Józef Brandt

"Konie poniosły"

olej/płótno, 60 x 100 cm

ID obiektu 124980

Józef Brandt: Z metropolii na kresowe pustkowia Józef Brandt był jednym z najważniejszych przedstawicieli szkoły monachijskiej. Wypracowany przez niego model malarstwa batalistycznego, jak również scen rodzajowych, szczególnie z terenów kresowych, przyniósł mu ogromną popularność nie tylko w Polsce, ale iw Stanach Zjednoczonych. W końcowym okresie twórczości malarz był niezwykle rozchwytywanym twórcą. Pojawiały się wręcz trudności z wypożyczeniami dzieł na kolejne wystawy, gdyż prace sprzedawały się „prosto ze sztalug”. Brandt odebrał wykształcenie artystyczne w Paryżu, w pracowni Léona Cognieta, a także u wybitnego przedstawiciela polskiego akademizmu, Henryka Rodakowskiego. W odebraniu tak dobrego wykształcenia pomogła mu wysoka pozycja materialna rodziny Brandtów, wybitnych lekarzy mieszkających w Warszawie. Przedstawienia kultury kresów wschodnich były rezultatem podróży Brandta w regiony Ukrainy i Podola, m.in. z Juliuszem Kossakiem, słynnym malarzem i przyjacielem artysty poznanym w Paryżu. Kossak miał znaczący wpływ na kształtowanie się maniery Brandta, jak również na repertuar tematów podejmowanych przez niego w twórczości. Służył mu radą podczas ich wspólnego pobytu w Paryżu. Motywy kresowe w twórczości artysty nie ograniczały się do wiernego portretowania scen z życia, będąc efektem inwencji, która często nabierała ponadhistorycznego wymiaru. Brandt kreował wizję tego obszaru, umieszczonego niemalże poza czasem, usuwając elementy datujące prezentowane sceny. Tematyka tego typu była niezwykle popularna w II połowie XIX wieku – warto wskazać tu chociażby jej obecność w malarstwie Kossaka, ale także Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Brandt jednak odegrał kluczową rolę w kształtowaniu się tych zainteresowań, gdyż dzięki swojej popularności był w stanie otworzyć swoją własną pracownię w Monachium w roku 1870 i obejmując rolę przywódcy szkoły monachijskiej. Już w 1861, podczas swojego debiutu w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, przedstawił prace zainspirowane wyprawą z Kossakiem. W obszarze zainteresowań Brandta mieściły się nie tylko realistyczne sceny, odnosił się również do sfery wierzeń mieszkańców Podola, na co dowodem mogą być kompozycje takie jak „Matka Boska Ormiańska”, zwana też „Modlitwą w stepie” z około 1890 (Muzeum Narodowe w Warszawie). Dzieła takie jak te pozwalały artyście na eksplorowanie jednego z najważniejszych dla niego środków wyrazu – operowania niezwykle wyrazistym światłem, często przedstawianym na tle wieczornej, pełnej zimnych barw scenerii. Mimo często powtarzanych stereotypów na temat ziemistości i burości palety malarzy ze szkoły monachijskiej Brandt był jednym z najwybitniejszych w sztuce polskiej XIX wieku kolorystów, który potrafił stosować subtelne efekty barwne i światłocieniowe, ożywiać nawet najbardziej jednorodne sceny batalistyczne wyrazistymi kontrastami barw. Prezentowane dzieło pochodzi z późnego okresu w twórczości artysty. Charakterystyczne są dla niego odejście od w pełni realistycznego ujmowania scen rodzajowych. Co szczególnie widać na pracach z tego czasu, Brandt zaciera detale historyczne prezentowanych scen, uzyskując efekt niemal bezczasowości. Jedynym wyraźnie osadzającym scenę w kontekście elementem dzieła są buty jeźdźca widocznego w prawej części kompozycji, wskazujące na współczesny artyście czas akcji. Poza tym jednym detalem przedstawiona scena rozgrywać mogłaby się zarówno w XVII, jak i XIX wieku. Geograficznej precyzji nadaje obrazowi partia tła, w której malarz umieszcza typowy dla krajobrazu kresowego obiekt architektury drewnianej. Charakterystyczny dla malarza doskonały rysunek nadaje kompozycji precyzji, która przekłada się wyraźną dynamikę sceny, podkreśloną przez centralnie umieszczoną diagonalną linię uprzęży, której trzyma się spadający z powozu woźnica. Brandt w warstwie kolorystycznej stosuje typową dla siebie triadę barw – czerwieni, błękitu i ugru, by podkreślić elementy kompozycji – spadający zwozu koc, płachtę materiału przy siedzisku powozu i pędzącego, wyrywającego się do cwału konia.

Więcej informacji
Autor Józef Brandt
Daty życia autora (1841 Szczebrzeszyn - 1915 Radom)
Tytuł "Konie poniosły"
Czas powstania 1908
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 60 x 100 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl malarstwo XIX wieku
Sygnatura sygnowany i opisany l.d.: 'Józef Brandt | JB z Warszawy | Monachium'
Opis szczegółowy tytuł historyczny: Durchgegangen
opisany trudno czytelnie na odwrociu, na krośnie malarskim dwie papierowe nalepki z numerami inwentarzowymi, nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Warszawie oraz dwie nalepki aukcyjne, na ramie papierowa nalepka pracowni ramiarskiej
Literatura Józef Brandt 1841-1915, redakcja naukowa Ewa Micke-Broniarek, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2018, nr kat. I.313
Heinemann, katalog aukcyjny (Mannheim), kwiecień - maj 1912, München 1912, s. nlb., nr kat. 6
Heinemann, katalog aukcyjny, wiosna 1912, München 1912, s. 5, nr kat. 42
Heinemann, katalog aukcyjny, wiosna 1911, München 1911, s. 5, nr kat. 5
Louis Bock & Sohn, katalog aukcyjny, listopad 1911, Hamburg 1911, s. nlb., nr kat. 7
Heinemann, katalog aukcyjny, styczeń 1911, München 1911, s. 4, nr kat. 30
Offizieller Katalog der X. Internationalen Kunstausstellung im kgl. Glaspalast zu München, München 1909, s. 30, nr kat. 201


ARCHIWALIA:
Germanisches Nationalmuseum Nürnberg, Deutsches Kunstarchiv, Galerie Heinemann. Kartei der Verkauften Kunstwerke, sygn. KV-B-929
Lagerbuch gehandelte Kunstwerke, sygn. LB-02-93, rękopis, s. 89
Zentralinstitut für Kunstgeschichte München, Photothek, Sammlung Schrey, fot. nr ZI 471349
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Józef Brandt 1841-1915, Muzeum Narodowe w Warszawie, 22 czerwca - 30 września 2018; Muzeum Narodowe w Poznaniu, 28 października 2018 - 6 stycznia 2019
X. Internationale Kunstausstellung im kgl. Glaspalast zu München, 1 czerwca - 31 października 1909
Opinie ekspertyza dra Mariusza Klareckiego z dn. 13 marca 2017 roku
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Józef Brandt

olej/płótno, 60 x 100 cm

"Konie poniosły"

ID obiektu 124980
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Józef Brandt
Daty życia autora (1841 Szczebrzeszyn - 1915 Radom)
Tytuł "Konie poniosły"
Czas powstania 1908
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 60 x 100 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl malarstwo XIX wieku
Sygnatura sygnowany i opisany l.d.: 'Józef Brandt | JB z Warszawy | Monachium'
Opis szczegółowy tytuł historyczny: Durchgegangen
opisany trudno czytelnie na odwrociu, na krośnie malarskim dwie papierowe nalepki z numerami inwentarzowymi, nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Warszawie oraz dwie nalepki aukcyjne, na ramie papierowa nalepka pracowni ramiarskiej
Literatura Józef Brandt 1841-1915, redakcja naukowa Ewa Micke-Broniarek, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2018, nr kat. I.313
Heinemann, katalog aukcyjny (Mannheim), kwiecień - maj 1912, München 1912, s. nlb., nr kat. 6
Heinemann, katalog aukcyjny, wiosna 1912, München 1912, s. 5, nr kat. 42
Heinemann, katalog aukcyjny, wiosna 1911, München 1911, s. 5, nr kat. 5
Louis Bock & Sohn, katalog aukcyjny, listopad 1911, Hamburg 1911, s. nlb., nr kat. 7
Heinemann, katalog aukcyjny, styczeń 1911, München 1911, s. 4, nr kat. 30
Offizieller Katalog der X. Internationalen Kunstausstellung im kgl. Glaspalast zu München, München 1909, s. 30, nr kat. 201


ARCHIWALIA:
Germanisches Nationalmuseum Nürnberg, Deutsches Kunstarchiv, Galerie Heinemann. Kartei der Verkauften Kunstwerke, sygn. KV-B-929
Lagerbuch gehandelte Kunstwerke, sygn. LB-02-93, rękopis, s. 89
Zentralinstitut für Kunstgeschichte München, Photothek, Sammlung Schrey, fot. nr ZI 471349
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Józef Brandt 1841-1915, Muzeum Narodowe w Warszawie, 22 czerwca - 30 września 2018; Muzeum Narodowe w Poznaniu, 28 października 2018 - 6 stycznia 2019
X. Internationale Kunstausstellung im kgl. Glaspalast zu München, 1 czerwca - 31 października 1909
Opinie ekspertyza dra Mariusza Klareckiego z dn. 13 marca 2017 roku
Search engine powered by ElasticSuite