Roman Opałka

OPALKA 1965/ 1-∞ / Installationsfotos - zestaw 5 fotografii

odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny, 30 x 24 cm

ID obiektu 134822

„Decyzja o fotografowaniu mojej twarzy wzięła się z bezsprzecznej konieczności, by nic nie stracić z chwytania czasu”. Roman Opałka Roman Opałka jest jednym z najbardziej znanych na świecie polskich artystów i konceptualistów XX wieku. Wybitny polsko-francuski twórca zasłynął z projektu „1965/1-∞”. Jego prace, będące wizualnym zapisem czasu, rozpoczęły się od malowania liczb na płótnach, zaczynając od „1”. Każde kolejne dzieło zawierało ciąg liczb kontynuowany od poprzedniego punktu, symbolizując upływający czas i nieuchronność starzenia się. Opałka konsekwentnie realizował swój projekt przez ponad 45 lat, aż do swojej śmierci w 2011. Na pierwszym płótnie liczby były białe na czarnym tle, jednak z biegiem czasu dodawał do farby białe pigmenty, aż liczby stały się niemal niewidoczne na białym tle. Każdą liczbę dodatkowo wymawiał, nagrywając ją na magnetofon, a do skończonego obrazu dodawał swoje aktualne zdjęcie. Każde płótno było swoistym dziennikiem, zapisem codziennego życia artysty. Prace charakteryzowały się wysoką estetyką, opierającą się na dokładnej symetrii jego obrazów z cyklu „OPALKA 1965/1- ∞”. W pewnym momencie zaczęły przypominać starannie zapisaną kartkę papieru. Dopiero z bliska można było dostrzec dokładne liczby. Obrazy nawiązywały do współczesnego memento mori, a Opałka wciąż przypominał o nieuchronnej śmierci. Jego ostatecznym celem było namalowanie liczby 7 777 777, kiedy to obraz stałby się zupełnie biały. Jednak zmarł, kończąc swoje odliczanie na liczbie 5 607 249. „Moja idea jest prosta jak życie, rozwija się od narodzin do śmierci. To zadanie na całe życie, bo ostatnia liczba, którą kiedyś namaluję, będzie oznaczać kres mego istnienia. Próbuję namalować coś, co nie było jeszcze namalowane. Namalować czas trwania jednej egzystencji”. Instalacja fotograficzna „OPALKA 1965/1-∞ / Installationsfotos” została stworzona przez artystę specjalnie na wystawę, która odbyła się w 1990 w Kolonii w Galerie Wanda Dunikowski. W jedno dzieło zostało zestawionych ze sobą pięć prac fotograficznych z programu OPALKA 1965 / 1-∞. Prace stworzyły swoistą metainstalację, składającą się z fotografii, które tak naprawdę również były instalacjami. Autoportrety Opałki połączone z ujęciami procesu fotografowania portretu oraz pojedyncza fotografia pustej instalacji studyjnej, w której artysta wykonywał swój portret po ukończeniu kolejnego obrazu. Projekt „Installationfotos” podkreślał istnienie paradoksu między dziełem, które odbywa się w określonym czasie i miejscu i jest niemożliwe do zachowania w tej formie, a zapisem fotograficznym idei dzieła, który przekracza barierę ulotności i stanowi równoprawne dzieło. Pojęcie „Installationfotos”, które Wanda Dunikowska nadała wydarzeniu, miało zwrócić uwagę na znaczenie medium fotografii w praktyce artystycznej sztuki instalacji oraz performatywnej. W swojej instalacji Roman Opałka uwidaczniał nierozłączność idei oraz dokumentu – dzieła, które oscyluje między procesem a jego utrwalaniem. Opałka regularnie fotografował swoją twarz, dokumentując fizyczne efekty upływu czasu. Zdjęcia te symbolizują nieustanny proces twórczy, w którym Opałka był zanurzony. Te autoportrety, zestawione z liczbami, tworzą pełny obraz jego artystycznej filozofii, łącząc konceptualną sztukę z głęboko osobistą narracją. Praca „OPALKA 1965/1-∞ / Installationsfotos” to nie tylko zapis procesu twórczego, ale również refleksja nad nieuchronnością starzenia się i przemijania. Prezentowaną instalacją Roman Opałka wyłamał się z przyjętej koncepcji artystycznej stworzonego przez siebie programu i nadał jej nowe możliwości interpretacyjne.

Więcej informacji
Autor Roman Opałka
Daty życia autora (1931 Abbeville, Francja - 2011 Rzym)
Tytuł OPALKA 1965/ 1-∞ / Installationsfotos - zestaw 5 fotografii
Czas powstania 1990
Technika odbitka żelatynowo-srebrowa
Materiał papier fotograficzny
Rodzaj odbitki analogowe
Wymiary 30 x 24 cm (wymiary każdej pracy)
Typ obiektu fotografia
Stan zachowania works framed
Styl awangarda
Sygnatura każda z prac sygnowana na odwrociu
Opis szczegółowy Zestaw 5 fotografii oprawiony w 3 ramy.


1.
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage/papier fotograficzny, 30 x 24 cm
jedna z wcześniejszych fotografii z początku cyklu
sygnowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'OPALKA 1965 / 1–∞ | [sygnatura artysty]' oraz 'Installationsfotos 1A'

odbitka żelatynowo-srebrowa /Fujichrome Paper, 30 x 24 cm
sygnowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'OPALKA 1965 / 1–∞ | [sygnatura artysty]' oraz 'Installationsfotos 1B'
odbitka z 1990

2.
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage/papier fotograficzny Agfa, 30 x 24 cm
fotografia z ok. 1990
sygnowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'OPALKA 1965/1” — ∞ | [sygnatura artysty]' oraz 'Installationsfotos 2A'

odbitka żelatynowo-srebrowa /Fujichrome Paper, 30 x 24 cm
sygnowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'OPALKA 1965/1” — ∞ | [sygnatura artysty]' oraz 'Installationsfotos 2B'
odbitka z 1990

3.
odbitka żelatynowo-srebrowa /Fujichrome Paper, 30 x 24 cm
sygnowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'OPALKA 1965/1” — ∞ | [sygnatura artysty]' oraz 'Installationsfotos'
odbitka z 1990
Literatura A.Hamilton, R.Opalka, V.Duniko, G.Dietzler, D.Oppenheim, Installationsfotos, katalog wystawy, pp. 44, 46, 48, 49, 114 (il.)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany „Installationsfotos. A.Hamilton, R.Opalka, V.Duniko, G.Dietzler, D.Oppenheim”, Galerie Wanda Dunikowski, współpraca - John Gibson Gallery New York, Kolonia, 16.11.1990-14.01.1991
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Roman Opałka

odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny, 30 x 24 cm

OPALKA 1965/ 1-∞ / Installationsfotos - zestaw 5 fotografii

ID obiektu 134822
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Roman Opałka
Daty życia autora (1931 Abbeville, Francja - 2011 Rzym)
Tytuł OPALKA 1965/ 1-∞ / Installationsfotos - zestaw 5 fotografii
Czas powstania 1990
Technika odbitka żelatynowo-srebrowa
Materiał papier fotograficzny
Rodzaj odbitki analogowe
Wymiary 30 x 24 cm (wymiary każdej pracy)
Typ obiektu fotografia
Stan zachowania works framed
Styl awangarda
Sygnatura każda z prac sygnowana na odwrociu
Opis szczegółowy Zestaw 5 fotografii oprawiony w 3 ramy.


1.
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage/papier fotograficzny, 30 x 24 cm
jedna z wcześniejszych fotografii z początku cyklu
sygnowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'OPALKA 1965 / 1–∞ | [sygnatura artysty]' oraz 'Installationsfotos 1A'

odbitka żelatynowo-srebrowa /Fujichrome Paper, 30 x 24 cm
sygnowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'OPALKA 1965 / 1–∞ | [sygnatura artysty]' oraz 'Installationsfotos 1B'
odbitka z 1990

2.
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage/papier fotograficzny Agfa, 30 x 24 cm
fotografia z ok. 1990
sygnowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'OPALKA 1965/1” — ∞ | [sygnatura artysty]' oraz 'Installationsfotos 2A'

odbitka żelatynowo-srebrowa /Fujichrome Paper, 30 x 24 cm
sygnowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'OPALKA 1965/1” — ∞ | [sygnatura artysty]' oraz 'Installationsfotos 2B'
odbitka z 1990

3.
odbitka żelatynowo-srebrowa /Fujichrome Paper, 30 x 24 cm
sygnowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'OPALKA 1965/1” — ∞ | [sygnatura artysty]' oraz 'Installationsfotos'
odbitka z 1990
Literatura A.Hamilton, R.Opalka, V.Duniko, G.Dietzler, D.Oppenheim, Installationsfotos, katalog wystawy, pp. 44, 46, 48, 49, 114 (il.)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany „Installationsfotos. A.Hamilton, R.Opalka, V.Duniko, G.Dietzler, D.Oppenheim”, Galerie Wanda Dunikowski, współpraca - John Gibson Gallery New York, Kolonia, 16.11.1990-14.01.1991
Search engine powered by ElasticSuite