Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Jacek Malczewski
Portret kobiety w pracowni
olej/sklejka, 29,50 x 41 cm
MALCZEWSKIEGO ROZWAŻANIA O ŻYCIU Jeśli wierzyć obrazom Malczewskiego, jego pracownię od zawsze zamieszkiwały rozmaite zjawy i demony. Na przestawieniach jego malarskiego studia, czy to w Krakowie, czy w Lusławicach, odnajdziemy roznegliżowane muzy, groźne anielice, spętane kajdanami Polonie, brodatych sybiraków, wreszcie odzianą w kruczoczarną pelerynę Śmierć. Na tym tle wybijają się trzy dzieła takie jak „Melancholia” i „Błędne koło”. Pracownia i jej przestrzeń stawała się także niejednokrotnie polem do rozważań egzystencjalnych artysty. Prezentowana w katalogu kompozycja z 1921 roku to ewidentnie preludium dla większej i znanej pracy Malczewskiego, a mianowicie „Prządki”, funkcjonującej również pod tytułem „Pożegnanie z pracownią” (1922, kolekcja prywatna). Przedstawiona została tutaj ta sama przestrzeń – zapewne jego pracownia w krakowskiej uczelni przy pl. Matejki. W 1921 roku Malczewski ustąpił z funkcji profesora Akademii Sztuk Pięknych. Choć nadal używał jeszcze swojej pracowni, to doskonale wiedział, że wkrótce nastąpić musi metaforyczne pożegnanie z nią. Pierwsze kroki ku temu podjął on już zatem w 1921, malując portret kobiety w przestrzeni pracowni. Tak samo jak w „Prządce” jest to zapewne jedna z jego ulubionych modelek – Michalina Janoszanka, która w Wielkim Tercjarzu wspominała, że w tej roli mistrz namalował ją dwukrotnie. Muza artysty sama mówiła niegdyś, że „W twórczości Malczewskiego znajdują się portrety kobiet z kręgu rodzinnego, pań z towarzystwa, przedstawicielek środowiska artystycznego, ale też na wielu pracach występują nieznane bliżej twarze zawodowych, jak i czasem zupełnie przypadkowych modelek. Nierzadko swojej fizjonomii bohaterkom obrazu użyczają zwykłe służące, kucharki, posługaczki, o których Janoszanka pisze: Z kucharek i pokojówek powstawały cudne dzieła: Meduzy i Harpie ze skrzydłami u głów” (Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego, katalog wystawy, red. Paulina Szymalak-Bugajska, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2019, s. 21). Wokół kobiety artysta odtworzył całe wyposażenie swojego atelier. Pod ścianą, oparte jeden o drugi, piętrzą się blejtramy, na podłodze stoi zbroja, być może ta znana z autoportretu mistrza. Widoczne są również tutaj charakterystyczne skrzynie i skrzypce oparte o krosna.
Autor | Jacek Malczewski |
---|---|
Daty życia autora | (1854 Radom - 1929 Kraków) |
Tytuł | Portret kobiety w pracowni |
Czas powstania | 1921 |
Technika | olej |
Materiał | sklejka |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 29,5 x 41 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | modernizm |
Sygnatura | sygnowany i datowany p.d.: '1921 J Malczewski' |
Opis szczegółowy | opisany na odwrociu: 'Jan Kosiniak' |
Literatura | archiwalna fotografia obrazu, fot. Zofia Tomaszewska, Muzeum Narodowe w Warszawie, nr inw. DDWneg.2421 MNW |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Jacek Malczewski
olej/sklejka, 29,50 x 41 cm
Portret kobiety w pracowni
Autor | Jacek Malczewski |
---|---|
Daty życia autora | (1854 Radom - 1929 Kraków) |
Tytuł | Portret kobiety w pracowni |
Czas powstania | 1921 |
Technika | olej |
Materiał | sklejka |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 29,5 x 41 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | modernizm |
Sygnatura | sygnowany i datowany p.d.: '1921 J Malczewski' |
Opis szczegółowy | opisany na odwrociu: 'Jan Kosiniak' |
Literatura | archiwalna fotografia obrazu, fot. Zofia Tomaszewska, Muzeum Narodowe w Warszawie, nr inw. DDWneg.2421 MNW |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |