Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Piotr Michałowski
Studium konia (recto) / Szkice koni (verso)
tusz, ołówek/papier, 37 x 29 cm
Motywem najczęściej pojawiającym się w twórczości Michałowskiego stały się konie. Wątek konia, jeźdźca czy konnego zaprzęgu inspirował artystę od dzieciństwa, które upłynęło pod wpływem legendy wojen napoleońskich. W stolicy Francji Michałowski nie ograniczał studiów malarskich do samej pracowni. Jako miłośnik tematyki zwierząt, analizował ich anatomię w tamtejszych rzeźniach, stajniach i stacjach dyliżansów. Z czasem Michałowski stał się wybitnym animalistą, a motyw koni pozostał jego ulubionym do końca życia. Na licznych rysunkach, akwarelach oraz sepiach nieustannie dążył do uchwycenia jak największego podobieństwa gatunkowego, uwieczniając przy tym jednocześnie indywidualne cechy zwierząt. Mistrzostwo w przedstawianiu zwierzęcej anatomii zbliżała malarza do twórczości innego wybitnego romantyka – Théodore’a Géricaulta. W jego akwarelowych rysunkach czytelny jest również wpływ Aleksandra Orłowskiego – pioniera realistycznego nurtu w sztuce polskiej. Już od początku twórczości wizerunki koni i jeźdźców Michałowski realizował z upodobaniem w rysunku i akwareli. Osiadłszy na stałe w latach 40. XIX wieku w małopolskich Krzysztoforzycach i Bolestraszycach, uwieczniał zwierzęta w urządzonej pracowni przystosowanej do malowania koni ze specjalną maszyną do ich podnoszenia. Nadal podróżował również do Francji, gdzie napotykał ulubiony motyw na wiejskich drogach, w stadninach czy na specjalnych targach koni. Prezentowany na aukcji dwustronny rysunek to kolejny dowód tego, z jaką powagą Michałowski traktował konie na swoich obrazach. Dokładnie szkicował każde poruszenie, pozę i ekspresję tych majestatycznych zwierząt. „Już samo to, że pracuje tylko szkicowo, że szkic uważa za dzieło skończone, mówi o nim wiele. Gdyż prawdę rzecząc, błędnie do wielu dzieł jego zastosowaniem zostało słowo: szkic. Słuszniej użyć by tu należało słowa: impresja, w znaczeniu nie wrażenia, ale metody, więc szerokości techniki w znaczeniu wielkich plam”. (Jerzy Sienkiewicz, Piotr Michałowski, Warszawa 1964, s. 55).
Autor | Piotr Michałowski |
---|---|
Daty życia autora | (1800 Kraków - 1855 Krzyżtoporzyce k. Krakowa) |
Tytuł | Studium konia (recto) / Szkice koni (verso) |
Technika | tusz, ołówek |
Materiał | papier |
Rodzaj | malarstwo na papierze (pastele, akwarele, gwasze) |
Wymiary | 37 x 29 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | malarstwo XIX wieku |
Opis szczegółowy | opisany ołówkiem p.d.: 'Stwierdzam, że rysunek ten ofiarowany | przeze mnie K.B. pochodzi od rodziny| artysty' [nieczytelnie] | 20/II 1943 r.' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Piotr Michałowski
tusz, ołówek/papier, 37 x 29 cm
Studium konia (recto) / Szkice koni (verso)
Autor | Piotr Michałowski |
---|---|
Daty życia autora | (1800 Kraków - 1855 Krzyżtoporzyce k. Krakowa) |
Tytuł | Studium konia (recto) / Szkice koni (verso) |
Technika | tusz, ołówek |
Materiał | papier |
Rodzaj | malarstwo na papierze (pastele, akwarele, gwasze) |
Wymiary | 37 x 29 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | malarstwo XIX wieku |
Opis szczegółowy | opisany ołówkiem p.d.: 'Stwierdzam, że rysunek ten ofiarowany | przeze mnie K.B. pochodzi od rodziny| artysty' [nieczytelnie] | 20/II 1943 r.' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |