Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Jan Wacław Zawadowski
Autoportret z paletą
olej/płótno, 114 x 71,50 cm
Jan Wacław Zawadowski znany był środowisku francuskiemu jako „Zawado”. Zanim jednak artysta na stałe wyjechał do Francji, gdzie w środowisku Polonii francuskiej odegrał niebagatelną rolę, w latach 1908-1911 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni wybitnego kolorysty – Józefa Pankiewicza. Zawadowski należał do pierwszej fali artystów polskich, którzy osiedlili się w Paryżu. Zanim jednak zamieszkał tam na stałe, odbył podróż po Niemczech i Hiszpanii, a czas I wojny światowej przeczekał w Madrycie. Pod wpływem rady małżeństwa i znanej pary kubistów, Sonii i Roberta Delaunay, których poznał w stolicy Hiszpanii, stopniowo odchodził od inspiracji sztuką Cézanne’a. Powróciwszy do Paryża, początkowo mieszkał w La Ruche na Montparnassie, które na pierwszy rzut oka nie przypominało siedziby artystów, ale (nomen omen) pszczeli ul. Nie zabawił tam długo, decydując się wkrótce na przeprowadzkę na pobliski Montmartre, gdzie zawiązał przyjaźnie z Guillaume’em Apollinaire’em, Fernandem Légerem, Ezrą Poundem, Ernestem Hemingwayem oraz Amadeo Modiglianim. Z włoskim artystą musiały łączyć Zawadowskiego szczególne więzi przyjaźni, skoro Polak przejął pracownię po jego śmierci. Wnętrze barwnej pracowni uchwycił na jednym ze swoich obrazów – w prostym wnętrzu siedzi dwójka mężczyzn pijących jakże charakterystyczny dla Paryża absynt, ściany i okna obite są kolorowymi fragmentami materiałów, na stolikach pysznią się kuszące barwą cytryny i jabłka oraz naczynia służące studiom malarskim, na podłodze leży futerał do skrzypiec, a w oddali na prowizorycznym piecyku grzeje się mosiężny czajnik (Wnętrze pracowni, 1922, Muzeum Narodowe w Warszawie). W tej właśnie pracowni powstały ważne dla paryskiego okresu twórczości dzieła. Po I wojnie Zawadowski wrócił do Paryża i pozostał tam aż do 1930. Na ten okres przypada wzmożona aktywność wystawiennicza artysty – jego prace ukazują się regularnie na paryskich salonach, Niezależnych i Tuileryjskim, na wystawie w Związku Artystów Polskich w Paryżu (1928) oraz w legendarnej Galerie Bernheim- Jeune (1932). Żyjąc na emigracji, utrzymywał jednak stały kontakt z ojczyzną, czy to powołując Cercle des Artistes Polonais, czy przejmując po Józefie Pankiewiczu filię ASP w Krakowie i przenosząc ją z Paryża do Prowansji. Wysyłał także część swoich prac do kraju, m.in. na wystawy Cechu Artystów Plastyków „Jednoróg”, a w 1934 odbyła się jego indywidualna wystawa w warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki. Zetknięcie z południem Francji, regionem, w którym mieszkał i tworzył mistrz Zawadowskiego Cézanne, stanowi punkt zwrotny w życiu malarza. Pozostając na uboczu artystycznych dysput i z dala od paryskiego zgiełku, wykształca swój własny, postimpresjonistyczny, spontaniczny styl, w którym ważną rolę odgrywało światło. W Prowansji, a dokładnie w Orcel, pozostaje przez blisko dwie dekady, kontynuując misję paryskiej ASP i przekształcając ją w aktywny ośrodek krzewienia polskiej kultury. Prezentowany autoportret malarza pochodzi najpewniej z okresu po II wojnie światowej i poprzez zastosowaną pozę w jasny sposób łączy się z „Autoportretem” Zawadowskiego z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie.
Autor | Jan Wacław Zawadowski |
---|---|
Daty życia autora | (1891 Skobełka na Wołyniu - 1982 Aix en Provence) |
Tytuł | Autoportret z paletą |
Technika | olej |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 114 x 71,5 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | Ecole de Paris |
Sygnatura | sygnowany śr.d.: 'Zawado' |
Opis szczegółowy | na ramie owalna nalepka z numerem inwentarzowym: '1' (numer powtórzony obok) |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Jan Wacław Zawadowski
olej/płótno, 114 x 71,50 cm
Autoportret z paletą
Autor | Jan Wacław Zawadowski |
---|---|
Daty życia autora | (1891 Skobełka na Wołyniu - 1982 Aix en Provence) |
Tytuł | Autoportret z paletą |
Technika | olej |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 114 x 71,5 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | Ecole de Paris |
Sygnatura | sygnowany śr.d.: 'Zawado' |
Opis szczegółowy | na ramie owalna nalepka z numerem inwentarzowym: '1' (numer powtórzony obok) |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |