Krzysztof M. Bednarski

Laska

instalacja/stal spawana, 94 x 24 x 23,50 cm

ID obiektu 47315

„Krzysztof Bednarski jest z wykształcenia rzeźbiarzem. Już jednak jako student dostał się w tryby dialektyki radykalnie polaryzującej pojęcie rzeźby i związanych z nią konotacji. W Akademii nauczono go rzemiosła zgodnie ze słownikową definicją, mówiącą o kształtowaniu plastycznego materiału lub – przeciwnie – ujmowaniu z bezkształtnej materii, przy zachowaniu mimetycznego związku z rzeczywistością. Bez względu jednak na formę, rzeźba miała być obiektem materialnym, skończonym i trwałym. W tym samym czasie Joseph Beuys odwoływał się do pojęć związanych ze zmienną i płynną strukturą (taką jak społeczeństwo), a także do substancji organicznych – przywracając sztuce europejskiej ontologiczne związki z mitem i fetyszem. Zatarła się granica między tworzeniem a istnieniem, między bytem a dziełem. Otworzył się obszar uwrażliwienia na osobiste doznania, ich związki z kulturą i życiem społecznym, a także na nośność znaczeniową materiałów. Poruszając się po tym obszarze, Krzysztof Bednarski najpierw kwestionował mit klasycznej tradycji rzeźbiarskiej, tworząc kompozycje efemeryczne z użyciem piasku, ognia, wody ('Niobe') lub budując postać Sfinksa z pudełek od zapałek. Bardzo szybko też wkroczył na teren społeczny, angażując się w grę z fetyszami współczesności (Victoria, Karol Marks) i włączając w tę grę także postać samego Josepha Beuysa ('La Rivoluzione siamo Noi'). Powoli też, i być może dzięki kontaktom z Jerzym Grotowskim, odnajdywał wątki wiążące jego osobiste doświadczenia z archetypami kultury ('Moby Dick, Thanatos') oraz ze światem wyobraźni czysto literackiej, czy też czysto pojęciowej (Josif Brodski, Dylan Thomas). Utraciła znaczenie kwestia istnienia granicy między dziełem a przedmiotem, obszarem artystycznym i obszarem potocznym; łódka przeistoczyła się w wieloryba jedynie mocą wyobraźni artysty, którą zdołał narzucić otoczeniu. Pojęcie samego dzieła, jeśli pozostało w swej umowności, stało się tak samo płynne i zmienne jak struktura społeczna. Budowane wciąż od nowa, ze składników rozmaitych, lecz zachowujących swą substancjalną tożsamość – dzieło Bednarskiego osiąga próg dojrzałości wyrażającej się zgodą na własne, umowne człowieczeństwo ale i przez dane sobie prawo do udziału w sporze o uniwersalia”. ANDA ROTTENBERG, ZE WSTĘPU DO KATALOGU WYSTAWY „KRZYSZTOF M. BEDNARSKI. CIEMNY PASAŻ”, 1993, GALERIA ZPAP, WARSZAWA

Więcej informacji
Autor Krzysztof M. Bednarski
Daty życia autora (ur. 1953, Kraków)
Tytuł Laska
Czas powstania 2011/2014
Technika instalacja
Materiał stal spawana
Rodzaj rzeźba monumentalna
Wymiary 94 x 24 x 23,5 cm
Typ obiektu rzeźba
Styl nowa figuracja
Sygnatura sygnowany, datowany i wtórnie dedykowany: 'dla Andy 23 IV 2014 | con Amore KM Bednarski'
Opis szczegółowy praca na metalowej podkładce, 4 x 17, 5 cm (śr.)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Krzysztof M. Bednarski

instalacja/stal spawana, 94 x 24 x 23,50 cm

Laska

ID obiektu 47315
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Krzysztof M. Bednarski
Daty życia autora (ur. 1953, Kraków)
Tytuł Laska
Czas powstania 2011/2014
Technika instalacja
Materiał stal spawana
Rodzaj rzeźba monumentalna
Wymiary 94 x 24 x 23,5 cm
Typ obiektu rzeźba
Styl nowa figuracja
Sygnatura sygnowany, datowany i wtórnie dedykowany: 'dla Andy 23 IV 2014 | con Amore KM Bednarski'
Opis szczegółowy praca na metalowej podkładce, 4 x 17, 5 cm (śr.)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Search engine powered by ElasticSuite