Paweł Kwiek

Bez tytułu

odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier fotograficzny, 60 x 50 cm

ID obiektu 45240

„Próbuję – używając najprostszych form – pokazać drogę do Osoby. Formy te są z jednej strony abstrakcją geometryczną – z drugiej reprodukcją obiektywnych widzeń duchowych”. Paweł Kwiek Paweł Kwiek był jednym z najciekawszych artystów polskiej neoawangardy lat 70. Uczestniczył – równolegle – w działaniach łódzkiego Warsztatu Formy Filmowej (był jednym z jego głównych animatorów) oraz warszawskiej grupy artystów zafascynowanych teorią i praktyką Formy Otwartej Oskara Hansena. Jego krótka autobiografia brzmi następująco: „Paweł Kwiek. 1971-1980 świecki artysta awangardowy, 1980 - nawrócenie, 1980-2004 uprawia sakralną sztuką awangardową, 1991-2002 - pięciokrotna hospitalizacja psychiatryczna, kilka psychoduchowych śmierci i zmartwychwstań”. Rzeczywiście, zarówno sam Kwiek, jak i historycy sztuki dzielą jego twórczość na dwa etapy: przed nawróceniem i po nim, gdy zaczął tworzyć uduchowione kompozycje wystawiane na przykościelnych ekspozycjach. W latach 70. współtworzył Warsztat Formy Filmowej, o którym Łukasz Ronduda pisał: „Artyści WFF postanowili przekroczyć dotychczasowe 'humanistyczne' metody stwarzana sensu, wprowadzić kategorię 'kreatywności' maszyny, wykorzystując przypadek, 'racjonalne aprioryczne partytury' oraz poszerzyć ludzką wyobraźnię i percepcję – a nie podporządkować się im. Chcieli zobaczyć świat inaczej (m.in. dzięki kamerze), 'na trzeźwo', bez artystycznych fanaberii i projekcji, poza własnymi ograniczeniami. Ich działalność przypominała lekcję dialektyki negatywnej Adorna i von Clausewitza: pozornie okiełznana przez rozum (język) rzeczywistość zawsze rodzi 'tarcie i mgłę', które wymagają nowego (stale uaktualnianego)określenia się wobec niej, ciągłej gotowości na nową świadomość, nową synchronizację świata i języka. Świadomość ta i tak nie byłaby tą ostateczną pełną, obiektywną wiedzą dającą kontrolę nad światem, lecz jedynie kolejnym etapem w naszych zmaganiach z błyskawicznie zmieniającą się, nieustannie ewoluującą rzeczywistością. Radykalnie materiałowe operacje 'na piśmie' miały służyć rozeznaniu w rzeczywistości uelastycznieniu komunikacji z nią i z innymi ludźmi, a także propagować bardziej 'krytyczne' poruszanie się w niej” (Łukasz Ronduda, Sztuka polska lat 70. Awangarda, Warszawa 2009, s. 274-275). Jednocześnie Paweł Kwiek współpracował z grupą studentów i absolwentów Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (głównie z pracowni Oskara Hansena), czyli swoim bratem Przemysławem Kwiekiem oraz skupionymi wokół niego artystami. To działanie między dwoma środowiskami, jak twierdzi Łukasz Ronduda, „zapewniło jego realizacjom nowatorski charakter”.

Więcej informacji
Autor Paweł Kwiek
Daty życia autora (1951 - 2022 )
Tytuł Bez tytułu
Czas powstania 1991
Technika odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print
Materiał papier fotograficzny
Rodzaj odbitki analogowe
Wymiary 60 x 50 cm
Typ obiektu fotografia
Styl awangarda
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Paweł Kwiek ~ 1991 | 1/1 - 3'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Paweł Kwiek

odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier fotograficzny, 60 x 50 cm

Bez tytułu

ID obiektu 45240
30000 PLN
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Paweł Kwiek
Daty życia autora (1951 - 2022 )
Tytuł Bez tytułu
Czas powstania 1991
Technika odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print
Materiał papier fotograficzny
Rodzaj odbitki analogowe
Wymiary 60 x 50 cm
Typ obiektu fotografia
Styl awangarda
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Paweł Kwiek ~ 1991 | 1/1 - 3'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Search engine powered by ElasticSuite