Mojżesz (Moise) Kisling

"Martwa natura"

olej/płótno, 46,50 x 55,30 cm

ID obiektu 158419

Powojenne malarstwo Kislinga staje w jawnej opozycji do rozwijających się coraz silniej nurtów abstrakcyjnych. Paradoksalnie artysta wracając do Paryża opuścił nowonarodzoną stolicę światowej sztuki – Nowy Jork. Metropolia nad Sekwaną mimo to przyciągała go niczym magnes. Nie zważając na nowe tendencje pozostał wierny figuracji, a jego przywiązanie do tradycji widoczne było na wielu płaszczyznach. Ten kolejny okres w jego twórczości ponownie przyniósł artystyczne modyfikacje. Szczególnie w martwych naturach malarz zaczął wprowadzać fakturalne innowacje – łączył w nich powierzchnie gładkie z wypukłymi, być może pod wpływem rozwijającego się powoli malarstwa materii. Wiele jego kompozycji z późnych lat 40. i początku 50. powstawało w Sanary-sur-Mer, gdzie mieścił się dom artysty – jego azyl i raj twórczy. Mocno wyczuwalne skupienie na przedmiocie, na nastroju, silna chęć uchwycenia chwili i w pełni wanitatywny aspekt martwych natur Kislinga zbliża go do dawnych mistrzów malarstwa europejskiego. Kisling przefiltrowywał od zawsze owe doświadczenia poprzez najnowsze zdobycze awangardy. W ten właśnie sposób w jego obrazach zaskakująco przeszłość łączy się z teraźniejszością. W prezentowanej w katalogu kompozycji bez wątpienia można dostrzec impresje mistrza z Aix – Paula Cézanne’a, który wywarł znaczący wpływ na całą rzeszę modernistów. Jego martwe natury, określane niekiedy mianem protokubistycznych, wniosły do sztuki zupełnie nowe spojrzenie na przedmiot, jego trójwymiarowość, kształt i zmienną formę. Już sama Mela Muter mówiła, że to Cézanne „nauczył ją myśleć plastycznie”. Koncepcje Francuza nie skupiały się jednak tylko na zagadnieniu formy. Dotyczyły one również pojmowania barwy i wpływu warunków atmosferycznych na kolor. To także jest doskonale widoczne w pracach Kislinga. Pomimo że konstruował on swoje kompozycje inaczej niż wybitni koloryści, wzmiankowany kilkakrotnie Cézanne, Pierre Bonnard czy chociażby Pankiewicz, to ma on z nimi wiele wspólnego. Choć artysta zawsze wyznaczał silnie wyczuwalną linię i kontur, które nadawały rytm kompozycji, to kolor stanowił niezmiernie ważne ich dopełnienie. Martwa natura z owocami z 1949 roku pod względem swojej kolorystyki stanowi na tle innych prac Kislinga dzieło w pełni wyjątkowe. Intensywne kolory jabłek, cytryn i pomarańczy jak także patery i dzbanka silnie kontrastują z ciemnym tłem przedstawienia. Przedmioty te wydobyte zostały za pomocą barwy i światła niczym w malarstwie dawnych Hiszpanów tworzących tzw. bodegon – martwe natury, w których pojedyncze przedmioty ulokowane na jednolitym tle zyskiwały status dominanty kompozycyjnej.

Więcej informacji
Autor Mojżesz (Moise) Kisling
Daty życia autora (1891 Kraków - 1953 Paryż)
Tytuł "Martwa natura"
Czas powstania 1949
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 46,5 x 55,3 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl Ecole de Paris
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany l.g.: 'Kisling | Sanary | 1949'
Opis szczegółowy na odwrociu nalepka aukcyjna
Literatura Kisling. Lśnienie Montparnasse'u, katalog wystawy, Warszawa 2024, s. 341, poz. kat.184 (il.)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Kisling. Lśnienie Montparnasse'u, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 21 września 2024 - 30 marca 2025
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Mojżesz (Moise) Kisling

olej/płótno, 46,50 x 55,30 cm

"Martwa natura"

ID obiektu 158419
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Mojżesz (Moise) Kisling
Daty życia autora (1891 Kraków - 1953 Paryż)
Tytuł "Martwa natura"
Czas powstania 1949
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 46,5 x 55,3 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl Ecole de Paris
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany l.g.: 'Kisling | Sanary | 1949'
Opis szczegółowy na odwrociu nalepka aukcyjna
Literatura Kisling. Lśnienie Montparnasse'u, katalog wystawy, Warszawa 2024, s. 341, poz. kat.184 (il.)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Kisling. Lśnienie Montparnasse'u, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 21 września 2024 - 30 marca 2025
Search engine powered by ElasticSuite