Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Marlena Kudlicka
"Option 0,2%"
stal, 81 x 27,40 x 23 cm
W prestiżowej galerii instytucji sztuki współczesnej Kestner Gesselschaft w Hanowerze wciąż można podziwiać zainstalowany na centralnej ścianie galerii monumentalny relief Marleny Kudlickiej One more than 1o, zamówiony z okazji wystawy poświęconej obecności w tym mieście jednego z koryfeuszy europejskiego konstruktywizmu – El Lissitzky’ego. Działania Marleny Kudlickiej w tym projekcie nie były przypadkowe, gdyż jej twórczość mieści się w szeroko rozumianej estetyce konstruktywizmu. Jednocześnie komponent językowy jej prac jest bliski praktykom awangardowych artystów z kręgu poezji wizualnej, takich jak Stanisław Dróżdż czy Wanda Gołkowska. Już same tytuły dzieł artystka traktuje jako „językową rzeźbę”, a zarazem generatywną matrycą dla materialnych obiektów. Kudlicka jest autorką precyzyjnych rzeźb, wykonywanych według jej projektów w warsztatach ślusarskich i lakierniczych. Jak utrzymuje, w akcie twórczym bierze udział nie tylko autorski zamysł, ale także nieprzewidywalny błąd – odstępstwo od pierwotnego zamiaru, które wynika ze stopnia precyzji narzędzi pomiarowych czy wykonawczych, ustalonego w ramach ich kalibracji i standaryzacji. Stąd często pojawiające się w jej pracach elementy cyfrowe i znak procentu, odnoszące się właśnie do dopuszczalnego odstępstwa od zaprojektowanych wymiarów. Refleksja o błędzie jest źródłem wielu prac artystki. Przy tym Kudlicka przenosi w semantycznie niesprecyzowany świat sztuki również inne znaki z terytorium ściśle uregulowanych dziedzin, takich jak typografia, rysunek techniczny, systemy obliczeniowe i pomiarowe czy ergonomika pracy. Z zastosowania tych elementów w ramach poetyckiej formuły sztuki wynika oryginalny, rzeźbiarski kształt jej dzieł – eleganckich, precyzyjnych i konstruktywistycznych, a zarazem rysunkowych i przestrzennych. Marlena Kudlicka studiowała malarstwo, grafikę i rzeźbę na Akademii Sztuki Pięknych w Poznaniu w latach 1993-98. Po serii pobytów stypendialnych i rezydencyjnych przede wszystkim w Nowym Jorku zamieszkała na stałe w Berlinie, skąd dojeżdża do swojego studia produkcyjnego pod Poznaniem. W 2019 zdobyła I nagrodę w konkursie KUNST AM BAU BTU Cottbus za realizację rzeźby w przestrzeni publicznej. Od 2020 jej instalacja jest również w stałej ekspozycji Parku Rzeźby w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Artystka wystawiała indywidualnie oraz na wystawach zbiorowych w muzeach i galeriach w Europie, Ameryce Północnej i Południowej, m.in. w MACBA Buenos Aires w Argentynie, Skulpturenmuseum Glaskasten Marl w Niemczech, CGAC Santiago de Compostela w Hiszpanii, Muzeum Współczesnym Wrocław, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Ludwig Muzeum w Budapeszcie, Galerii Studio w Warszawie i innych. W 2016 wydawnictwo Distanz opublikowało monografię twórczości artystki.
Autor | Marlena Kudlicka |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1973) |
Tytuł | "Option 0,2%" |
Czas powstania | 2023 |
Materiał | stal |
Rodzaj | rzeźba monumentalna |
Wymiary | 81 x 27,4 x 23 cm |
Typ obiektu | rzeźba |
Styl | nowe pokolenie po 1989 |
Opis szczegółowy | ed. 1+AP; stal malowana proszkowo |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Marlena Kudlicka
stal, 81 x 27,40 x 23 cm
"Option 0,2%"
Autor | Marlena Kudlicka |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1973) |
Tytuł | "Option 0,2%" |
Czas powstania | 2023 |
Materiał | stal |
Rodzaj | rzeźba monumentalna |
Wymiary | 81 x 27,4 x 23 cm |
Typ obiektu | rzeźba |
Styl | nowe pokolenie po 1989 |
Opis szczegółowy | ed. 1+AP; stal malowana proszkowo |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |