Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Jean Lambert-Rucki
Bez tytułu, z cyklu "Pasterze"
brąz, 35 x 16 x 10 cm
W początku XX wieku sztuką prymitywną nazywano wszystkie rodzaje twórczości, które nie mieściły się w systemie symbolicznym sztuki Europy, więc dzieła ludów pozaeuropejskich, sztukę archaiczną, naiwną, nieprofesjonalną i ludową. Dla wielu twórców początku wieku spotkania z tego rodzaju obiektami w muzeach etnograficznych, na wystawach, niejednokrotnie też w sklepach kolonialnych i ze starzyzną, były przełomowe. Głównym miejscem inspiracji było paryskie muzeum etnograficzne Musée d’Ethnographie du Trocadéro. Prymitywna estetyka i antyakademickie sposoby tworzenie zachęcały do porzucenia klasycznych konwencji sztuki Zachodu. Jednym z koronnych wpływów inspiracji na twórczość kubistów była geometryczna forma rzeźb afrykańskich. „Zauroczenie afrykańską sztuką ‘plemienną’ spowodowało powstanie wielu prymitywizujących dzieł. Niewątpliwie najbardziej znanym przykładem stały się Panny z Avignon Picassa, w mitologii awangardy uchodzące za zapowiedź rewolucji kubistycznej. Obraz, jak zauważyła Patricia Leigtheen, był przedstawieniem groteskowych form malarskich, którymi Picasso zaatakował europejską tradycję obrazowania i europejski smak – prowokując ‘afrykańską’ geometryzacją formy, i spłaszczeniem przestrzeni, nienaturalnością koloru i surowością malarskiej faktury. Według Williama Rubina Panny stały się przykładem odejścia od narracyjnego sposobu obrazowania i przejścia do obrazowania ‘ikonicznego’, czego konsekwencje odnajdziemy później w całej sztuce XX wieku. W Pannach, według Roberta Rosenbluma, inspiracje rzeźbą prymitywną umożliwiły przełamanie akademickiego schematyzmu w przedstawieniu anatomii aktu, jak również pozwoliły na stworzenie rytmicznej struktury (…)” (Andrzej Kisielewski, Prymitywizm a sztuka awangardy, [w:] Wiek Awangardy, Kraków 2006, s. 105). Podobnym inspiracjom ulegał Lambert Rucki, w którego twórczości tego rodzaju impulsy obecne są w wyraźny sposób. W jego rzeźbach z lat 20. XX stulecia widoczny jest wpływ rytualnych rzeźb i masek afrykańskich. W prezentowanej pracy z cyklu „Pasterze” elementy, z których została zbudowana przestrzenna kompozycja, nawiązują do wrzecionowatych kształtów rytualnych masek. Geometryzacja oraz pewna symetryczność układu została przeciwstawiona chropowatej powierzchni odlewu. Dynamizm ujęcia powstał za pomocą wzajemnego przeceniana się horyzontalnych i wertykalnych struktur kompozycji. Artysta zrezygnował w tym przypadku z polichromii rzeźby, którą stosował w pracach inspirowanych sztuką afrykańską, aby uwypuklić wartości fakturalne brązu.
Autor | Jean Lambert-Rucki |
---|---|
Daty życia autora | (1888 Kraków - 1967 Paryż) |
Tytuł | Bez tytułu, z cyklu "Pasterze" |
Materiał | brąz |
Rodzaj | rzeźba kameralna |
Wymiary | 35 x 16 x 10 cm |
Typ obiektu | rzeźba |
Styl | Ecole de Paris |
Sygnatura | sygnowany: 'Lambert Rucki' oraz opisany na podstawie: '2/8' i pieczęć odlewni Valsuani |
Opis szczegółowy | odlew pośmiertny wykonany w I poł. lat 70. XX w. lub po 1981. We Francji wprowadzono wtedy prawo reprodukcji rzeźb oraz numerację: 1-8/8 i EA/I-IV. |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Opinie | autentyczność potwierdzona przez Jacques'a de Vos, Francja |
Jean Lambert-Rucki
brąz, 35 x 16 x 10 cm
Bez tytułu, z cyklu "Pasterze"
Autor | Jean Lambert-Rucki |
---|---|
Daty życia autora | (1888 Kraków - 1967 Paryż) |
Tytuł | Bez tytułu, z cyklu "Pasterze" |
Materiał | brąz |
Rodzaj | rzeźba kameralna |
Wymiary | 35 x 16 x 10 cm |
Typ obiektu | rzeźba |
Styl | Ecole de Paris |
Sygnatura | sygnowany: 'Lambert Rucki' oraz opisany na podstawie: '2/8' i pieczęć odlewni Valsuani |
Opis szczegółowy | odlew pośmiertny wykonany w I poł. lat 70. XX w. lub po 1981. We Francji wprowadzono wtedy prawo reprodukcji rzeźb oraz numerację: 1-8/8 i EA/I-IV. |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Opinie | autentyczność potwierdzona przez Jacques'a de Vos, Francja |