Jacek Malczewski

Profil kobiecy ("Główka")

olej/tektura, 35 x 27 cm

ID obiektu 159663

Obrazy kobiet znajdowały się w centrum twórczości Jacka Malczewskiego, o czym w ostatnich latach przypomniała zorganizowana w Muzeum im. Jacka Malczewskiego wystawa „Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego” (2019). Epoka, w której tworzył Malczewski obfitowała w wizerunki femmes fatales, ale też – generalnie – obrazy kobiet stały się popularnym tematem traktowanym jako wehikuł symbolicznych treści. W wyobrażonym świecie Malczewskiego początkowo królowały obraz kobiet z poezji Słowackiego – Eloe czy Ellenai, a później, w klasycznym okresie twórczości, gdy dominująca stała się inspiracja kulturą antyczną, artysta wyobrażał liczne Chimery, Gorgony, Parki czy Meduzy. W tym repertuarze pojawiały się również Muzy i wiele kobiet z obrazów Malczewskiego jest zwyczajowo nazywanych w ten sposób właśnie ze względu na symboliczne nawiązanie tych postaci do aktu inspiracji artystycznej. Greckie Muzy były boginiami poezji, muzyki, tańca i nauki, którym przewodził Apollo – bóg piękna i natchnienia artystycznego. Wiele z portretów kobiet Malczewskiego to subiektywnie oddane wizerunki realnych postaci bliskich artyście takich jak żona czy siostry artysty, ale też przyjaciółki takie jak Maria Balowa, której rysy nadał Malczewski wielu swoim postaciom. Artysta portretował znane aktorki albo arystokratki, ale także nieznane dziś kucharki, sprzątaczki czy sąsiadki. „Ze wspomnień Janoszanki wynika – zauważyła Paulina Szymalak-Bugajska – że Malczewski bardzo często w wyborze modelki do portretu kierował się impulsem, instynktownie wybierał nawet obcą osobę, której twarz czy element garderoby go zafascynował. Wypatrywał na ludzkiej twarzy symptomów tragicznych przeżyć czy smutnych wspomnień – własna wyobraźnia podsuwała mu otoczenie dla modela, kostium, symboliczne atrybuty i scenografię” (Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego, katalog wystawy, red. Paulina Szymalak-Bugajska, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2019, s. 21). „… profilowo ujmowane głowy, kobiece i męskie, stanowią częste w malarstwie Malczewskiego dopełnienie w polu kompozycyjnym obrazów. Ten typ rozbudowanej narracji obejmuje zarówno przedstawienia portretowe, czy też wizerunki własne artysty, jak i rozbudowane układy tryptykowe, gdy w bocznych skrzydłach niemal zawsze pojawiają się mocne sylwety ujęte w bliskich, profilowych popiersiach (…) Na widoczny tu w sygnaturze rok 1902 przypada powstanie wielu wspaniałych dzieł Malczewskiego (…) Jednocześnie z analizy zawartości katalogów z epoki (w większości brak wymiarów!) do skromnych wyjątków należą zapisy sformułowane jako „Główka”. Elżbieta Charazińska, fr. opinii o obrazie z dn. 17 grudnia 2024 roku, s. 2

Więcej informacji
Autor Jacek Malczewski
Daty życia autora (1854 Radom - 1929 Kraków)
Tytuł Profil kobiecy ("Główka")
Czas powstania 1902
Technika olej
Materiał tektura
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 35 x 27 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl modernizm
Sygnatura sygnowany monogramem i datowany l.g.: 'J. M. 1902'
Opis szczegółowy na odwrociu papierowa nalepka warszawskiego Pałacu Sztuki oraz inna papierowa nalepka inwentarzowa?
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Opinie opinia Elżbiety Charazińskiej z dn. 17 grudnia 2024 roku
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Jacek Malczewski

olej/tektura, 35 x 27 cm

Profil kobiecy ("Główka")

ID obiektu 159663
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Jacek Malczewski
Daty życia autora (1854 Radom - 1929 Kraków)
Tytuł Profil kobiecy ("Główka")
Czas powstania 1902
Technika olej
Materiał tektura
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 35 x 27 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl modernizm
Sygnatura sygnowany monogramem i datowany l.g.: 'J. M. 1902'
Opis szczegółowy na odwrociu papierowa nalepka warszawskiego Pałacu Sztuki oraz inna papierowa nalepka inwentarzowa?
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Opinie opinia Elżbiety Charazińskiej z dn. 17 grudnia 2024 roku
Search engine powered by ElasticSuite