Katarzyna Kozyra

"Olimpia, starsza Pani"

wydruk pigmentowy/papier archiwalny, dibond, 150 x 215 cm

ID obiektu 139200

„Oczy krytyków i kuratorów zwróciły się ku Katarzynie Kozyrze (…), gdy w marcu 1996 otworzyła swoją indywidualną wystawę ‘Olimpia’ w galerii laboratorium w CSW. (…) Kozyra rozbiła obraz na tryptyk – trzy wielkoformatowe fotografie. Na jednej odtwarzała scenę z płótna Maneta (…). Na drugim zdjęciu też sfotografowała siebie – nagą, leżącą na szpitalnym łóżku na kółkach, z podłączoną kroplówką (…). Była wyleczona. ‘Olimpia’ mogła zakończyć zmaganie się z chorobą. Ale trzecie zdjęcie pokazywało, że wyrok jedynie odroczono. Ostatnia część tryptyku pokazuje nagą wysuszoną staruszkę z obwisłymi piersiami (…) na łóżku we własnym mieszkaniu. (…) podczas wykonywania zdjęć jedna z pozujących staruszek miała zapaść – na szczęście asystowała pielęgniarka”. Karol Sienkiewicz, zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Kraków-Warszawa 2014, s. 258-259. Po swoim debiucie na Salonie Paryskim w 1865 roku, dzieło „Olimpia” Édouarda Maneta wzbudziło sensację i stało się jednym z najbardziej znanych obrazów tamtego okresu. Postać Olimpii, imię często kojarzone z prostytucją w dziewiętnastowiecznym Paryżu, nie była szokująca ze względu na swoją nagość, lecz ze względu na bezpośredni i wyzywający wzrok, który rzucała na oglądających. Manet inspirował się „Wenus z Urbino” Tycjana, tworząc podobną kompozycję z nagą, młodą kobietą w półleżącej pozycji. Jednak w przeciwieństwie do Wenus, Olimpia nie wykazywała zalotności, ale raczej świadomość swojej seksualności, co było podkreślone przez dominującą pozycję jej ręki i bezpośredni wzrok. Interpretacje obrazu Maneta są do dziś przedmiotem debat – dyskutuje się zarówno o rolę ciemnoskórej służącej, jak i o przedstawieniu Olimpii jako niezależnej kobiety świadomie żyjącej z własnego ciała, choć jednocześnie przedstawionego przez męskie spojrzenie. Projekt „Olimpia” Katarzyny Kozyry składa się z trzech dużych fotografii i krótkiego filmu wideo dokumentującego jej chemioterapię w walce z nowotworem, z którym zmagała się od 1992 roku. Na jednym ze zdjęć artystka leży na łóżku z niebieską pościelą, obok niej stoi czarno - skóra kobieta, a obecny jest również kot z jej wcześniejszej pracy „Piramida zwierząt”. Kolejna „Olimpia” (Biała) przedstawia artystkę w sterylnej bieli, na łóżku szpitalnym, w towarzystwie pielęgniarki trzymającej kroplówkę. Atrybutem pozwalającym zidentyfikować Olimpię jest cienka, czarna atłasowa wstążka przewiązana na jej szyi. Ów atrybut odnajdujemy też na trzeciej fotografii, która przedstawia postać leżącej starszej kobiety o skrzyżowanych na piersiach ramionach. Odniesienie Katarzyny Kozyry do „Olimpii” Maneta jest dwuznaczne i przepełnione ironią. Przeistaczając się w postać Olimpii, Kozyra nie tylko zmiękcza ostrze choroby, pokazując się bez włosów i tym samym „oswajając” jej skutki, ale również świadomie wyprzedza spodziewane reakcje publiczności i krytyków, które mogą przypominać te sprzed stu pięćdziesięciu lat. Co więcej, artystka pod - jęła wyzwanie wobec dominującego w kulturze męskiego ideału piękna młodego, zdrowego kobiecego ciała, ujawniając fałsz i hipokryzję takiej wizji kobiecości. Przez swoje odniesienie do Olimpii, artystka rzuciła wyzwanie nie tylko konwencjom estetycznym, ale również społecznym i kulturowym oczekiwaniom dotyczącym przedstawienia kobiety, prezentując alternatywny obraz, który konfrontuje się z ograniczeniami wykluczającymi akceptację dla cielesnej niedoskonałości.

Więcej informacji
Autor Katarzyna Kozyra
Daty życia autora (ur. 1963, Warszawa)
Tytuł "Olimpia, starsza Pani"
Czas powstania 1996/2017
Technika wydruk pigmentowy
Materiał dibond, papier archiwalny
Rodzaj wydruki cyfrowe
Wymiary 150 x 215 cm
Typ obiektu fotografia
Styl awangarda
Sygnatura sygnowany, datowany, numerowany i opisany na odwrociu: 'Katarzyna Kozyra | "Olimpia" | 1996/2017 | 1/3 + AP'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Wystawiany porównaj: „Katarzyna Kozyra – Identity Bending”, Uppsala Konstmuseum, 27.01-1.04.2018
porównaj: Sammlung Hoffmann, Berlin 2015
porównaj: „British British Polish Polish”, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 6.09-15.11.2013 porównaj: „Katarzyna Kozyra”, Kulturhuset, Sztokholm, 29.09.2012-6.01.2013
porównaj: „Katarzyna Kozyra”, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, 15.11.2011-15.06.2012
porównaj: „Casting”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 4.12.2010-13.02.2011
porównaj: „Katarzyna Kozyra”, Galleria Civica di Arte Contemporanea, Trydent, 21.02-30.03.2004
porównaj: „Katarzyna Kozyra”, MOMA, Oxford, 27.01-7.03.2001
porównaj: „Katarzyna Kozyra”, Museum of Contemporary Art., Zagrzeb, 2001
porównaj: „Katarzyna Kozyra”, Helsinki Art Gallery, 19.08-1.10.2000
porównaj: „Katarzyna Kozyra. Prace 1993-1999”, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk, 4.03-28.03.1999 porównaj: „Zonen der Ver-Störung / Zones of Disturbance”, Steirischer Herbst, Graz, 27.09-31.10.1997
porównaj: „Olympia”, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, 9.03-14.04.1996
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Katarzyna Kozyra

wydruk pigmentowy/papier archiwalny, dibond, 150 x 215 cm

"Olimpia, starsza Pani"

ID obiektu 139200
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Katarzyna Kozyra
Daty życia autora (ur. 1963, Warszawa)
Tytuł "Olimpia, starsza Pani"
Czas powstania 1996/2017
Technika wydruk pigmentowy
Materiał dibond, papier archiwalny
Rodzaj wydruki cyfrowe
Wymiary 150 x 215 cm
Typ obiektu fotografia
Styl awangarda
Sygnatura sygnowany, datowany, numerowany i opisany na odwrociu: 'Katarzyna Kozyra | "Olimpia" | 1996/2017 | 1/3 + AP'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Wystawiany porównaj: „Katarzyna Kozyra – Identity Bending”, Uppsala Konstmuseum, 27.01-1.04.2018
porównaj: Sammlung Hoffmann, Berlin 2015
porównaj: „British British Polish Polish”, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 6.09-15.11.2013 porównaj: „Katarzyna Kozyra”, Kulturhuset, Sztokholm, 29.09.2012-6.01.2013
porównaj: „Katarzyna Kozyra”, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, 15.11.2011-15.06.2012
porównaj: „Casting”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 4.12.2010-13.02.2011
porównaj: „Katarzyna Kozyra”, Galleria Civica di Arte Contemporanea, Trydent, 21.02-30.03.2004
porównaj: „Katarzyna Kozyra”, MOMA, Oxford, 27.01-7.03.2001
porównaj: „Katarzyna Kozyra”, Museum of Contemporary Art., Zagrzeb, 2001
porównaj: „Katarzyna Kozyra”, Helsinki Art Gallery, 19.08-1.10.2000
porównaj: „Katarzyna Kozyra. Prace 1993-1999”, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk, 4.03-28.03.1999 porównaj: „Zonen der Ver-Störung / Zones of Disturbance”, Steirischer Herbst, Graz, 27.09-31.10.1997
porównaj: „Olympia”, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, 9.03-14.04.1996
Search engine powered by ElasticSuite