Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Olga Boznańska
Portret mężczyzny
olej/tektura, 82 x 90 cm
Okres paryski w twórczości Boznańskiej rozpoczął się w roku 1898. Wówczas zamieszkała ona w stolicy Francji, wiążąc się z nią do końca życia. Rodzinny Kraków wzbudzał w niej tęsknotę i jednocześnie odpychał. Paryż, jako wielokulturowa metropolia, najbardziej odpowiadał artystce żądnej rozwoju. Jej malarstwo przez długi czas pozostawało niedocenione na rodzimym gruncie. Barwne i równie nowatorskie jak ona miasto nad Sekwaną zaoferowało jej praktycznie od razu popularność i liczne zlecenia. Boznańska w swoich martwych naturach i portretach dała się poznać jako indywidualistka, która zerwała z akademizmem i odżegnywała się od wpływów impresjonizmu. Sama żyła w odosobnieniu i taki też był jej styl, odrębny i osobisty. „W latach 1900-1908, a może i dłużej, ze szczególnym upodobaniem używała Boznańska zespołu barw chromowo-zielonawych, do których wprowadzała akcenty złote (ramy obrazów w tle) lub czerwieni kwiatów”. (Helena Blum, Olga Boznańska, Warszawa 1974, s. 34). Zieleń ta pojawia się również w portrecie nieznanego mężczyzny. Buduje ona tutaj zarysowane za pomocą nerwowych pociągnięć pędzla tło, oddane w stosunkowo syntetyczny sposób i pojawia się także na tapicerce fotela. Sportretowany model został ukazany w półpostaci, niemalże en face. Tak jak i innym wizerunkom kreowanym przez Boznańską, temu również towarzyszy pewnego rodzaju syntetyzm przedstawienia, rozedrganie i wibrująca powierzchnia. Wedle przekazów jej proces twórczy trwał i trwał w nieskończoność. Modele zmieniali się, starzeli, odchodzili, a ona wciąż malowała. Jak pisał Adolf Basler: „Benedyktyńska to praca malowanie portretu przez pannę Boznańską. Tygodnie całe spędza na malowaniu jednego modela, szukając w nim tego, co najcharakterystyczniejsze, co najważniejsze, aż dochodzi do jak największej ekonomii szczegółów. I portret powstaje tak bezpośrednio, że pracy w nim nie czuć wcale”. (Adolf Basler, Olga Boznańska, „Sztuka” 1904, nr 8/9).
Autor | Olga Boznańska |
---|---|
Daty życia autora | (1865 Kraków - 1940 Paryż) |
Tytuł | Portret mężczyzny |
Czas powstania | 1906 |
Technika | olej |
Materiał | tektura |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 82 x 90 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | modernizm |
Sygnatura | sygnowany i datowany p.d.: 'Olga Boznańska. 1906. |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Olga Boznańska
olej/tektura, 82 x 90 cm
Portret mężczyzny
Autor | Olga Boznańska |
---|---|
Daty życia autora | (1865 Kraków - 1940 Paryż) |
Tytuł | Portret mężczyzny |
Czas powstania | 1906 |
Technika | olej |
Materiał | tektura |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 82 x 90 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | modernizm |
Sygnatura | sygnowany i datowany p.d.: 'Olga Boznańska. 1906. |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |