Salvador Dalí

”Antropomorphique Cabinet”

brąz, 30,90 x 59,50 x 22,50 cm

ID obiektu 134759

Myśląc o twórczości Salvadora Dalego, stają nam przed oczami topniejące zegary z obrazu „Trwałość pamięci”. Do ulubionych motywów artysty należały również półotwarte szafki i szuflady. Dalí uwieczniał je, tworząc swoje najsłynniejsze obrazy, takie jak „Płonąca żyrafa” czy „Antropomorficzna szafka”, a także mniej znane rzeźby i grafiki. W ten sposób nawiązywał do stworzonej przez Zygmunta Freuda teorii psychoanalizy, która leżała u podstaw surrealizmu. Podstawowym założeniem psychoanalizy jest istnienie nieświadomości. Teoria ta zakłada, że znaczna część naszego umysłu nigdy nie jest i nie stanie się świadoma. Także doświadczenia świadome mogą zostać zapomniane, czyli wyparte do nieświadomości, a mimo to pozostają aktywne i wpływają na treść i jakość życia. Częściowo otwarte, wystające z ludzkiego ciała szuflady miały symbolizować ukryte myśli, do których dotrzeć mogą wyłącznie psychoanalitycy. „Skrzynki myśli” to pojęcie ukute przez Freuda i oznaczało ukryte pragnienia. Prezentowana w katalogu praca „Antropomorphique Cabinet” z 1973 to rzeźba przedstawiająca wspartą na dłoni siedzącą kobietę, z której ciała wyzierają puste, porozsuwane szuflady. To pełna charakteru wariacja na temat ukrytych pragnień. Kobieta-gabinet przykuwa uwagę swą niezwykłą ekspresją wyrazu. Do rzeźby są załączone dwa klucze o fallicznym kształcie, którym można otwierać i zamykać jedną z szuflad. Dalí nie krył swej fascynacji psychoanalizą Freuda. Klucz był uważany przez psychoanalityków za symbol męskiego narządu płciowego. Przykładowo sen o tym, że gubimy klucz i go szukamy mógł być interpretowany jako tęsknota za pożyciem seksualnym. Warto również podkreślić, że symbolika fallusa ściśle łączy się z „jouissance”, czyli przyjemnością, szczęściem i radością. Freud nazywał ten rodzaj popędu popędem Erosa. Klucz/fallus oznacza życie, rozmnażanie, rozkosz. Interpretacja Dalego w tym przypadku nie wymaga komentarza. Zarówno kształt szafki, jak i kluczy jednoznacznie wskazują, co autor miał na myśli. W swoim podejściu do rzeźby Dalí podążał za myślą, że musi być ona przedłużeniem malarstwa oraz, że przesłaniem rzeźby jest jej obecność. Ta koncepcja znajduje odzwierciedlenie w „Antropomorphique Cabinet”, gdzie artysta połączył swoją wizję z rzeczywistością, tworząc dzieło o równoczesnym charakterze abstrakcyjnym i konkretnym. Dalí wykorzystał swój talent do wywoływania emocji. Zaszczepił u widza uczucie niepokoju i fascynacji. Przekształcając codzienne przedmioty, takie jak szafka, w antropomorficzne formy prowokował pytania o relację człowieka z otaczającym go światem. Rzeźba, będąc doskonałym przykładem realizacji idei surrealizmu, angażuje widza w proces odkrywania głębszych znaczeń ukrytych pod pozornie prostym przedstawieniem. Słowo „pustka” doskonale opisuje wrażenie, jakie niesie ze sobą przesłanie rzeźby. Dalí przedstawił kobietę w chwili rozpaczy i całkowitej dewastacji. Był zafascynowany kobietami, nieśmiały z natury, przez co dobrze odnajdował się w towarzystwie dużo młodszych kobiet. Kiedy miał ponad 60 lat, został zapoznany z 17-letnią Mią Farrow. Z trudnych do wyjaśnienia dla otoczenia powodów ta dwójka natychmiast przypadła sobie do gustu. Znajomość trwała właściwie do śmierci malarza, a do historii przeszły ekstrawaganckie prezenty, którymi artysta raczył swą młodą przyjaciółkę. Z okazji ślubu z Frankiem Sinatrą Dalí podarował jej żywą sowę oraz kamień księżycowy. Dar nieco dziwaczny, choć zdecydowanie mniej ekstrawagancki niż „Przemoc w butelce”, którą Farrow otrzymała od niego w dniu swych 19 urodzin. Fikuśnie opakowany słój skrywał martwego szczura pożeranego przez jaszczurkę. Ciężko orzec, co autor instalacji miał na myśli. Z pewnością podświadomość Dalego skrywała wiele tajemnic…

Więcej informacji
Autor Salvador Dalí
Daty życia autora (1904 Figueres - 1989 Figueres)
Tytuł ”Antropomorphique Cabinet”
Czas powstania 1973
Materiał brąz
Rodzaj rzeźba kameralna
Wymiary 30,9 x 59,5 x 22,5 cm
Typ obiektu rzeźba
Styl surrealizm
Sygnatura sygnowany i opisany: 'Dali 270/330 FONERIA | MIBROSA | BARCELONA'
Opis szczegółowy do pracy dołączone są dwa klucze
Literatura Por.:
Dalí’s Fantastic Universe, Beijing United Publishing Co., Ltd., Pekin 2015, s. 26-29 (il.)
Dalí’s Fantastic Universe, Palazzo Medici Riccardi, Florencja 2013, s. 36-37 (il.)
Dalí. Mind of Genius, National Chiang Kai-shek Memorial Hall, Tajpej, s. 14-15, 2012 (il.)
Dalí. Mind of a Genius, ArtScience Museum at Marina Bay Sands, Singapur 2011, s. 14-15 (il.)
Beniamino Levi i in., Dalí in the Third Dimension, The Stratton Foundation Collection, Umberto Alemandi & C., Turyn 2010, s. 44-45 (il.)
Salvador Dalí' in Shanghai, The Shanghai Art Museum, Szanghaj 2009, s. 118-119 (il.)
Robert and Nicolas Descharnes, Dalí. The Hard and the Soft, Sculptures & Objects, Paryż 2004 (il.)
Dalí, Seoul Arts Center, Seul 2004, s. 82-83 (il.)
L’Univers de Dalí, Chateau Lavardens, 2004, s. 82-83 (il.)
Dalí. A Journey into Fantasy, Shanghai Urban Planning Center, Szanghaj 2002, s. 46-47 (il.)
Dalí. A Journey into Fantasy, China Millennium Monument, Pekin 2002, s. 104-105 (il.)
Dalí. A Journey into Fantasy, Guangdong Museum of Art, Kanton 2002.
The Dalí Universe, County Hall Gallery, Londyn 2000, s. 90-91 (il.)
Salvador Dalí, Arken Museum of Modern Art, Kopenhaga 1999, s. 28 (il.)
Dalí Exhibition, Fukuoka Prefectural Museum of Art, Tokio 1991, s. 68 (il.)
Dalí Scultore, Dalí Illustratore, , Museo di Palazzo Reale, Neapol 1989, s. 43 (il.)
Dalí, Galerie Patrice Trigano, Paryż 1989, s. 37 (il.)
Dalí nella terza dimensione, Castello Svevo, Bari 1988, s. 43 (il.)
Franco Passoni, Dali nella terza dimensione, Master Fine Art Gallery, Mediolan 1987, s. 63 (il.)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Salvador Dalí

brąz, 30,90 x 59,50 x 22,50 cm

”Antropomorphique Cabinet”

ID obiektu 134759
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Salvador Dalí
Daty życia autora (1904 Figueres - 1989 Figueres)
Tytuł ”Antropomorphique Cabinet”
Czas powstania 1973
Materiał brąz
Rodzaj rzeźba kameralna
Wymiary 30,9 x 59,5 x 22,5 cm
Typ obiektu rzeźba
Styl surrealizm
Sygnatura sygnowany i opisany: 'Dali 270/330 FONERIA | MIBROSA | BARCELONA'
Opis szczegółowy do pracy dołączone są dwa klucze
Literatura Por.:
Dalí’s Fantastic Universe, Beijing United Publishing Co., Ltd., Pekin 2015, s. 26-29 (il.)
Dalí’s Fantastic Universe, Palazzo Medici Riccardi, Florencja 2013, s. 36-37 (il.)
Dalí. Mind of Genius, National Chiang Kai-shek Memorial Hall, Tajpej, s. 14-15, 2012 (il.)
Dalí. Mind of a Genius, ArtScience Museum at Marina Bay Sands, Singapur 2011, s. 14-15 (il.)
Beniamino Levi i in., Dalí in the Third Dimension, The Stratton Foundation Collection, Umberto Alemandi & C., Turyn 2010, s. 44-45 (il.)
Salvador Dalí' in Shanghai, The Shanghai Art Museum, Szanghaj 2009, s. 118-119 (il.)
Robert and Nicolas Descharnes, Dalí. The Hard and the Soft, Sculptures & Objects, Paryż 2004 (il.)
Dalí, Seoul Arts Center, Seul 2004, s. 82-83 (il.)
L’Univers de Dalí, Chateau Lavardens, 2004, s. 82-83 (il.)
Dalí. A Journey into Fantasy, Shanghai Urban Planning Center, Szanghaj 2002, s. 46-47 (il.)
Dalí. A Journey into Fantasy, China Millennium Monument, Pekin 2002, s. 104-105 (il.)
Dalí. A Journey into Fantasy, Guangdong Museum of Art, Kanton 2002.
The Dalí Universe, County Hall Gallery, Londyn 2000, s. 90-91 (il.)
Salvador Dalí, Arken Museum of Modern Art, Kopenhaga 1999, s. 28 (il.)
Dalí Exhibition, Fukuoka Prefectural Museum of Art, Tokio 1991, s. 68 (il.)
Dalí Scultore, Dalí Illustratore, , Museo di Palazzo Reale, Neapol 1989, s. 43 (il.)
Dalí, Galerie Patrice Trigano, Paryż 1989, s. 37 (il.)
Dalí nella terza dimensione, Castello Svevo, Bari 1988, s. 43 (il.)
Franco Passoni, Dali nella terza dimensione, Master Fine Art Gallery, Mediolan 1987, s. 63 (il.)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Search engine powered by ElasticSuite