Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Stanisław Czajkowski
Krakowskie Planty z widokiem na Wawel
olej/tektura, 84 x 69 cm
„Pejzaż jest duszą ziemi, na której człowiek się rodzi i umiera i którą poniekąd stwarza. Dusza ta jest bogata, jak bywa bogata odmiana pogody przez cały rok i od rana do wieczora przez dzień cały. Pejzaż króluje w każdej sztuce: w malarstwie, literaturze i muzyce” (cyt. za: Stanisław Czajkowski, 1878-1954, katalog wystawy pośmiertnej, red. Barbara Mitschein, CBWA Zachęta w Warszawie, Warszawa 1980, s. 2). Tak pisał w czerwcu 1954, w liście do swoich studentów tuż przed wyjazdem na plener malarski do Sandomierza siedemdziesięciosześcioletni artysta. Choć jest to dojrzałego malarza u kresu życia, to znakomicie odzwierciedla wartości, którym hołdował już od początku swojej kariery. Pejzaż zawsze był dla Czajkowskiego odzwierciedleniem ludzkiej duszy. Był odbiciem zawartych w niej idei, żądzy i płomiennych namiętności. Był także, co chyba najważniejsze, obrazem wnętrza samego twórcy. Działo się to na początku XX wieku, gdy pejzaż wyrażał w swojej strukturze sedno symbolistycznych wartości epoki. Artysta kultywował tę wzniosłą tradycję w dwudziestoleciu międzywojennym i jeszcze później, nawet po wojnie, nie ulegając zmieniającym się trendom i modom. W słowach Czajkowskiego ujawnia się silna więź z ojczystą ziemią i rdzennym krajobrazem. To unikalne połączenie z lokalną przestrzenią wynikało zapewne ze znajomości artysty z Janem Stanisławskim. To ten mistrz młodopolskiego pejzażu zaszczepił w swoich studentach miłość do tego gatunku malarskiego. Wyprowadzał ich z murów krakowskiej Akademii na plenery, podczas których zwykł często mawiać „malujcie, panowie, polską wieś, bo może za kilka lat jej nie będzie”. W twórczości Czajkowskiego pejzaż odgrywa niewątpliwie dominującą rolę. Wielokrotnie w jego strukturze pojawia się architektura – niemy świadek obecności człowieka. Sama sylwetka ludzka w dużej mierze zostaje sprowadzona do stosunkowo drobnego sztafażu, zauważalnego, lecz w żadnym wypadku nie wiodącego. Natura jest w kompozycjach artysty wszechwładną królową, uzurpatorką roszczącą sobie prawo do zawłaszczenia większej części przedstawienia.
Autor | Stanisław Czajkowski |
---|---|
Daty życia autora | (1878 Warszawa - 1954 Sandomierz) |
Tytuł | Krakowskie Planty z widokiem na Wawel |
Czas powstania | 1941 |
Technika | olej |
Materiał | tektura |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 84 x 69 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | modernizm |
Sygnatura | sygnowany i datowany l.d.: 'STANISŁAW CZAJKOWSKI | 1941.' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Stanisław Czajkowski
olej/tektura, 84 x 69 cm
Krakowskie Planty z widokiem na Wawel
Autor | Stanisław Czajkowski |
---|---|
Daty życia autora | (1878 Warszawa - 1954 Sandomierz) |
Tytuł | Krakowskie Planty z widokiem na Wawel |
Czas powstania | 1941 |
Technika | olej |
Materiał | tektura |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 84 x 69 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | modernizm |
Sygnatura | sygnowany i datowany l.d.: 'STANISŁAW CZAJKOWSKI | 1941.' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |