Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Henryk Hayden
"Dziewczynki grające w karty" ("Les jouers de cartes")
olej/płótno, 54 x 73 cm
Cézanne, Renoir i Hayden: Dialog mistrzów Zagadnienie barwy interesowało Haydena już na wczesnym etapie kariery. Artur Winiarski, monografista Haydena, stwierdza: „Obrazy Haydena były wysmakowanymi barwnie kompozycjami noszącymi w sobie pewną wrażliwość poetycką, stąd też przylgnęło do niego określenie Maxa Jacoba, który zachwycając się twórczością młodego artysty, nazwał go nomen omen ‘Renoirem kubizmu’” (Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, tekst Artur Winiarski, katalog wystawy, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna 2013, s. 49). Fascynacja jednym ze współtwórców francuskiego impresjonizmu, Renoirem, jest czytelna w malarstwie Haydena z lat 20. XX wieku. W momencie rozluźniania się rygorów kubizm, artysta zwrócił się w stronę „nowego porządku” i sensualnej percepcji natury. Naturalistyczne malarstwo artysty z lat 20. I 30. odznacza się miękkością modelunku i srebrzystością barwy, blisko Renoira właśnie. W recepcji krytycznej i historyczno-artystycznej prace malarza z tego czasu nie są pozycjonowane najwyżej. Komentatorzy jego dzieła zawsze wysoko stawiali jego rozdział kubistyczny i późne prace zbliżające się do abstrakcji. Tymczasem liczny dorobek międzywojnia zawiera w sobie wspaniałe, urokliwe dzieła: „rozmalowane” pejzaże, „soczyste” martwe natury czy urocze portrety reprezentujące malarstwo „środka” swoich czasów. Pomimo że „Dziewczynki grające w karty” to dzieło z 1948 roku, to pod względem stylu przynależy ono jeszcze bez wątpienia do stylistyki rozwijanej przez Haydena w okresie międzywojnia. Obraz ten zestawić można śmiało z licznymi w oeuvre Renoire’a portretami dziecięcymi. Widać tutaj tę samą wrażliwość, liryzm i wyczulenie na formę, budowaną poprzez nastrojowe barwy. Najbardziej odpowiednim jest jednak w tym kontekście porównanie obrazu Haydena do „Graczy w karty” jego mentalnego przywódcy, Paula Cézanne’a. Już na archiwalnej fotografii z pracowni artysty z około 1919 roku, na której stoi on przy swoim kubistycznym obrazie „Trzej muzycy”, widać za miłowanie do sztuki mistrza z Aix-en-Provence. Na ścianie wisi reprodukcja „Chłopca w czerwonej kamizelce”, która metaforycznie oddaje wartości, którym hołdował przez całe życie Hayden. Przedstawienie dwóch dziewczynek pochłoniętych grą w karty to obraz z późnych lat 40. Jak widać artysta nawet na tym etapie, kiedy dokonywała się w jego twórczości gwałtowna przemiana, pozostał wierny dawnym ideałom.
Autor | Henryk Hayden |
---|---|
Daty życia autora | (1883 Warszawa - 1970 Paryż) |
Tytuł | "Dziewczynki grające w karty" ("Les jouers de cartes") |
Czas powstania | 1948 |
Technika | olej |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 54 x 73 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | Ecole de Paris |
Sygnatura | sygnowany i datowany p.d.: 'Hayden | 48' |
Opis szczegółowy | opisany na krośnie malarskim: 'Les jouers de cartes 1948 Triel' oraz 'X66 (trudno czytelnie) N30', dawna papierowa nalepka inwentarzowa, nalepka własnościowa z opisem obrazu oraz nalepka z numerem inwentarzowym: '0533/MR/08' |
Literatura | Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, katalog wystawy, red. Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2013, s. 157 (il.), nr kat. 82 |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Wystawiany | Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 20 września - 31 grudnia 2013 |
Henryk Hayden
olej/płótno, 54 x 73 cm
"Dziewczynki grające w karty" ("Les jouers de cartes")
Autor | Henryk Hayden |
---|---|
Daty życia autora | (1883 Warszawa - 1970 Paryż) |
Tytuł | "Dziewczynki grające w karty" ("Les jouers de cartes") |
Czas powstania | 1948 |
Technika | olej |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 54 x 73 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | Ecole de Paris |
Sygnatura | sygnowany i datowany p.d.: 'Hayden | 48' |
Opis szczegółowy | opisany na krośnie malarskim: 'Les jouers de cartes 1948 Triel' oraz 'X66 (trudno czytelnie) N30', dawna papierowa nalepka inwentarzowa, nalepka własnościowa z opisem obrazu oraz nalepka z numerem inwentarzowym: '0533/MR/08' |
Literatura | Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, katalog wystawy, red. Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2013, s. 157 (il.), nr kat. 82 |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Wystawiany | Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 20 września - 31 grudnia 2013 |