Stanisław Ignacy Witkiewicz

Portret Neny Stachurskiej

pastel/papier, 63 x 50 cm

ID obiektu 158202

W życiu Stanisława Ignacego Witkiewicza niewiele rzeczy układało się prosto. Ani relacje, ani obrazy, ani decyzje. Wszystko było trochę na opak, z przekory albo z konieczności. Nawet Firma Portretowa – z pozoru uporządkowany projekt artysty próbującego utrzymać się na powierzchni – była zarazem happeningiem, ironią i formą kontrolowanego chaosu. W tym właśnie krajobrazie pojawiła się Nena, Jadwiga Stachurska, jedna z tych osób, które wracają do czyjegoś życia nie przez przypadek, ale jakby zgodnie z jakimś dziwnym planem. Po raz pierwszy zetknęli się przelotnie – w Zakopanem, gdy jako dziewczynka towarzyszyła ciotce podczas wizyty u matki Witkacego. Spotkanie przeszło bez echa. Dopiero później, już oficjalnie, poznała go bliżej – i wówczas wszystko zaczęło się na serio. Relacja między nimi wymykała się nazwom. Nena nie była tylko modelką ani klasyczną muzą – zbyt obecna, zbyt konkretna. A jednak była kimś, kogo twarz i obecność kusiły, by nieustannie je portretować. Mówi się, że Witkacy narysował ją osiemdziesiąt osiem razy. Liczba ta krąży w opracowaniach, ale nie ma na nią twardych dowodów – równie dobrze mogła być większa, albo po prostu symboliczna. Pewne jest natomiast, że żaden inny model nie zostawił w jego dorobku takiej liczby śladów. Witkacy portretował ją na różne sposoby. Z dystansem i czułością, z nudą i złością. Czasem zbyt dokładnie, innym razem z jawną przesadą. Tworzył pod wpływem alkoholu, narkotyków, rozpaczy, oczekiwań. Albo tak jak w 1931: bez papierosa, ale po piwie. Ślady tej atmosfery widać w obrazie – kreska swobodna, lecz czujna, twarz o delikatnym napięciu, pozornie spokojna, a jednak drgająca gdzieś pod powierzchnią – jakby chciał uchwycić nie konkretną osobę, ale chwilowy stan. Albo wspomnienie. Z biegiem lat ich relacja zaczęła się psuć. Witkacy oskarżał Nenę o zdradę, o manipulacje, o ukrywanie listów. Coraz trudniej było mu odróżnić żal od wymysłu. Może naprawdę cierpiał, może po prostu każda zażyłość zamieniała się u niego z czasem w podejrzenie. Ona z kolei z coraz większym dystansem znosiła jego zarzuty, aż w końcu między nimi zapadła cisza. Po jego śmierci spaliła listy. Co ją do tego skłoniło – nie wiadomo. Może chciała zachować prywatność, może ochronić siebie, a może to była jej ostatnia odpowiedź na wszystko, czego nie dało się już wyjaśnić. Zostały tylko portrety. Każdy inny, każdy niedopowiedziany. Firma Portretowa miała swój Regulamin – pełen dziwacznych klauzul i formalnych żartów. Klient nie mógł oglądać dzieła przed ukończeniem. Jeśli odrzucał portret – nie wolno mu było zdradzić powodu. Rysowana ręka kosztowała jedną trzecią ceny. Wszystko ścisłe, ale podszyte absurdem. W przypadku Neny te reguły przestawały mieć znaczenie. Nie była klientką, a czymś więcej i czymś trudniejszym do sklasyfikowania. Ich znajomość zostawiła po sobie nie jedną, lecz wiele twarzy. Nieustannie reinterpretowaną obecność. Żadna z tych wersji nie była ostateczna – każda opowiadała o innej fazie napięcia, oddalenia, fascynacji. To nie był romans i nie była to przyjaźń. To było coś nieustannie przerywanego i wznawianego – rysowane raz cienką kreską, raz zamaszyście, w pastelach, w pośpiechu, na kartonie, czasem „na trzeźwo”, czasem po czymś. I może właśnie w takim portrecie – zwykłym, niepozornym, zrobionym po piwie i bez fajki – udało się Witkacemu powiedzieć najwięcej. Nie o Nenie, lecz o samej relacji: niezdecydowanej, czułej, zmiennej, a przez to prawdziwej.

Więcej informacji
Autor Stanisław Ignacy Witkiewicz
Daty życia autora (1885 Warszawa - 1939 Jeziory na Polesiu)
Tytuł Portret Neny Stachurskiej
Czas powstania 1931
Technika pastel
Materiał papier
Rodzaj malarstwo na papierze (pastele, akwarele, gwasze)
Wymiary 63 x 50 cm (w świetle passe-partout)
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl międzywojenne
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany l.g: 'Witkacy 1931 24/III | NP23 + pyfko (ost.) | (p.w.f.)'
Literatura Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939), katalog dzieł malarskich, oprac. Irena Jakimowicz, Anna Żakiewicz, Warszawa 1990, nr I/1997, s. 118, nr. kat. 1409
Stanisław Ignacy Witkiewicz. Twórczość plastyczna. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1966, poz. 116
Stanisław Ignacy Witkiewicz, SBWA, Zakopane, 1959, poz. 136
Katalog wystawy prac malarskich Stanisława Ignacego Witkiewicza, Powiatowy Dom Kultury, Nowy Targ, 1957, poz. 278
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Stanisław Ignacy Witkiewicz. Twórczość plastyczna, Muzeum Narodowe w Krakowie, 1966.
Prace malarskie Stanisława Ignacego Witkiewicza, Powiatowy Dom Kultury w Nowym Targu, 1957.
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Stanisław Ignacy Witkiewicz

pastel/papier, 63 x 50 cm

Portret Neny Stachurskiej

ID obiektu 158202
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Stanisław Ignacy Witkiewicz
Daty życia autora (1885 Warszawa - 1939 Jeziory na Polesiu)
Tytuł Portret Neny Stachurskiej
Czas powstania 1931
Technika pastel
Materiał papier
Rodzaj malarstwo na papierze (pastele, akwarele, gwasze)
Wymiary 63 x 50 cm (w świetle passe-partout)
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl międzywojenne
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany l.g: 'Witkacy 1931 24/III | NP23 + pyfko (ost.) | (p.w.f.)'
Literatura Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939), katalog dzieł malarskich, oprac. Irena Jakimowicz, Anna Żakiewicz, Warszawa 1990, nr I/1997, s. 118, nr. kat. 1409
Stanisław Ignacy Witkiewicz. Twórczość plastyczna. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1966, poz. 116
Stanisław Ignacy Witkiewicz, SBWA, Zakopane, 1959, poz. 136
Katalog wystawy prac malarskich Stanisława Ignacego Witkiewicza, Powiatowy Dom Kultury, Nowy Targ, 1957, poz. 278
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Stanisław Ignacy Witkiewicz. Twórczość plastyczna, Muzeum Narodowe w Krakowie, 1966.
Prace malarskie Stanisława Ignacego Witkiewicza, Powiatowy Dom Kultury w Nowym Targu, 1957.
Search engine powered by ElasticSuite