Jan Matejko

Joanna d'Arc

olej/papier, 16,90 x 11,20 cm

ID obiektu 124847

Matejko. Nie tylko akademickie fini Poznanie rysunków i olejnych dzieł szkicowych daje możliwość głębszego wniknięcia w istotę twórczości mistrza malarstwa historycznego – Jana Matejki. Za pośrednictwem rysunków i szkiców możliwe jest wyjaśnienie różnorodnych problemów formalnych i tematycznych olejnych obrazów mistrza. O rysunkowej pasji Jana Matejki najlepiej świadczy „Skarbczyk” bądź „Słownik”, czyli teka różnorodnych rysunków, które artysta pieczołowicie przechowywał i powiększał przez blisko pięćdziesiąt lat. Mistrz malarstwa historycznego czerpał z nich niejednokrotnie wzory do odtwarzania realiów historycznych w realizacjach olejnych. Niekiedy po wielu latach wysnuwał inspirację do nowego obrazu na podstawie rysunków ze „Skarbczyka”. To właśnie ołówkowe szkice tworzą znakomitą część oeuvre Jana Matejki. Szkicowe studia pozwalają na poznanie drogi wiodącej mistrza od koncepcji obrazu do jego realizacji i jednocześnie ukazują geniusz Matejki – rysownika. Warto zauważyć, że malarstwo olejne krakowskiego malarza jest pod względem technicznym bardzo wyważone i przemyślane. W pracach rysunkowych z kolei autor pozwolił sobie na większą swobodę, ekspresję kreski, będące znakiem malarskiego geniuszu artysty. Oprócz ruchu i zmysłowości zawartej w rysunkach Matejko równocześnie potrafił z niespotykaną precyzją oddać proporcje, światłocień czy wolumen malowanych przedmiotów i postaci. Tę właśnie swobodę i większą ekspresję widać dobrze w olejnym studium ukazującym Joannę d’Arc. Należy w tym miejscu przypomnieć monumentalną, niemal dziesięciometrową kompozycję mistrza (największą, jaką stworzył w swojej karierze), czyli „Dziewicę Orleańską” (1886, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Galeria Rogalińska). Ten „potężny” zarówno w rozmiarach, jak i silne wyrazu obraz stanowi w twórczości mistrza dzieło wyjątkowe. Ukazuje wjazd Joanny d’Arc do Reims w roku 1429, w czasie wojny stuletniej. Trudno określić tutaj rolę, którą mógł odegrać prezentowany w katalogu szkic olejny podczas kreowania monumentalnej kompozycji na płótnie. Pozy bojowniczki w tych dwóch pracach są bowiem zupełnie odmienne. „Historyczny wypadek nie spada z nieba gotowy od razu – uważa Matejko – on jest przygotowywany całym procesem dążeń i zabiegów różnych ludzi, którzy byli lub nie byli obecni w tej chwili, na tym miejscu, gdzie się ostatecznie dokonał. Do całości zaś faktu należą ci ludzie jako siły, które go poruszały i powodowały, choćby z odległości czasu lub odległości miejsca, obraz, który całość takiego faktu ma prawo, owszem, powinien te wszystkie siły w swych ramach skupić i pokazać. Wtedy dopiero obraz historyczny będzie prawdziwie samodzielnie stworzonym – nie niewolniczą ilustracją do kroniki, ale skupieniem i odtworzeniem tego, co w kronikach jest rozproszone, rozrzucone, a co do całości faktu należy. Wtedy i malarz będzie artystycznym dziejopisem, sędzią niejako i faktu samego i wszystkich działających w nim sił i pierwiastków”. Stanisław Tarnowski, Matejko, Kraków 1897, s. 472-473

Więcej informacji
Autor Jan Matejko
Daty życia autora (1838 Kraków - 1893 Kraków)
Tytuł Joanna d'Arc
Czas powstania około 1886
Technika olej
Materiał papier
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 16,9 x 11,2 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl realizm
Sygnatura sygnowany p.d.: 'JM'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Jan Matejko

olej/papier, 16,90 x 11,20 cm

Joanna d'Arc

ID obiektu 124847
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Jan Matejko
Daty życia autora (1838 Kraków - 1893 Kraków)
Tytuł Joanna d'Arc
Czas powstania około 1886
Technika olej
Materiał papier
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 16,9 x 11,2 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl realizm
Sygnatura sygnowany p.d.: 'JM'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Search engine powered by ElasticSuite