Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Paweł Althamer
Kloszard
technika własna/skóra, tworzywo sztuczne, tkanina, 50 x 25 x 16 cm
„W latach 90. jego rodzina żyła głównie z produkcji niekonwencjonalnych lalek, które projektował, początkowo jako zabawki dla swoich dzieci. Szybko odkrył ich potencjał (…). Dla lalek Althamer tworzył całe światy. Niektóre były jego autoportretami czy alter ego. (…) W lalkowych historiach przewija się więc inny scenariusz, alternatywny dla sukcesu, który Althamer odniósł jako artysta”. Karol Sienkiewicz LALKI ALTHAMERA Paweł Althamer we wczesnym okresie swojej twórczości stworzył cykl miniaturowych lalek, do którego należy praca zaprezentowana na niniejszej aukcji. Różnorodne postacie stworzone w ramach cyklu zostały wykonane z wręcz jubilerską dokładnością. Zachwycają starannością i drobiazgowością wykonania. Artysta zadbał o oddanie indywidualnych cech wizerunków, dbając o najmniejsze szczegóły. Althamer od początku swojej twórczości traktował lalki jako obiekt artystyczny. Na początku kariery ich produkcja i sprzedaż pomagały finansowo młodemu artyście. Autor w wywiadzie z Katarzyną Bielas i Dorotą Jarecką opowiadał nie tylko o doświadczeniach sprzedawania lalek w Polsce, lecz także o przemycaniu swoich rękodzielniczych wyrobów za granicę, do Niemiec: „[lalki] własnej produkcji, robiliśmy je z żoną. Pierwszy raz pojechałem w czasie studiów, na początku lat 90., z Kasią Kozyrą, która mówiła po niemiecku i znała Berlin. Jako szmugler, nielegalny człowiek, doświadczałem licznych upokorzeń. To było jak za okupacji, dziarskie panie z bazaru rozkręcały ścianę w pociągu, chowały przemycane papierosy w pończochach albo wyrzucały przed granicą, bo poszła fama, że będzie kontrola. Wszyscy się znali w wagonie, ja byłem outsiderem z moimi stoma lalkami w dwóch worach, które ledwo mogłem udźwignąć, ważyły ze 30 kg”. O początkach fascynacji lalkami artysta opowiada w następujący sposób: „Od dziecka bawiłem się lalkami, robiłem lalki albo przerabiałem. To spowodowało, że niespostrzeżenie zostałem artystą. Szyłem ubranka, nadawałem imiona, to mnie kręciło. Sławny, szczególnie wśród moich braci, stał się mój Tycio o włosach czerwonych jak Michał Wiśniewski. Miałem całą bandę ‘Tyciową’. To był mój ‘Second Life’, ja byłem tym Tyciem” (Paweł Althamer w rozmowie z Katarzyną Bielas i Dorotą Jarecką, Skafandryta, Duży Format, wrzesień 2010, www.wyborcza.pl/ duzyformat/1,127290,8353442,Skafandryta.html, dostęp: 4.06.2023).
Autor | Paweł Althamer |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1967, Warszawa) |
Tytuł | Kloszard |
Czas powstania | 1995 |
Technika | technika własna |
Materiał | skóra, tkanina, tworzywo sztuczne |
Rodzaj | rzeźba kameralna |
Wymiary | 50 x 25 x 16 cm |
Typ obiektu | rzeźba |
Styl | figuracja |
Sygnatura | sygnowany, datowany i opisany na wszywce autorskiej: 'PAWEŁ ALTHAMER | WARSZAWA 1995' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Paweł Althamer
technika własna/skóra, tworzywo sztuczne, tkanina, 50 x 25 x 16 cm
Kloszard
Autor | Paweł Althamer |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1967, Warszawa) |
Tytuł | Kloszard |
Czas powstania | 1995 |
Technika | technika własna |
Materiał | skóra, tkanina, tworzywo sztuczne |
Rodzaj | rzeźba kameralna |
Wymiary | 50 x 25 x 16 cm |
Typ obiektu | rzeźba |
Styl | figuracja |
Sygnatura | sygnowany, datowany i opisany na wszywce autorskiej: 'PAWEŁ ALTHAMER | WARSZAWA 1995' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |