Julian Fałat

"Na polowaniu"

olej/tektura, 62,50 x 86 cm

ID obiektu 144017

Sceny zimowych polowań, zaraz obok panoramicznych, surowych w swojej strukturze krajobrazów, stanowią niewątpliwie jedne z najbardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych motywów w całym dorobku twórczym Fałata. Polowanie samo w sobie było od stuleci pojmowane jako integralna część życia arystokracji i polskiej szlachty. Wyprawy na łowy, często pompatyczne i wzniosłe znajdowały swoje odbicie także w sztuce, czego znakomitym przykładem była chociażby zorganizowana w 1937 roku w warszawskiej Zachęcie głośna wystawa „Łowiectwo w sztuce polskiej”, podczas której to zaprezentowano m.in. reprodukowany w katalogu aukcyjnym obraz Fałata. Jego pejzaże to bardzo często ckliwe reminiscencje odbytych niegdyś wypraw i zaobserwowanych cudów przyrody. To także pochwalna pieśń na cześć samej natury – wielkiej, nieprzeniknionej i rdzennie polskiej. Owa natura jawi się na obrazach artysty jako tajemnicza i nieco złowroga siła. Na taki jej wizerunek składają się niezwykle malownicze ujęcia, malarskie „wędrówki” do wnętrza borów i najdalszych zakamarków mokradeł. Sylwetki zwierząt, bo to właśnie one stały się jednym z głównych obiektów zainteresowania artysty, były osadzone w ich naturalnym środowisku. Te inspiracje nie towarzyszyły jednak artyście od samego początku jego kariery. Julian Fałat po rocznym pobycie w Rzymie związał się na początku lat 80. XIX wieku ze środowiskiem warszawskim. Artysta w celu zapewnienia sobie godziwych warunków życia podejmował się różnorodnych zajęć. Jak pisał Jerzy Malinowski „Fałat zarzuciwszy szybko malarstwo akademickie, kontynuował i przekształcał przeważający już w okresie ‘szwajcarskim’ nurt ‘realistyczny’. Sprzyjał temu zarobkowy kontakt z prasą niemiecką i polską (‘Tygodnik Ilustrowany’, ‘Tygodnik Powszechny’, ‘Kłosy’), która zamieszczała jego rysunki jako ilustracje” (Jerzy Malinowski, Julian Fałat, Warszawa 1985, s. 16). Ilustracje prasowe według rysunków Juliana Fałata ukazywały się na łamach najważniejszych czasopism obok prac najwybitniejszych artystów epoki, takich jak Józef Pankiewicz czy Maksymilian Gierymski. Malarz nie zarzucił jednak swej artystycznej drogi obranej wiele lat wcześniej. Współpracę tę traktował jako działalność stricte zarobkową i nadal rozwijał swój talent. Około połowy lat 80. XIX wieku w twórczości malarza zaczęła dochodzić do głosu tematyka ludowa, a wraz z nią także i zainteresowanie światem natury. Prawdziwym przełomem w twórczości malarza była wyprawa na początku 1886 roku do Nieświeża, na kresy dawnej Rzeczpospolitej, gdzie odbyło się polowanie zorganizowane przez Antoniego Radziwiłła, ówczesnego pana na tamtejszym zamku. Książę, przywracający wówczas miejscowości rangę magnackiej stolicy, zapraszał do siebie europejską arystokrację. Szerokim echem odbił się w rzeczonym roku przyjazd do dóbr Radziwiłłów księcia Wilhelma Pruskiego, dwa lata później koronowanego na cesarza niemieckiego jako Wilhelm II. Jeszcze w tym samym roku Fałata powołano na prestiżowe stanowisko: książę uczynił go nadwornym malarzem, przez co artysta rezydował w Berlinie do 1895. W tym okresie jego dorobek wzbogacił się o przedstawienia polowań w łowieckich dobrach Hohenzollernów w Schorfheide, na północ od stolicy, w których od połowy XIX wieku znajdował się pałacyk łowiecki Hubertusstock. Twórca bywał tam rokrocznie, ostatni raz w 1900. Często towarzyszył monarsze w cesarskich polowaniach w Romintach Wielkich w Prusach Wschodnich. Pojawiał się także na łowach w majątkach arystokracji, by uwieczniać w akwareli lub technice olejnej powroty myśliwych, nagonki czy powaloną zwierzynę. Bliżej 1900 roku pojawia się w jego twórczości odrębny temat polowania na łosia. Anna Król, monografistka artysty opisuje je tymi słowy: „panoramiczne kompozycje, ukazujące rozległe, ubogie krajobrazy z Polesia, z jeziorami i mokradłami, z rachitycznymi, rzadkimi drzewami, na których zwierzęta pełnią rolę raczej sztafażu. Linia horyzontu dzieli zazwyczaj płótno na dwie równe części, a rozświetlone słońcem przestrzenie przypominają o indywidualnym przetworzeniu założeń impresjonizmu. Te szkicowe sugestywne, nieco melancholijne krajobrazy zdają się znakiem panteistycznej postawy Fałata wobec natury” (Anna Król, Julian Fałat, katalog wystawy, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Muzeum Miedzi w Legnicy, Stalowa Wola 2009, s. 55).

Więcej informacji
Autor Julian Fałat
Daty życia autora (1853 Tuligłowy - 1929 Bystra)
Tytuł "Na polowaniu"
Czas powstania około 1900-15
Technika olej
Materiał tektura
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 62,5 x 86 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl modernizm
Sygnatura sygnowany p.d.: 'JFałat'
Opis szczegółowy na odwrociu trzy papierowe nalepki wystawowe Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, ślad po niezachowanej nalepce, trudno czytelny stempel własnościowy oraz opis
Literatura Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za 1937 rok, Warszawa 1937, s. 41
Łowiectwo w sztuce polskiej. Przewodnik 124, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1937, s. 16, nr kat. 27
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Łowiectwo w sztuce polskiej, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa, 13 czerwca - 15 września 1937
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Julian Fałat

olej/tektura, 62,50 x 86 cm

"Na polowaniu"

ID obiektu 144017
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Julian Fałat
Daty życia autora (1853 Tuligłowy - 1929 Bystra)
Tytuł "Na polowaniu"
Czas powstania około 1900-15
Technika olej
Materiał tektura
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 62,5 x 86 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl modernizm
Sygnatura sygnowany p.d.: 'JFałat'
Opis szczegółowy na odwrociu trzy papierowe nalepki wystawowe Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, ślad po niezachowanej nalepce, trudno czytelny stempel własnościowy oraz opis
Literatura Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za 1937 rok, Warszawa 1937, s. 41
Łowiectwo w sztuce polskiej. Przewodnik 124, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1937, s. 16, nr kat. 27
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Łowiectwo w sztuce polskiej, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa, 13 czerwca - 15 września 1937
Search engine powered by ElasticSuite