Ryszard Woźniak

„Nie rań mnie”

olej/płótno, 160 x 100 cm

ID obiektu 149495

„Jestem malarzem. Moim życiowym mottem jest: wiara i praca. Dlaczego wiara? Moim wysiłkom w sztuce zawsze towarzyszyła wiara w możliwość rozjaśnienia obrazem mroku ukrytej prawdy o rzeczywistości. Oznacza to, że maluję po to, aby widzieć, aby rozumieć i wiedzieć więcej. Maluję również po to, aby to, co ja widzę, pokazywać innym. Malarstwu stawiam więc cel poznawczy. Gdyby ktokolwiek zapytał mnie, w co wierzę, odpowiem, że wierzę w wartość prawdy, w możliwość rozwoju poprzez sztukę i sens międzyludzkiej wymiany”. Ryszard Woźniak ENERGIA OBRAZU Na niniejszej aukcji mamy przyjemność zaprezentować dwa płótna autorstwa Ryszarda Woźniaka: „Nie rań mnie” z 1984 oraz „Śmierć – jedno z najskrytszych marzeń każdej żywej istoty” malowany między 1985 a 1986. Twórczość artysty w latach 80. jest porównywana do duchowego autoportretu o konkretnych napięciach natury psychologiczno-moralnej. Artystę bardziej interesuje wgląd w rzeczywistość aniżeli jej warstwa zewnętrzna, a swoje obrazy umiejscawia we własnej egzystencji i prawdzie jego czasu. Spośród wszystkich członków Gruppy prace Ryszarda Woźniaka z lat 80. wydają się najbardziej liryczne czy wręcz metafizyczne, choć jednocześnie przez krytyków były opisywane jako najbardziej ekspresyjne. Mimo, że zakorzeniona w słynnej Pracowni Dziekanka, grupa hołdowała postmodernistycznym wartościom absurdu oraz humoru i kilkukrotnie była cenzurowana w ramach tzw. wystaw przykościelnych (np. podczas wystawy „Chaos – człowiek – absolut” w warszawskim Duszpasterstwie Środowisk Twórczych czy „Złoto ekonomii, kadzidło sztuki, mirra polityki” w słynnym kościele pw. Miłosierdzia Bożego przy ul. Żytniej) i określana jako „pogańska”, jednocześnie nie stroniła od dominujących obieg niezależny wątków eschatologicznych i religijnych. Obrazy Ryszarda Woźniaka lat 80 XX wieku odznaczają się bogatą fakturą, wynikającą z pospiesznego i spontanicznego sposobu malowania oraz ostrą kolorystyką. Warstwowo nakładana farba pozwoliła uzyskać rozedrgany obraz o znamionach ruchu. Formalne aspekty swych dzieł Woźniak traktował jako element niezbędny, lecz zawsze współpracujący z jego tematem i treścią. Niebagatelny był też dla niego efekt zaskoczenia lub zdziwienia, wywołany u odbiorców jego prac. Aspekty te pozostały tak samo ważne jak wybór kształtu i koloru. Rok 1986, podczas którego artysta ukończył obraz „Śmierć – jedno z najskrytszych marzeń każdej żywej istoty”, był dla niego czasem pobytu stypendialnego w Berlinie Zachodnim, gdzie w pełni rozwinęło się jego malarstwo symboliczno-metaforyczne. Poetycki tytuł pracy: „Śmierć – jedno z najskrytszych marzeń każdej żywej istoty” Woźniaka harmonijnie konweniuje z kompozycją opartą na zrozumiałej symbolice. Z otoczonej nimbem postaci wyłania się antropomorficzny „duch”, czyli symbol gościa z zaświatów. Za to postać z obrazu „Nie rań mnie” nawiązuje do wizerunku św. Sebastiana, którego męczeńska śmierć była częstym tematem w historii sztuki. W ikonografii atrybutem św. Sebastiana został strzała, a sam święty był przedstawiany najczęściej w białej tunice lub jako obnażony młodzieniec, przywiązany do słupa albo drzewa, przeszyty strzałami. W prezentowanych obrazach można dostrzec wyprowadzenie form od symboliki chrześcijańskiej do indywidualnych rozwiązań kompozycyjnych o zachowanym „sakralnym” wysokim tonie. Dzieł Woźniaka nie należy jednak rozumieć jako bezpośredniego odwołania do ikonografii religijnej, ale raczej jako próbę ukazania międzyludzkiej relacji współczucia w najprostszy, możliwie uniwersalny sposób. Obraz dla Ryszarda Woźniaka jest czymś więcej niż przedstawieniem określonego wizerunku. Stanowi zapis ładunku energetycznego. Zdaniem artysty jakość obrazu jest zależna od zawartej w nim energii i od jej mocy działania na widza. Najważniejszy wydaje się obieg sił i wartości, ruch i zmiana. Dlatego Woźniak głosi tezę, że jednolity styl jest hamulcem dla sztuki. Artysta świadomie podjął próbę zastosowania tych założeń we własnej pracy twórczej.

Więcej informacji
Autor Ryszard Woźniak
Daty życia autora (ur. 1956, Białystok)
Tytuł „Nie rań mnie”
Czas powstania 1984
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 160 x 100 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl Gruppa
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'GR NR 10 NIE RAŃ MNIE | 1984 | RYSZARD WOŹNIAK | 160x100'
Opis szczegółowy opisany na krośnie malarskim: 'G.R. Nr 10'
Literatura Gruppa 1982-1992, katalog wystawy, Galeria Zachęta, oprac. Maryla Sitkowska, Warszawa 1992, s. 69 (wzmiankowany)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Wystawiany „Ryszard Woźniak. Co się teraz dzieje w raju", BWA, Lublin, listopad-grudzień 1985
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Ryszard Woźniak

olej/płótno, 160 x 100 cm

„Nie rań mnie”

ID obiektu 149495
135000 PLN
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Ryszard Woźniak
Daty życia autora (ur. 1956, Białystok)
Tytuł „Nie rań mnie”
Czas powstania 1984
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 160 x 100 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl Gruppa
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'GR NR 10 NIE RAŃ MNIE | 1984 | RYSZARD WOŹNIAK | 160x100'
Opis szczegółowy opisany na krośnie malarskim: 'G.R. Nr 10'
Literatura Gruppa 1982-1992, katalog wystawy, Galeria Zachęta, oprac. Maryla Sitkowska, Warszawa 1992, s. 69 (wzmiankowany)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Wystawiany „Ryszard Woźniak. Co się teraz dzieje w raju", BWA, Lublin, listopad-grudzień 1985
Search engine powered by ElasticSuite