Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Kazimierz Zieliński
"Macierzyństwo"
brąz patynowany, 47 x 22 x 26 cm
W centrum artystycznych zainteresowań Kazimierza Zielińskiego była kobieta. Z jego pracowni wychodziły rzeźby przedstawiające młode, zawstydzone kobiety, matki trzymające dzieci na rękach, dumne damy. Pomimo różnic łączy je pasja i czułość, z jaką artysta oddawał w swojej twórczości sensualne kobiece ciało, w różnych stadiach życia. Charakterystycznymi cechami formalnymi realizacji Zielińskiego jest syntetyczna forma oraz typowa dla rzeźby organicznej gładka, płynna oraz obła forma. Artysta poruszał tematy związane m.in. z macierzyństwem, ukazując mocno zgeometryzowane sylwetki kobiece, z czułością obejmujące niemowlaki. Jedną z takich realizacji można podziwiać w Olsztynie przy ratuszu. Ze wspomnianych rzeźb bije ciepło, troska oraz siła rodzącej się miłości pomiędzy matką a noworodkiem. Jak opisuje kobiety Zielińskiego Przemysław Trzeciak: „Wspaniała to rzecz móc obejść powoli rzeźby kobiet Zielińskiego, przebyć długą drogę wokół bogatej różnorodności zaokrąglonych pleców, napiętych bioder i ramion aż ku twarzom i dłoniom, zatracającym się w bryle metalu. Odczuć to intensywne życie wewnętrzne, ten ładunek emocji i energii, tę witalność, którymi rzeźbiarz potrafił je nasycić. Metal żyje tu niczym źródło, w którym pulsuje nieustannie ten sam ruch. W dziewczynach Zielińskiego jest często jakiś nastrój wsłuchania się, jakby wnętrze, całkowite zajęcie się sobą, które nadaje rzeźbie spokój”. (Przemysław Trzeciak, Kazimierz Zieliński – Rzeźba, Suwałki BWA, marzec 1980, s. nlb.). Kazimierz Zieliński miał fascynującą biografię. Związany z Gdańskiem rozpoczął studia rzeźbiarskie w 1946 w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Równocześnie odbył służbę wojskową w Marynarce Wojennej. Od 1949 był studentem Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie od 1950 pełnił funkcję asystenta. W tym okresie działał oraz tworzył z dwoma osobistościami świata rzeźbiarskiego – prof. Tadeuszem Breyerem oraz prof. Marianem Wnukiem. Na Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych założył Zakład Metalu, gdzie pracował przeszło 30 lat. Artysta zajmował się przede wszystkim rzeźbą, ale współpracował przy projektowaniu architektury, tworzył formy wystawiennicze oraz scenograficzne, projektował medale oraz tablice pamiątkowe. W niektórych realizacjach podejmował także wątki marynistyczne oraz wojskowe, co wiązało się z jego biografią. Jest autorem wielu pomników, m.in. Pomnik Polskiego Piechura – Obrońcom Mławy, który został odsłonięty w 1985 w Uniszkach Zawadzkich. Jego rzeźby znajdują się w muzeach oraz zbiorach prywatnych w Polsce, Stanach Zjednoczonych, Rosji, Danii, Holandii, Niemczech, Szwecji oraz Włoszech. Artysta jest także laureatem wielu nagród, m.in. nagrody Ministra Obrony Narodowej III stopnia w 1963 czy nagrody Ministra Kultury i Sztuki II stopnia w 1974 oraz 1977.
Autor | Kazimierz Zieliński |
---|---|
Daty życia autora | (1923 Łódź - 2010 Warszawa) |
Tytuł | "Macierzyństwo" |
Czas powstania | 2024 |
Materiał | brąz patynowany |
Rodzaj | rzeźba kameralna |
Wymiary | 47 x 22 x 26 cm |
Typ obiektu | rzeźba |
Styl | figuracja |
Sygnatura | signed lower right: 'KZ' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Kazimierz Zieliński
brąz patynowany, 47 x 22 x 26 cm
"Macierzyństwo"
Autor | Kazimierz Zieliński |
---|---|
Daty życia autora | (1923 Łódź - 2010 Warszawa) |
Tytuł | "Macierzyństwo" |
Czas powstania | 2024 |
Materiał | brąz patynowany |
Rodzaj | rzeźba kameralna |
Wymiary | 47 x 22 x 26 cm |
Typ obiektu | rzeźba |
Styl | figuracja |
Sygnatura | signed lower right: 'KZ' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |