Piotr Janas

"Minotaur" - dyptyk

olej/płótno, 248,50 x 297 cm

ID obiektu 111772

Przywołując mit Minotaura – jedną z najwcześniejszych kronik bestialstwa – Piotr Janas za pomocą mrocznej ironii odnosi się do zagadnienia wrażliwości ciała i sprzecznych emocji obejmujących jednocześnie poczucie siły i dumy oraz wstrętu do seksualności i męskości. Kompozycję wieńczą od góry niepokojące, mechaniczne formy zardzewiałych ostrosłupów, przechodzące w organiczne kształty stopione z lustrzanymi smugami różu. Przebijają je bydlęce pierścienie nosowe, złowrogo górujące nad rozmieszonymi symetrycznie dwiema parami jąder. Prezentowana praca była jednym z dziewięciu obrazów eksponowanych w nowojorskiej galerii Bortolami w 2013. Te wielkoformatowe kompozycje Piotra Janasa oscylują na granicy między pięknem a groteską. Formy określone przez artystę jako „postaci” lub „autoportrety”, poddane zostały brutalnym zabiegom – rozciąganiu, przekłuwaniu, rozcinaniu... Ostre, mechaniczne linie przebijają oscylujące na granicy abstrakcji formy, które przywodzą na myśl narządy, płyny ustrojowe i workowate części ciała. Artysta celowo ubiera je w niejednoznaczność. Obrazy Janasa przywołują wyimaginowany świat, który rozpięty jest pomiędzy koszmarem i snem, wnętrzem i zewnętrzem, cielesnością i umysłem. Recenzentka gazety „New York Times”, Roberta Smith, tak opisywała swoje wrażenia z nowojorskiej wystawy: „najnowsze dokonania Piotra Janasa to aluzyjne pastisze gromadzonych przez artystę idei i przeciwstawnych konwencji. (…) Obrazy pana Janasa stanowią niesforną wypadkową symboliki faktury Abstrakcyjnego Ekspresjonizmu, rozdętych, różowych jak guma do żucia Surrealistycznych form i metalicznych elementów o złowrogiej, geometrycznej, Konstruktywistycznej naturze. Konstruktywne kolce i włócznie dręczą mięsiste organy i wnętrzności surrealistów, penetrując je i napinając jak krucyfiksy. Rozwodnione pociągnięcia pędzla, przeważnie krwistoczerwone, potęgują gwałtowność kroplami i nagłymi rozbryzgami. Prezentują melanż precedensów: Dalí, Tanguy, Wols, Bacon, Schnabel”.

Więcej informacji
Autor Piotr Janas
Daty życia autora (ur. 1970, Warszawa)
Tytuł "Minotaur" - dyptyk
Czas powstania 2013
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 248,5 x 297 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl nowe pokolenie po 1989
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany na odwrociu; 'PIOTR JANAS | JANAS 4 / MINOTAUR (R) | 2013' oraz 'PIOTR JANAS | JANAS 4 / MINOTAUR (L) | 2013'
Literatura Roberta Smith, Piotr Janas: 'Minotaurs', „The New York Times”, 15.08.2013
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Wystawiany Piotr Janas, „Minotaurs”, Bortolami Gallery, Nowy Jork 27.06–30.08.2013
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Piotr Janas

olej/płótno, 248,50 x 297 cm

"Minotaur" - dyptyk

ID obiektu 111772
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Piotr Janas
Daty życia autora (ur. 1970, Warszawa)
Tytuł "Minotaur" - dyptyk
Czas powstania 2013
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 248,5 x 297 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl nowe pokolenie po 1989
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany na odwrociu; 'PIOTR JANAS | JANAS 4 / MINOTAUR (R) | 2013' oraz 'PIOTR JANAS | JANAS 4 / MINOTAUR (L) | 2013'
Literatura Roberta Smith, Piotr Janas: 'Minotaurs', „The New York Times”, 15.08.2013
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Wystawiany Piotr Janas, „Minotaurs”, Bortolami Gallery, Nowy Jork 27.06–30.08.2013
Search engine powered by ElasticSuite