Henryk Epstein

Martwa natura z ptactwem

olej/płótno, 54,50 x 65 cm

ID obiektu 142207

Twórczość malarska Henryka Epsteina ulegała licznym przeobrażeniom. Mimo stosunkowo krótkiego życia, zakończonego tragiczną śmiercią w nazistowskim obozie zagłady, malarz przebył długą drogę artystyczną. Naukę malarstwa rozpoczął w Monachium, ale najdłużej przebywał w Paryżu, gdzie w 1913 trafił do artystycznej kolonii, osiedla założonego przez Alfreda Bouchera – La Ruche. Tam, wśród dziesiątek pracowni, mieszkał i tworzył wraz z innymi artystami. Epstein poznał i zaprzyjaźnił się z mieszkającymi w okolicy Chaimem Soutinem i Amedeo Modiglianim. W latach 20. artysta podróżował na południe Francji, a także na Korsykę, czerpiąc inspiracje z otaczającej go natury. W początkowym okresie jego malarstwo nawiązywało do postimpresjonistycznych tendencji, wzorowanych na malarstwie Paula Gauguina i szkoły Pont-Aven. Epstein wszedł też w krąg malarzy fowistów i ekspresjonistów, dynamizując swoje kompozycje i wprowadzając ostre kontrasty barwne. Kolor był dla niego ważnym nośnikiem formy, w zależności od okresu rozjaśniał i ożywiał paletę barw, bądź subtelnie ją przygaszał, jednak zawsze z uwagą i wrażliwością. Henryk Epstein często malował motyw „Trophee de chase” (trofeum łowieckie), czyli przedstawienia martwej zwierzyny łownej, w szczególności ptactwa. Temat ten, zaczerpnięty z malarstwa niderlandzkiego, był popularny także w XIX-wiecznym środowisku paryskim. Głównym malarzem martwych ptaków był Chaim Soutine, a za nim po tematykę łowiecką sięgał chociażby Mojżesz Kisling. Obrazy Epsteina przedstawiały wielobarwne kompozycje różnych gatunków ptaków układanych na stole, czasem w otoczeniu ryb, kwiatów czy owoców. Prezentowana w katalogu praca jest przykładem takiego przedstawienia, w którym martwe ptactwo leży tuż obok kosza z owocami. Umiejętnie pomyślana kompozycja oraz żywa kolorystyka nadają scenie dramatyzmu. Bezwiednie poskręcane szyje i rozłożone skrzydła pokazują sprawność warsztatową malarza. Wyraziste bliki świetlne rozjaśniają kompozycję, a charakterystyczny gruby kontur rozdziela płaszczyzny barwne. Grube pociągnięcia pędzla budują strukturę obrazu, nadając mu osobliwego i ekspresyjnego charakteru.

Więcej informacji
Autor Henryk Epstein
Daty życia autora (1891 Łódź - 1944 obóz koncentracyjny, prawdopodobnie Auschwitz)
Tytuł Martwa natura z ptactwem
Czas powstania około 1920
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 54,5 x 65 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl Ecole de Paris
Sygnatura sygnowany p.g.: 'H. Epstein'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Henryk Epstein

olej/płótno, 54,50 x 65 cm

Martwa natura z ptactwem

ID obiektu 142207
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Henryk Epstein
Daty życia autora (1891 Łódź - 1944 obóz koncentracyjny, prawdopodobnie Auschwitz)
Tytuł Martwa natura z ptactwem
Czas powstania około 1920
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 54,5 x 65 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl Ecole de Paris
Sygnatura sygnowany p.g.: 'H. Epstein'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Search engine powered by ElasticSuite