrazach zawiera, odnosi się i prowadzi – ku transcendencji, ku kontemplacji. W tradycji myśli chrześcijańskiej cielesność nie jest przeszkodą, lecz pomostem do wieczności. Święty Augustyn prowadził swoją refleksję per corporalia ad incorporalia – od cielesnego do bezcielesnego, od materii do ducha, aż do Najwyższego Piękna, którym jest Bóg. „Apokalipsa św. Jana 12,1” wpisuje się w ten właśnie nurt – ukazując Maryję nie tylko jako figurę religijną, ale jako znak nadziei i eschatologicznego spełnienia. Symbolika gwiazd aureoli nieprzypadkowo koresponduje z ikonografią europejską – artysta, z wyczuciem właściwym tylko jemu, podejmuje dialog ze współczesnością, a zarazem wyraża nadzieję na duchowe odrodzenie zjednoczonej Europy. W ten sposób dzieło Boruty nie jest tylko obrazem – staje się przesłaniem, wizją i modlitwą. Tadeusz Boruta, artysta uformowany przez doświadczenie personalizmu chrześcijańskiego, wielokrotnie podkreślał, że jego twórczość wyrasta z potrzeby ukazywania prawdy o człowieku, jego relacji z innymi oraz z Bogiem. Jak mówił podczas sympozjum „Personalizm polski” na KUL-u w 2007: „Już u początków swojej twórczości artystycznej (…) manifestowałem potrzebę wyrażania w dziełach prawdy o człowieku, jego duchowej kondycji (…), ukazywaniu konstytutywnych relacji osobowych z innymi ludźmi, a także z Bogiem. Tym deklaracjom pozostałem wierny do dzisiaj”. Wierność ta widoczna jest również w „Apokalipsie św. Jana 12,1”. Obraz ten jest nie tylko świadectwem wiary, ale również znakiem duchowego oporu wobec dehumanizujących tendencji współczesności. W świecie, w którym sacrum bywa spychane na margines, Tadeusz Boruta z odwagą przywraca mu należne miejsce – w centrum obrazu i w centrum refleksji o człowieku. Warto podkreślić, że „Apokalipsa św. Jana 12,1” była prezentowana w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie, na wystawie „Pejzaż malarstwa polskiego” organizowanej na przełomie 2023 i 2024. Udział w tej ekspozycji to nie tylko dowód uznania dla twórczości artysty, lecz także potwierdzenie, że jego głęboko duchowe malarstwo pozostaje istotnym głosem w dialogu z dzisiejszą kulturą i jej poszukiwaniami.

Więcej informacji
Autor Tadeusz Boruta
Daty życia autora (ur. 1957, Kraków)
Tytuł "Apokalipsa św. Jana 12,1"
Czas powstania 2017
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 110 x 130 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl figuracja
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Tadeusz Boruta | "Apokalpisa św. Jana 12,1' - 2017 r. | OLEJ NA PŁÓTNIE, 100x130 cm'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Tadeusz Boruta

olej/płótno, 110 x 130 cm

"Apokalipsa św. Jana 12,1"

ID obiektu 156923
18000 PLN
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Tadeusz Boruta
Daty życia autora (ur. 1957, Kraków)
Tytuł "Apokalipsa św. Jana 12,1"
Czas powstania 2017
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 110 x 130 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl figuracja
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Tadeusz Boruta | "Apokalpisa św. Jana 12,1' - 2017 r. | OLEJ NA PŁÓTNIE, 100x130 cm'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Search engine powered by ElasticSuite