Jacek Sroka

"Chambre Rouge" ("Czerwony pokój")

olej/płótno, 180 x 120 cm

ID obiektu 147787

„Los umieścił mnie w tym czasie i w tym miejscu. Poznałem euforię lat 1980 i 1981, potem stan wojenny zostawił cień, na długo. Lata osiemdziesiąte w sztuce światowej to wielki powrót malarstwa, które po chudych latach wróciło. Niemcy nazywali to zjawisko ‘głodem obrazów’, a malarzy ‘nowymi dzikimi’. To był ważny czynnik – duch czasu! O charakterze mojej pracy decydują różne czynniki, nie tylko co, ale i jak, dla każdej szukam sposobu. Upraszczając, jaki grunt (w sensie dosłownym też), taki obraz. Goncourtowie mówili, że artysta powinien być w dziele jak policja w mieście: obecny, ale niewidoczny”. Jacek Sroka Jacek Sroka, artysta związany z Krakowem, to twórca, którego malarstwo i grafika wymykają się prostym klasyfikacjom. Jego dorobek, zbudowany na fundamencie ekspresyjnej figuralności, cechuje się niepohamowaną swobodą formalną, ostrą deformacją i krzykliwą kolorystyką. Sroka uzyskał dyplom w Pracowni Miedziorytu prof. Mieczysława Wejmana w 1981, a malarstwo studiował pod kierunkiem prof. Jana Świderskiego. Już w czasie studiów wyróżniał się skłonnością do dynamicznych, zamaszystych przedstawień, które sam określał jako ekspresyjne. Fascynacja twórczością zagranicznych ekspresjonistów, zwłaszcza Willema de Kooninga, ukształtowała jego młodzieńcze poszukiwania artystyczne. W latach 80., okresie politycznego napięcia w Polsce, Jacek Sroka wypracował indywidualny styl, który stał się jego znakiem rozpoznawczym. Kluczową cechą malarstwa artysty stała się antyestetyczność – świadome łamanie zasad akademickiego piękna, programowe dążenie do brzydoty, która w jego ujęciu nabierała nowej, krytycznej funkcji. Formy figuratywne, poddane radykalnej deformacji, stawały się narzędziem opowiadania o absurdzie rzeczywistości, o politycznych i społecznych patologiach, o ludzkiej kondycji. Artysta chętnie sięgał po karykaturalne przerysowanie postaci i sytuacji, budując wielowarstwowe narracje balansujące między groteską, gorzką refleksją a czarnym humorem. Sroka stosuje język plastyczny przypominający niemieckich Nowych Dzikich – grupy malarzy działających w latach 80., cechujących się podobnym zamiłowaniem do krzykliwej barwy, gestu i ekspresji. Choć Sroka nie należał do tej formacji, jego malarstwo w naturalny sposób wpisało się w szerszy nurt europejskiej „estetyki dzikości”, która w Polsce znalazła szczególnie żyzny grunt w okresie kryzysu lat 80. Cechy te – zamaszyste pociągnięcia pędzla, jaskrawe kolory, deformacja figur – dominują w jego twórczości lat 80. i 90., kiedy Sroka świadomie sprzeciwiał się akademickiej poprawności, wybierając drogę prowokacji i artystycznej rebelii. Jednocześnie pozostawał wierny tematowi, który od początku go fascynował – człowiekowi. Postać ludzka, jej cielesność, śmieszność i tragizm, stanowiła centralny motyw jego malarstwa i grafiki. Jednak w ujęciu Sroki człowiek nigdy nie jest przedstawiony jednoznacznie – jest ofiarą i sprawcą, groteskową marionetką w teatrze historii i brutalną istotą walczącą o przetrwanie. W latach 90. Sroka odchodzi od krzykliwych, kontrastujących kolorów oraz dynamicznych gestów, w stronę stonowanych, często dwukolorowych kompozycji. Rzadkością pozostają kompozycje, jak prezentowana praca „Chambre rouge” („Czerwony pokój”) z 1994. Artysta nie stroni już od estetyzacji, a ekspresyjność jego obrazów uspokaja się na rzecz wyrafinowanej faktury płótna – „Fryz”, 1997. Twórczość Sroki to także nieustanna gra z kulturą – cytowanie i przetwarzanie ikon kultury wysokiej i popularnej, tworzenie prac o przewrotnych, czasem wręcz absurdalnych tytułach, które zmuszają widza do wielopoziomowej interpretacji. Artysta uwielbia podważać utarte schematy myślenia i oczekiwania odbiorcy, podsuwając mu obrazy zarówno odrażające, jak i fascynujące w swojej brutalnej szczerości. Tym samym Sroka balansuje na granicy pastiszu i poważnej refleksji nad współczesnym światem. Jego sztuka jest głęboko zakorzeniona w lokalnym kontekście. Krakowska tradycja groteski, inspiracje malarstwem Witkacego, ale też klimat społeczno-polityczny lat 80. – wszystko to ukształtowało jego język artystyczny. Jednak siła jego sztuki polega na uniwersalności – to, co Sroka mówi o Polsce, mówi też o człowieku w ogóle: istocie śmiesznej, tragicznej, bezradnej wobec historii i własnych instynktów, ale jednocześnie obdarzonej niezwykłą zdolnością do śmiechu przez łzy.

Więcej informacji
Autor Jacek Sroka
Daty życia autora (ur. 1957, Kraków)
Tytuł "Chambre Rouge" ("Czerwony pokój")
Czas powstania 1993
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 180 x 120 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl nowa ekspresja
Sygnatura sygnowany i datowany p.d.: '1993 SROKA'
Opis szczegółowy opisany na krośnie malarskim: 'CHAMBRE ROUGE (CZERWONY POKÓJ)', sygnowany, datowany i numerowany na odwrociu: 'JACEK SROKA | 953 | 1993'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Wystawiany „Wszystko widzę, nic nie słyszę”, wystawa grupowa, Muzeum Górnośląskie, Bytom, 26.09 -30.12.2018
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Jacek Sroka

olej/płótno, 180 x 120 cm

"Chambre Rouge" ("Czerwony pokój")

ID obiektu 147787
39000 PLN
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Jacek Sroka
Daty życia autora (ur. 1957, Kraków)
Tytuł "Chambre Rouge" ("Czerwony pokój")
Czas powstania 1993
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 180 x 120 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl nowa ekspresja
Sygnatura sygnowany i datowany p.d.: '1993 SROKA'
Opis szczegółowy opisany na krośnie malarskim: 'CHAMBRE ROUGE (CZERWONY POKÓJ)', sygnowany, datowany i numerowany na odwrociu: 'JACEK SROKA | 953 | 1993'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Wystawiany „Wszystko widzę, nic nie słyszę”, wystawa grupowa, Muzeum Górnośląskie, Bytom, 26.09 -30.12.2018
Search engine powered by ElasticSuite