Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Stasys Eidrigevicius
"Nuty" z cyklu "Rozmowa muzyki i malarstwa"
pastel/papier naklejony na płótno, 230 x 98 cm
Kontekstów sztuki Stasysa trzeba szukać wśród mistrzów wyobraźni, którym nie wystarczała wierna obserwacja rzeczywistości. Wśród tych, którzy kreowali własną wizję świata, sytuując w centrum symboliczne przedstawionego człowieka, uniwersalizującego indywidualne przeżycia”. Monika Kuc Twórczość Stasysa wyróżnia specyficzna atmosfera surrealizmu z akcentami ironii i groteski. Bohaterami jego przedstawień są postaci o uproszczonych konturach z charakterystycznymi szeroko otwartymi, okrągłymi oczami. Hipnotyzują one przenikliwością spojrzeń, wyrażając za ich pomocą różnorodne stany emocjonalne od melancholii po euforię. W literaturze i opracowaniach twórczości Stasysa często pojawiają się takie określenia jak „Maski”, „Twarze” czy „Wieczna Maskarada”. Motyw maski pojawia się zarówno w malarstwie (pastelach, obrazach olejnych, akrylach i temperach), jak i w formach przestrzennych, działaniach performatywnych, fotografii i plakatach. Jak pisał Wojciech Skrodzki: „Wszystko, co można powiedzieć na temat maski i osoby w twórczości Stasysa, prowadzi do pewnej konstrukcji fundamentalnej: sztuka Stasysa jest w istocie swojej poszukiwaniem porozumienia się z drugim człowiekiem, porozumienia – ale i głębokiego zrozumienia tego drugiego człowieka. Tym wyróżnia się ona bardzo zdecydowanie na tle całej sztuki współczesnej, dla której drugi człowiek, jeśli już w ogóle zaistnieje, to jako najzupełniej anonimowy znak plastyczny lub całkowicie bezosobowy i wyłącznie doraźny partner happeningowej gry”. Prace Stasysa zachwycają swoją malarską wrażliwością, baśniową, oniryczną otoczką, w której jesteśmy skonfrontowani z postaciami cyrkowych clownów, smutnych pierrotów, człowieczo-zwierzęcych hybryd, groźnych, poważnych, groteskowych postaci. Bohaterowie obrazów Stasysa pojawiają się w najróżniejszych, niepowtarzalnych kombinacjach. Jak pisał Ryszard Kapuściński: „Stasys osiągnął to, o czym marzy każdy artysta – stworzył swój świat. Do tego świata wprowadza nas bez żadnych wstępnych zabiegów, bez przygotowań, bez objaśnień, bez uprzednich wtajemniczeń. Od razu, od pierwszego rysunku, ba! Od pierwszej kreski i plamy jesteśmy wewnątrz Stasysowego świata. (…) Stasys przekazuje nam ważną myśl – Że tak naprawdę w życiu wszystko jest ze sobą przemieszane. Przemieszane są lata i kolory, doświadczenia i kształty. Przemieszana jest realność i złuda, fakty i bajki. Przemieszane jest dzieciństwo i dojrzałość, sielskość i klęska. I że właśnie w tym wielkim przemieszaniu zawarta jest najgłębsza prawda świata” (Ryszard Kapuściński, wstęp do albumu: Stasys i pastele). Prezentowana na niniejszej aukcji praca została namalowana przez artystę podczas pobytu we Włoszech na Festiwalu Muzyki Współczesnej, który odbywał się w Rzymie w 1995. Sztuka Stasysa od początku budziła tam żywe zainteresowanie. Stasys przygotował serie wielkoformatowych pasteli inspirowanych muzyką. Funkcjonują one pod wspólnym tytułem „Rozmowa muzyki i malarstwa”. Obrazy powstały pod wpływem utworów słyszanych na żywo, stanowiąc ich bezpośrednią, wizualną interpretację. W obrazach figuratywnych można zobaczyć typowe dla artysty postaci z oczami „jak guziki” grające na fantazyjnie ukazanych instrumentach, m.in. fletach, kontrabasie czy fortepianie. Instrumenty zostały sprowadzone do geometrycznych kształtów, w kubistyczny sposób rozbite na elementy i „poskładane” na nowo, niekiedy zmieniając swoją funkcję, np. stając się nakryciem głowy. Obok obrazów figuratywnych powstały abstrakcje, w których artysta przetransponował dźwięki na wielobarwne geometryczne kompozycje, przywodzące na myśl skojarzenia z pracami włoskich futurystów. Seria abstrakcyjnych i figuratywnych prac trafiła później do kolekcji Franco Bartoniego, włoskiego kolekcjonera, będącego pod wielkim wrażeniem twórczości artysty, który planował utworzyć Muzeum Sztuki Współczesnej w San Marino. Muzeum to miało otrzymać nazwę „Casa di Stasys”.
Autor | Stasys Eidrigevicius |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1949, Mediniszki na Litwie) |
Tytuł | "Nuty" z cyklu "Rozmowa muzyki i malarstwa" |
Czas powstania | 1995 |
Technika | pastel |
Materiał | papier naklejony na płótno |
Rodzaj | malarstwo na papierze (pastele, akwarele, gwasze) |
Wymiary | 230 x 98 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Stan zachowania | praca jest oprawiona |
Styl | surrealizm |
Sygnatura | sygnowany p.d.: 'Stasys' |
Opis szczegółowy | opisany i datowany w kompozycji: ' Roma | Ostiense | 11 november | 1995 | Kreutzer Quartet | di Londra' praca powstała podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej w Rzymie w 1995 |
Literatura | Stasys 60, [red.] Monika Kuc, Warszawa 2011, s.121 (il.) |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Stasys Eidrigevicius
pastel/papier naklejony na płótno, 230 x 98 cm
"Nuty" z cyklu "Rozmowa muzyki i malarstwa"
Autor | Stasys Eidrigevicius |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1949, Mediniszki na Litwie) |
Tytuł | "Nuty" z cyklu "Rozmowa muzyki i malarstwa" |
Czas powstania | 1995 |
Technika | pastel |
Materiał | papier naklejony na płótno |
Rodzaj | malarstwo na papierze (pastele, akwarele, gwasze) |
Wymiary | 230 x 98 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Stan zachowania | praca jest oprawiona |
Styl | surrealizm |
Sygnatura | sygnowany p.d.: 'Stasys' |
Opis szczegółowy | opisany i datowany w kompozycji: ' Roma | Ostiense | 11 november | 1995 | Kreutzer Quartet | di Londra' praca powstała podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej w Rzymie w 1995 |
Literatura | Stasys 60, [red.] Monika Kuc, Warszawa 2011, s.121 (il.) |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |