Jan Lebenstein

"Figura"

olej/płótno, 119 x 57,50 cm

ID obiektu 157416

W cieniu wydarzeń Października ‘56, kiedy ulice Warszawy rozbrzmiewały echem politycznego przełomu, w maleńkim mieszkaniu przy Tarczyńskiej odbyła się cicha, lecz brzemienna w znaczenie premiera – debiutancka wystawa indywidualna Jana Lebensteina. To właśnie tam, w ciasnym wnętrzu teatru na Tarczyńskiej, prowadzonego przez Mirona Białoszewskiego, zaprezentowane zostały pierwsze „Figury osiowe”. Obrazy, które nie tyle wyznaczały nowy kierunek w polskiej sztuce powojennej, ile wręcz go wykuwały. Prezentowana „Figura” z 1956 stanowi jeden z pierwszych przykładów tej przełomowej serii – jeszcze pełnej organicznego drżenia, nieokrzepłej w późniejszym rygorze syntetycznych form. Przedstawiona postać, choć zachowuje ludzkie cechy, jest wyraźnie zdeformowana: wydłużone kończyny, przerośnięta głowa, nieproporcjonalne części ciała – wszystko to przypomina istotę uwikłaną w klatkę, uwięzioną w przestrzeni bez powietrza. Kobieta ta, tonąca w szarościach, przywołuje na myśl męczennicę, symboliczną ofiarę czasu. Wczesna „figura osiowa” nie jest jeszcze zamkniętą formą, lecz raczej zapisem wewnętrznego impulsu – malarskiego dziennika, którego autor próbuje znaleźć własny „szyfr”, osobny język wyrazu. Właśnie taki język szukał wtedy także Miron Białoszewski – poeta marginesu, kronikarz „niewielkich” zdarzeń i półszeptów codzienności. Jego mieszkanie na warszawskiej Ochocie zamieniło się w teatr – nie tylko sceniczny, lecz także mentalny: miejsce spotkań, prób, eksperymentów. To tam życie i sztuka zlały się w jedno. Przyjaźń Lebensteina i Białoszewskiego, która zrodziła się w 1955, po wystawie Arsenału była czymś więcej niż tylko koleżeństwem dwóch outsiderów. Łączyły ich wspólne ideały: opór wobec socrealizmu, bunt przeciwko ideologii, niechęć do estetyki podporządkowanej systemowi. Obaj tworzyli na marginesie – lecz margines ten stawał się dla nich centrum. Wspólne noce spędzane na spacerach po Dworcu Głównym, mieszanka kofeiny z kodeiną, zimowe noce na Poznańskiej spędzane pod płaszczem w mieszkaniu z wybitym oknem – wszystko to tworzyło intymny, niemal mitologiczny pejzaż przyjaźni. Lebenstein wspominał po latach, że właśnie w tym czasie – w miesiącach wystawy na Tarczyńskiej – najbardziej zbliżyli się z Białoszewskim. To wtedy, zainspirowany jeszcze nieopublikowanymi wierszami poety z tomu „Obroty rzeczy”, zaczął tworzyć pierwsze rysunki na tej kanwie. Ich korespondencja, przechowywana dziś w archiwach, dokumentuje twórczy dialog dwóch wybitnych indywidualności, których drogi w sposób naturalny zbiegły się w cieniu PRL-owskiej opresji. Białoszewski, fascynujący się konstruktem językowym, i Lebenstein – poszukujący malarskiej formy bliskiej konstrukcji ilustracyjnej, spotkali się w duchowym pokrewieństwie. Jak pisała Joanna Bielska-Krawczyk, Lebenstein w poezji Mirona odnajdywał echa starożytności i antyku Bliskiego Wschodu – tematów, które będą powracać w jego twórczości także po wyjeździe do Paryża. „Figury osiowe”, choć zakorzenione w realiach Polski połowy lat 50., zyskały rozgłos dopiero na Zachodzie. W 1959 Lebenstein otrzymał Grand Prix na Międzynarodowym Biennale Malarstwa Młodych w Paryżu. Od tego momentu jego kariera nabrała wymiaru międzynarodowego, a on sam zdecydował się nie wracać do kraju, nie chcąc dłużej „żyć w mentalnej niewoli”. Obraz prezentowany w katalogu – jeden z pierwszych „figur osiowych” – to nie tylko świadectwo narodzin unikalnego stylu, lecz także intymny zapis epoki. Powstał w szczególnym momencie: w czasie, gdy sztuka była jedynym terytorium wolności, a przyjaźń z poetą stawała się źródłem inspiracji silniejszym niż jakiekolwiek środowisko czy szkoła. Ta kobieca postać, choć anonimowa, niesie ciężar egzystencjalnego dramatu – i staje się ucieleśnieniem ówczesnych lęków, pragnień i niezgody na świat pozbawiony sensu.

Więcej informacji
Autor Jan Lebenstein
Daty życia autora (1930 Brześć Litewski - 1999 Kraków)
Tytuł "Figura"
Czas powstania 1956
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 119 x 57,5 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl figuracja
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: ‘JAN LEBENSTEIN FIGURA | 1956 ol. pł. 110x59 | wł. Aleksander Wojciechowski’
Opis szczegółowy na blejtramie nalepka wystawowa Galerii u Jezuitów
Literatura W kręgu przyjaciół. Wystawa kolekcji prac malarskich Aleksandra Wojciechowskiego, katalog wystawy, Galeria ZPAP, Warszawa, 1977, poz. kat. 40, nlb.
Jan Lebenstein, katalog wystawy, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, oprac. Mariusz Hermansdorfer, Wrocław 1977, poz. kat. 5, nlb (il.), s. 3 (spis)
W kręgu przyjaciół II. Współczesne malarstwo polskie z kolekcji Aleksandra Wojciechowskiego, katalog wystawy, Galeria Kordegarda, red. Dorota Dąbrowska, Warszawa 1992, poz. kat. 59, s. 44
W kręgu metafory. Ekspresja, groteska, fantastyka, katalog wystawy, Dom Artysty Plastyka, Warszawa 1976, nlb. (il.)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Wystawa indywidualna, Teatr na Tarczyńskiej, Warszawa, październik 1956
„W kręgu metafory. Ekspresja, groteska, fantastyka”, Dom Artysty Plastyka, Warszawa, marzec-kwiecień 1976
„W kręgu przyjaciół. Wystawa kolekcji prac malarskich Aleksandra Wojciechowskiego”, Galeria ZPAP, Warszawa, 5-16.01.1977
Jan Lebenstein, Muzeum Narodowe, Wrocław, kwiecień-czerwiec 1977
„W kręgu przyjaciół III. Wystawa kolekcji polskiej sztuki współczesnej prof. Aleksandra Wojciechowskiego”, Galeria u Jezuitów, Poznań, 16.05-8.06.2002
„Sztuka równowagi: pomiędzy geometrią a zmiennością”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice, 7.02-9.03.2025
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Jan Lebenstein

olej/płótno, 119 x 57,50 cm

"Figura"

ID obiektu 157416
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Jan Lebenstein
Daty życia autora (1930 Brześć Litewski - 1999 Kraków)
Tytuł "Figura"
Czas powstania 1956
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 119 x 57,5 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl figuracja
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: ‘JAN LEBENSTEIN FIGURA | 1956 ol. pł. 110x59 | wł. Aleksander Wojciechowski’
Opis szczegółowy na blejtramie nalepka wystawowa Galerii u Jezuitów
Literatura W kręgu przyjaciół. Wystawa kolekcji prac malarskich Aleksandra Wojciechowskiego, katalog wystawy, Galeria ZPAP, Warszawa, 1977, poz. kat. 40, nlb.
Jan Lebenstein, katalog wystawy, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, oprac. Mariusz Hermansdorfer, Wrocław 1977, poz. kat. 5, nlb (il.), s. 3 (spis)
W kręgu przyjaciół II. Współczesne malarstwo polskie z kolekcji Aleksandra Wojciechowskiego, katalog wystawy, Galeria Kordegarda, red. Dorota Dąbrowska, Warszawa 1992, poz. kat. 59, s. 44
W kręgu metafory. Ekspresja, groteska, fantastyka, katalog wystawy, Dom Artysty Plastyka, Warszawa 1976, nlb. (il.)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Wystawa indywidualna, Teatr na Tarczyńskiej, Warszawa, październik 1956
„W kręgu metafory. Ekspresja, groteska, fantastyka”, Dom Artysty Plastyka, Warszawa, marzec-kwiecień 1976
„W kręgu przyjaciół. Wystawa kolekcji prac malarskich Aleksandra Wojciechowskiego”, Galeria ZPAP, Warszawa, 5-16.01.1977
Jan Lebenstein, Muzeum Narodowe, Wrocław, kwiecień-czerwiec 1977
„W kręgu przyjaciół III. Wystawa kolekcji polskiej sztuki współczesnej prof. Aleksandra Wojciechowskiego”, Galeria u Jezuitów, Poznań, 16.05-8.06.2002
„Sztuka równowagi: pomiędzy geometrią a zmiennością”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice, 7.02-9.03.2025
Search engine powered by ElasticSuite