Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Leopold Gottlieb
"Studium" ("Studium aktu")
olej/płótno, 81,50 x 65,50 cm
Leopold Gottlieb pochodził z rodziny będącej swoistym fenomenem polskiej sztuki. Czterej bracia Gottliebowie byli malarzami. O ile Marcina i Filipa wspomina się w opracowaniach rzadko, o tyle Maurycego uznaje się za najwybitniejszego twórcę żydowskiego w historii artystycznej XIX stulecia. Leopold, jego najmłodszy, zaliczał się już do innej generacji: modernistów początku XX stulecia. Artystyczną edukację rozpoczął w latach 1896-1902 w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jego profesorami byli Jacek Malczewski i Teodor Axentowicz – kontakt z tymi profesorami dawał mu więc wgląd w nowe tendencje ówczesnej sztuki. W 1903 roku uczęszczał na zajęcia w prywatnej pracowni Antona Ažbego – słoweńskiego malarza, w którego atelier uczyli się moderniści z całej Europy, jak choćby Wassily Kandinsky, Kuźma Petrov-Wodkin czy Eugeniusz Zak. W 1905 roku – już po debiucie w paryskim Salonie Niezależnych – w Krakowie Gottlieb należał do Grupy Pięciu, w skład której wchodzili również Witold Wojtkiewicz, Wlastimil Hofman, Mieczysław Jakimowicz i Jan Rembowski. Reprezentowali oni jeszcze symbolizm i wczesny ekspresjonizm, ale ich działalność należy uznać za wczesnoawangardowy manifest w sztuce polskiej. Ponad 10 lat później autor włączył się już w pełnoprawną awangardę – ugrupowanie Ekspresjonistów Polskich, później formistów. W swej twórczości łączył elementy wzięte z wielu kultur. W 1906 znalazł się w Jerozolimie, gdzie nauczał malarstwa w Szkole Sztuki i Rzemiosła Bezalel. Założona niewiele wcześniej, była ośrodkiem renesansu sztuki żydowskiej. Kształciła artystów, a także rękodzielników, starano się w niej wypracować nowoczesny styl narodowy. Gottlieb nigdy nie odciął się od tradycji przodków i swoim dziełom do niej nawiązującym nadawał modernistyczną formę. W środowisku paryskim od 1908 malarz związany był z Eugeniuszem Zakiem, Melą Muter i Mojżeszem Kislingiem. Stał się bywalcem Closerie des Lilas i zawarł znajomość z krytykiem Adolfem Baslerem. Wraz z wybuchem Wielkiej Wojny zdecydował się na powrót do kraju. Tam zaciągnął się do Legionów Polskich, a jego frontowe rysunki i grafiki stanowią bodaj najwybitniejszą grupę prac legionistów-artystów. Tworzył portrety i sceny dokumentujące życie towarzyszy broni. Nie sposób podsumować jego liczne wystawy oraz uczestnictwo w grupach artystycznych. Był członkiem wiedeńskiego Hagenbundu, polskiego ugrupowania „Rytm”, później „Nowej Generacji”. Brał udział w wielu wystawach zbiorowych; szereg pokazów indywidualnych odbył się w drugiej połowie lat 20. i na początku lat 30. XX wieku w Paryżu, Pittsburghu (Carnegie Institute, 1933). Duża, pośmiertna wystawa autora miała miejsce w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (1935). Paryski rozdział twórczości Gottlieba to obrazy symboliczne o ekspresyjnej manierze. W całym dorobku artysty rezonowała znajomość dzieł Egona Schiele i Oskara Kokoschki. Wielokrotnie malował sceny zaczerpnięte ze Starego i Nowego Testamentu, czym łączył tradycję żydowską i chrześcijańską. W centrum jego sztuki znajdowała się figura ludzka, którą stylizował i której nadawał harmonijne, acz intensywne w wyrazie formy. Posługiwał się stonowaną, często monochromatyczną kolorystyką, ożywianą intensywnymi akcentami zieleni, czerwieni czy błękitu. Dążył do zrytmizowania kompozycji. Gottlieb pragnął wyrazić treści egzystencjalne, toteż postaci często sytuował w umownych sytuacjach spoczynku, pracy, posiłku czy religijnej medytacji. Prezentowane dzieło wpisuje się w grupę prac z ostatniej fazy twórczości Gottlieba, kiedy malarza interesowały wizerunki kobiet w domowej scenerii. W tych późnych pracach malarza obserwujemy sceny kuchenne, momenty upiększania się, ale też obrazy macierzyństwa. Jedne z krytyków pisał o nich: „Tematem tych ostatnich kompozycji jest kobieta, albo raczej kobiecość; kobiecość z tajemnicą macierzyństwa, z intymnością prac domowych, z wdziękiem zabiegów o upiększenie życia i upiększenie własnej postaci. Ta wizja do tego stopnia opanowuje wyobraźnię artysty, że powtarza wielokrotnie te same tematy – aż do jednostajności i monotonii” (Wacław Husarski, Wystawy w IPS-ie. T. Czyżewski – L. Gottlieb, „Czas” (Kraków) – „Dzień Polski” (Warszawa) 1935, nr 180). Choć ostatni etap twórczości Gottlieba nazywany jest okresem „białym”, to wiele jego prac nie została wówczas rozwiązana w typowo biało-perlistej palecie, czego dowód odnajdujemy w prezentowanym „Studium aktu”, gdzie obecne są biele, błękitne szarości, ugry czy brązy. Drapieżna ekspresja w prezentowanej pracy wynika z mocnego skrótu ciała modelki i rytmicznej kompozycji płaszczyzny obrazu, co przypomina o podziwie malarza dla XVI-wiecznych manierystów.
Autor | Leopold Gottlieb |
---|---|
Daty życia autora | (1879 Drohobycz - 1934 Paryż) |
Tytuł | "Studium" ("Studium aktu") |
Czas powstania | 1934 |
Technika | olej |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 81,5 x 65,5 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | Ecole de Paris |
Opis szczegółowy | na odwrociu stempel wytwórcy materiałów malarskich Luciena Lefebvre-Foineta, na krośnie malarskim fragmentarycznie zachowana, papierowa nalepka tegoż wytwórcy, papierowa nalepka opisana piórem: '[...] | Aurelia Gottlieb', nalepka opisana numerem: ' 121' oraz ołówkowy numer depozytowy Muzeum Śląskiego w Katowicach: 'MŚK/dep/1721/SeM' |
Literatura | Wystawa prac Leopolda Gottlieba, katalog wystawy, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa 1935, s. 26, nr kat. 127 (jako "Studium aktu") fotografia obrazu opisana przez wdowę po artyście, Aurelię Gottlieb, Zbiory Ikonograficzne i Fotograficzne, Muzeum Narodowe w Warszawie, DI 99710 |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Wystawiany | Wystawa prac Leopolda Gottlieba, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa, czerwiec 1935 |
Opinie | opinia atrybucyjna dr. Artura Tanikowskiego z 2024 roku |
Leopold Gottlieb
olej/płótno, 81,50 x 65,50 cm
"Studium" ("Studium aktu")
Autor | Leopold Gottlieb |
---|---|
Daty życia autora | (1879 Drohobycz - 1934 Paryż) |
Tytuł | "Studium" ("Studium aktu") |
Czas powstania | 1934 |
Technika | olej |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 81,5 x 65,5 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | Ecole de Paris |
Opis szczegółowy | na odwrociu stempel wytwórcy materiałów malarskich Luciena Lefebvre-Foineta, na krośnie malarskim fragmentarycznie zachowana, papierowa nalepka tegoż wytwórcy, papierowa nalepka opisana piórem: '[...] | Aurelia Gottlieb', nalepka opisana numerem: ' 121' oraz ołówkowy numer depozytowy Muzeum Śląskiego w Katowicach: 'MŚK/dep/1721/SeM' |
Literatura | Wystawa prac Leopolda Gottlieba, katalog wystawy, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa 1935, s. 26, nr kat. 127 (jako "Studium aktu") fotografia obrazu opisana przez wdowę po artyście, Aurelię Gottlieb, Zbiory Ikonograficzne i Fotograficzne, Muzeum Narodowe w Warszawie, DI 99710 |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Wystawiany | Wystawa prac Leopolda Gottlieba, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa, czerwiec 1935 |
Opinie | opinia atrybucyjna dr. Artura Tanikowskiego z 2024 roku |