Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Maurycy Gomulicki
Kometa
szkło, metal, 272 x 116 x 6 cm
Maurycy Gomulicki w swojej twórczości często przekracza granicę pomiędzy kulturą wysoką oraz niską. Poprzez przeniesienie elementów w inne obszary kultury artysta stara się nadać im nowy sens oraz znaczenie. Jednym z coraz częstszych obszarów działań artysty jest przestrzeń publiczna. Gomulicki realizuje w niej zarówno efemeryczne projekty jak i obiekty stałe. Obok instalacji takich jak „Perła” przy Domu Pracy Twórczej nad jeziorem Wigry z 2009 roku, o której, mówił, że jest zarazem zmysłowa i dziewicza, łącząca w sobie wyrafinowanie i prostotę, próżność i glorię, według jego projektów w przestrzeni polskich miast stanęło kilka realizacji. W 2010 roku na rynku w Poznaniu Gomulicki wzniósł różowy „Obelisk” mający być erotycznym kontr-akcentem dla późnośredniowiecznego pręgierza. W 2012 roku zaprojektowany przez niego dwunastometrowy „Totem” zainaugurował otwarcie galerii sztuki na Festiwalu Open’er w Gdyni. Z 2014 roku pochodzi „Ślizg” – monumentalny węgorz nad Wisłą w Warszawie. Podobnych realizacji Gomulicki w przestrzeni publicznej ma znacznie więcej. Specyficzną odmianą sztuki publicznej Gomulickiego są neony. Artysta przyznaje, że ma ogromną słabość do filigranowych wzorów rysowanych intensywnym, soczystym w swym kolorze, światłem. Neony Gomulickiego odwołują się w nich do ikonosfery miast PRL-u. Podobnie jak peerelowskie reklamy świetlne – niczego nie reklamują. Do najbardziej znanych tego typu prac należy „Światłotrysk” z 2009 roku zrealizowany na Kępie Potockiej. To monumentalna, siedemnastometrowa szklanka z różowymi bąbelkami, która w zamyśle autora ma po prostu wyrażać radość życia. Gomulicki jest również autorem neonu „Syrenka” dla Muzeum Warszawy, neonu przedstawiającego statki dalekomorskie przygotowanego na wystawę „Gdynia – Tel Aviv” w Muzeum POLIN czy główce Japonki dla jednej z warszawskich restauracji. Prezentowana w katalogu „Kometa” z 2018 roku pokazana została po raz pierwszy na wystawie „Wszystko widzę jako sztukę” w warszawskiej Zachęcie. W tym samym roku razem z innymi neonowymi piktogramami zaprezentowana została w Willi Biała na Saskiej Kępie.
Autor | Maurycy Gomulicki |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1969, Warszawa) |
Tytuł | Kometa |
Okres wyprodukowania | 2018 |
Materiał | szkło, metal |
Rodzaj | oświetlenie |
Wymiary | 272 x 116 x 6 cm |
Typ obiektu | sztuka użytkowa |
Styl | design |
Literatura | Wszystko widzę jako sztukę, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2018 Maurycy Gomulicki / Le jardin des délices électriques, Willa Biała, Warszawa 2018 Wszystko widzę jako sztukę, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, 2019 Białystok 2019 |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Maurycy Gomulicki
szkło, metal, 272 x 116 x 6 cm
Kometa
Autor | Maurycy Gomulicki |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1969, Warszawa) |
Tytuł | Kometa |
Okres wyprodukowania | 2018 |
Materiał | szkło, metal |
Rodzaj | oświetlenie |
Wymiary | 272 x 116 x 6 cm |
Typ obiektu | sztuka użytkowa |
Styl | design |
Literatura | Wszystko widzę jako sztukę, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2018 Maurycy Gomulicki / Le jardin des délices électriques, Willa Biała, Warszawa 2018 Wszystko widzę jako sztukę, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, 2019 Białystok 2019 |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |