Edward Dwurnik

"Kondotier w mieście" z cyklu "Wiosna"

litografia/papier, 62 x 47,50 cm

ID obiektu 132507

Cykl „Wiosna” (Wiosna), stworzony przez Edwarda Dwurnika, to seria litografii, w których artysta bada stan społeczeństwa ukryty pod codzienną powierzchnią rzeczywistości. Prace z tego cyklu są pełne ironii, społecznej obserwacji i wyrazistego języka plastycznego, charakterystycznego dla wczesnego okresu twórczości Dwurnika. Mimo że tytuł sugeruje czas odnowy i światła, wiosna u artysty przepełniona jest niepokojem, aluzjami do kontroli, utraty indywidualności i wewnętrznej pustki. W pracy „Piękne kolonie” (1968) widzimy zastygłą scenę z grupą postaci, które uczestniczą w jakimś zbiorowym działaniu lub oczekiwaniu. Choć tytuł może przywoływać skojarzenia z wypoczynkiem lub idealistyczną wspólnotą, sama kompozycja wywołuje wrażenie izolacji i bezosobowości. To nie przedstawienie konkretnego miejsca czy wydarzenia, lecz raczej symboliczne ukazanie społeczeństwa, w którym jednostka traci swoją tożsamość i staje się częścią podporządkowanego systemu. W litografii „Młode wino” (1969) artysta ukazuje scenę zbiorowego picia alkoholu: wiele postaci w niestabilnych pozach, z butelkami i wyrazistymi gestami. Młode wino nie symbolizuje tutaj radości młodości, lecz raczej próbę ucieczki, zagłuszenia lęku i bezradności. Całość nabiera charakteru satyry, podkreślając, że za pozorną zabawą kryje się niepokój i chaos wewnętrzny. W pracy „Kondotier w mieście” (1970) pojawia się postać przypominająca wojskowego lub ochroniarza – uzbrojonego człowieka obecnego w spokojnym, miejskim otoczeniu. Ten „kondotier” nie jest rycerzem z przeszłości, ale współczesnym symbolem napięcia, absurdalnej gotowości i agresji bez wyraźnego celu. Jego obecność w mieście wskazuje na wewnętrzny konflikt epoki: lęk przed zmianą, zatarcie granic między wojną a codziennością, między władzą a zwykłym życiem. Trzy prace z cyklu „Wiosna” nie przedstawiają odnowy natury, ale stan społeczny: zastój, niepokój, utratę tożsamości i próby ucieczki od rzeczywistości. Dwurnik poprzez metaforę i groteskę ukazuje, że pod powierzchnią wiosny może kryć się nie przebudzenie, lecz pozór i maska stabilności.

Więcej informacji
Autor Edward Dwurnik
Daty życia autora (1943 Radzymin - 2018 Warszawa)
Tytuł "Kondotier w mieście" z cyklu "Wiosna"
Czas powstania 1970
Technika litografia
Materiał papier
Rodzaj grafika warsztatowa
Wymiary 62 x 47,5 cm (w świetle passe-partout)
Typ obiektu grafika
Stan zachowania praca oprawiona
Styl nowa ekspresja
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany ołówkiem u dołu: 'litografia 2/5 "Kondotier w mieście" E. Dwurnik 70.'
Literatura por.:
Edward Dwurnik. Malarstwo, rysunek, grafika, katalog wystawy, Salon BWA, Legnica 1974, poz. kat. 20 (litografie z cyklu „Wiosna”), nlb. (il.)
Edward Dwurnik. Grafika, katalog wystawy, BWA, Piastów 1974, poz. kat. 23, nlb.
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Edward Dwurnik

litografia/papier, 62 x 47,50 cm

"Kondotier w mieście" z cyklu "Wiosna"

ID obiektu 132507
9000 PLN
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Edward Dwurnik
Daty życia autora (1943 Radzymin - 2018 Warszawa)
Tytuł "Kondotier w mieście" z cyklu "Wiosna"
Czas powstania 1970
Technika litografia
Materiał papier
Rodzaj grafika warsztatowa
Wymiary 62 x 47,5 cm (w świetle passe-partout)
Typ obiektu grafika
Stan zachowania praca oprawiona
Styl nowa ekspresja
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany ołówkiem u dołu: 'litografia 2/5 "Kondotier w mieście" E. Dwurnik 70.'
Literatura por.:
Edward Dwurnik. Malarstwo, rysunek, grafika, katalog wystawy, Salon BWA, Legnica 1974, poz. kat. 20 (litografie z cyklu „Wiosna”), nlb. (il.)
Edward Dwurnik. Grafika, katalog wystawy, BWA, Piastów 1974, poz. kat. 23, nlb.
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Search engine powered by ElasticSuite