Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Ewa Partum
"Piruet" - zestaw 4 fotografii
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny, 75 x 50 cm
„Piruet” to seria fotografii dokumentujących performance Ewy Partum o tym samym tytule, który odbył się 23 listopada 1984 w berlińskiej Galerii Dialog. Na cykl składają się cztery ujęcia kroczącej po wnętrzu galerii nagiej artystki. Tytułowy piruet zostaje poddany reinterpretacji – ubrana wyłącznie w białe łyżwy do jazdy figurowej Partum rozbija ustawioną na podłoże taflę lustra. Jak zauważa Ewa Majewska, działanie świadomie poddawało krytyce konformistyczną postawę społeczną, propagandę sukcesu i dążenie do szczęścia upatrywanego w patriarchalnym konstrukcie płci. Rozbijając lustro, Partum pokazała swoją obojętność wobec panujących stereotypów i poddała pod wątpliwość promowane w społeczeństwie wartości. Działanie poprzedzał manifest nawołujący do autorefleksji: „Jest to osobiste doświadczenie. Pomiędzy nami istnieje w tym momencie również nasza przeszłość, którą nosimy w sobie jako przestrzeń intymną, ta kontynuacja stanowi związek, który znajdujemy pomiędzy sobą a czasem. Jest to klucz do rzeczywistości, kiedy patrzymy sami w głąb siebie, podobnie jak przy piruecie. Próbowałam zniszczyć moje uczucia. Uczucia, które dotyczą przeszłości. To, co minęło i to, co miało znaczenie, ma taki związek z nami jak odbicie w lustrze z oryginałem. Chciałabym przeżyć zniszczenie mojej przeszłości podczas piruetu” (http://artmuseum.pl/pl/filmoteka/praca/partum-ewa-pirouette?age18=true, dostęp: 24.07.2023). W twórczości Ewy Partum nagość wyraża jednocześnie bezradność wobec panującej hierarchizacji płci oraz aktywny protest wymierzony przeciwko traktowaniu roli kobiet jako podrzędnej. Odsłaniając nagie ciało publicznie w działaniach performatywnych, począwszy od „Samoidentyfikacji” (1980), Partum postanowiła „nagą bronią” zaznaczyć naglącą potrzebę zmiany sytuacji kobiet w świecie sztuki. Było to niespełna dziesięć lat po wygłoszeniu manifestu „Dlaczego w sztuce nie było wielkich artystek?” (1971) przez Lindę Nochlin i przełomowej dla sztuki kobiet wystawy „Womanhouse” (1972) na przedmieściach Los Angeles zorganizowanej przez Judy Chicago i Miriam Schapiro. Performance z początku lat 80. XX wieku, którego dokumentację zamieszczono w niniejszym katalogu, inicjuje okres berlińskiej działalności przedstawicielki polskiej sztuki feministycznej. Włącza on Ewę Partum do grona eksperymentujących z formą przedstawicielek neoawangardy. Wskazywała na to Ewa Majewska w artykule „Feminist Art of Failure, Ewa Partum and the Avant-garde of the Weak”: „Dziełami ze wczesnych lat 80. XX wieku takimi jak ‘Pirouette’, ‘Stupid Woman’ i ‘Woman, marriage is against you!’ Partum uplasowała się jako pełna ironii, a nawet auto-ironii, anty-bohaterska artystka neoawangardy, opisanej przez Hala Fostera jako opozycja do tradycyjnej awangardy, która opierała się na silnej potrzebie eksperymentu i akcentowała swoją prekursorską rolę w stosunku do ewolucji następującej społeczeństwie” (https://www.pismowidok.org/en/archive/2016/16-digital-darkness/feminist-art-of-failure-ewa-partum-and-the-weak-avant-garde, dostęp: 25.07.2023).
Autor | Ewa Partum |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1945, Grodzisk Mazowiecki) |
Tytuł | "Piruet" - zestaw 4 fotografii |
Czas powstania | 1984/1997 |
Technika | odbitka żelatynowo-srebrowa |
Materiał | papier fotograficzny |
Rodzaj | odbitki analogowe |
Wymiary | 75 x 50 cm (wymiary każdej pracy) |
Typ obiektu | fotografia |
Styl | awangarda |
Sygnatura | sygnowany i datowany na każdej części p.d.: 'Ewa Partum 1984/97' |
Opis szczegółowy | Fotografie są pierwszymi i jedynymi odbitkami wykonanymi w 1997 roku ze slajdów dokumentujących performance w 1984 roku. Zostały wykonane z myślą o retrospektywnej wystawie Ewy Partum, która początkowo miała mieć miejsce w „Zachęcie” w Warszawie, a ostatecznie odbyła się w Karlsruhe w 2001 roku. Istnieją też dwa wideo z performance w 1984 roku - jeden egzemplarz znajduje się w kolekcji CSW Znaki Czasu w Toruniu, drugi – w kolekcji Instytutu Sztuki Wyspa. Istnieje również obiekt związany z performancem - łyżwa na lustrzanej tafli, który był pokazywany na retrospektywnej wystawie w Łodzi. |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Wystawiany | por. „Pirouette”, Galeria Dialog Berlin, 1984 „Ewa Partum 1965-2000”, Badischer Kunsverein, Karlsruhe, 17.02-16.04.2001 Ewa Partum, „Nic nie zatrzyma idei sztuki”, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 21.11.2014-15.02.2015 „Wariatka na strychu”, wystawa zbiorowa, Galeria Ewa Opałka / Fundacja Razem Pamoja, Warszawa, 10.03-23.04.2023 |
Ewa Partum
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny, 75 x 50 cm
"Piruet" - zestaw 4 fotografii
Autor | Ewa Partum |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1945, Grodzisk Mazowiecki) |
Tytuł | "Piruet" - zestaw 4 fotografii |
Czas powstania | 1984/1997 |
Technika | odbitka żelatynowo-srebrowa |
Materiał | papier fotograficzny |
Rodzaj | odbitki analogowe |
Wymiary | 75 x 50 cm (wymiary każdej pracy) |
Typ obiektu | fotografia |
Styl | awangarda |
Sygnatura | sygnowany i datowany na każdej części p.d.: 'Ewa Partum 1984/97' |
Opis szczegółowy | Fotografie są pierwszymi i jedynymi odbitkami wykonanymi w 1997 roku ze slajdów dokumentujących performance w 1984 roku. Zostały wykonane z myślą o retrospektywnej wystawie Ewy Partum, która początkowo miała mieć miejsce w „Zachęcie” w Warszawie, a ostatecznie odbyła się w Karlsruhe w 2001 roku. Istnieją też dwa wideo z performance w 1984 roku - jeden egzemplarz znajduje się w kolekcji CSW Znaki Czasu w Toruniu, drugi – w kolekcji Instytutu Sztuki Wyspa. Istnieje również obiekt związany z performancem - łyżwa na lustrzanej tafli, który był pokazywany na retrospektywnej wystawie w Łodzi. |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Wystawiany | por. „Pirouette”, Galeria Dialog Berlin, 1984 „Ewa Partum 1965-2000”, Badischer Kunsverein, Karlsruhe, 17.02-16.04.2001 Ewa Partum, „Nic nie zatrzyma idei sztuki”, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 21.11.2014-15.02.2015 „Wariatka na strychu”, wystawa zbiorowa, Galeria Ewa Opałka / Fundacja Razem Pamoja, Warszawa, 10.03-23.04.2023 |