Ryszard Horowitz

"Fake Dali"

wydruk pigmentowy/papier archiwalny, 51 x 54,50 cm

ID obiektu 106179

„O ile zastanawiam się, czym jest moja sztuka, myślę, że na pewno jest to połączenie galicyjskiego surrealizmu i amerykańskiego szaleństwa. Tak mi się szczęśliwie ułożyło, że nie pozbyłem się korzeni. Byłem dobrze wykształcony w Polsce, miałem podstawę do tego, by znaleźć swoje miejsce w Ameryce. Zderzenie tych dwóch światów nadało styl mojej pracy”. Ryszard Horowitz Oglądaniu zdjęć Ryszarda Horowitza z lat 70. i 80. towarzyszy dysonans poznawczy. Z jednej strony jesteśmy świadomi, że nie istniały wtedy zaawansowane programy do cyfrowej obróbki graficznej. Mimo to trudno uwierzyć, że surrealistyczne fotografie – czy fotokompozycje – Ryszarda Horowitza powstały bez ich udziału. „Fotokompozycja w najlepszy sposób opisuje to co tworzę. Jest ona bardzo podobna do tego, jak kompozytor muzyki kreuje, łącząc obce sobie dźwięki w spójną, harmonijną całość” – mówi o swoich dziełach Ryszard Horowitz. Obecnie mieszka i pracuje w Nowym Jorku, a jego prace w bardzo dużym stopniu ukształtowały współczesny język reklamy. Horowitza fascynowała metamorfoza struktur, przechodzenie jednej materii w drugą, łączenie i przenikanie się form. Aby osiągnąć takie efekty stosował rozmaite techniki: retusz, wielokrotne naświetlanie kliszy w aparacie, przekładanie błony z aparatu do aparatu i kolejne naświetlania, a także manipulacje w ciemni. Później robił to samo za pomocą techniki komputerowej i specjalnych programów. Częstą techniką, którą posługuje się Ryszard Horowitz, jest fotomontaż, ale pracę nad projektem zawsze zaczyna od opracowania konceptu i szkicu. „Szukam inspiracji u wielkich mistrzów malarstwa. W zasadzie wszystko odkryte przez nich można przyswoić sobie do fotografii. Uczę się kompozycji, światła u Caravaggio i Rembrandta. Studiuję perspektywę u Mantegni, podziwiam kolor Picasso i Matisse'a oraz próbuję wchłonąć poczucie humoru u Magritte i Klee” .– mówi. W dziedzinie fotografii Horowitz jest niewątpliwie prekursorem, a nawet wynalazcą. Od 1959 mieszkał w Nowym Jorku, gdzie rozpoczął studia w Pratt Institute na wydziale projektowania i grafiki reklamowej. Dzięki temu poznał legendarnego fotografa Richarda Avedona. W 1963 asystował mu przy sesji zdjęciowej Salvadora Dali, głównego bohatera prezentowanej kompozycji. Po zdobyciu dyplomu, Horowitz rozpoczął pracę w biurze projektowym, w którym brał udział w ważnych kampaniach reklamowych. W 1965 został dyrektorem artystycznym w Grey Advertising, a w 1967 otworzył własną agencję. W fotografii reklamowej wypracował własny, bardzo charakterystyczny styl, który przyniósł mu światowe uznanie. Kluczowe były eksperymenty z technikami fotografowania, które nawiązują do doświadczeń i tradycji surrealizmu. Jego kompozycje wywodzą się z marzeń sennych, stanowią grę symboli i obrazów. Rok 1970 to czas, na który datuje się pierwsze eksperymentalne kompozycje z wykorzystaniem szerokokątnego obiektywu i fałszywej perspektywy. Metoda została odkryta przez Horowitza w połowie lat 60., kiedy przypadkowo użył flesza podczas wykorzystywania obiektywu szerokokątnego. Przy wywoływaniu zdjęć zauważył, że na skutek błysku lampy przedmioty na pierwszym planie wydawały się monumentalne, a stojąca za nimi modelka „skurczyła się” do niewielkich rozmiarów. Horowitz zainteresował się też fotografią wieloelementową, czyli złożoną z wielu zdjęć złożonych w całość. Chociaż każda jego praca skomponowana jest z fragmentów zarejestrowanych w różnych miejscach i w różnym czasie, to efekt ostateczny sprawia wrażenie spójnej całości, daje iluzję zjawiska uchwyconego w jednym momencie. Początkowo Horowitz osiągał niesamowite efekty dzięki pracochłonnej technice masek fotograficznych.

Więcej informacji
Autor Ryszard Horowitz
Daty życia autora (ur. 1939, Kraków)
Tytuł "Fake Dali"
Czas powstania 1970
Technika wydruk pigmentowy
Materiał papier archiwalny
Rodzaj wydruki cyfrowe
Wymiary 51 x 54,5 cm (w świetle oprawy)
Typ obiektu fotografia
Styl awangarda
Sygnatura sygnowany ołówkiem p.d.
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Ryszard Horowitz

wydruk pigmentowy/papier archiwalny, 51 x 54,50 cm

"Fake Dali"

ID obiektu 106179
15000 PLN
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Ryszard Horowitz
Daty życia autora (ur. 1939, Kraków)
Tytuł "Fake Dali"
Czas powstania 1970
Technika wydruk pigmentowy
Materiał papier archiwalny
Rodzaj wydruki cyfrowe
Wymiary 51 x 54,5 cm (w świetle oprawy)
Typ obiektu fotografia
Styl awangarda
Sygnatura sygnowany ołówkiem p.d.
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Search engine powered by ElasticSuite