Edward Dwurnik

"Czerwony krzyż" z cyklu "Sportowcy (XV)"

olej/płótno, 210 x 144 cm

ID obiektu 156243

Już na pierwszy rzut oka w pracach Edwarda Dwurnika, który zapisał się w historii polskiej sztuki jako jeden z najważniejszych malarzy, dostrzec można wyraźne społeczne zacięcie. Jego twórczość, wnikliwie opisująca polską rzeczywistość, nie unikała zarówno jej przywar, jak i absurdów. Malując świat, który go otaczał, Dwurnik nie idealizował go, lecz oddawał w swoich płótnach obraz kraju takim, jakim go widział – często szarym, surowym, pełnym sprzeczności. Tworzył sztukę bezpośrednią, dotykającą codzienności, nie stroniąc przy tym od ironii i nostalgii. Dzieła malarza układają się w charakterystyczne cykle, takie jak Podróże autostopem, Robotnicy, Warszawa czy Sportowcy. W każdym z nich skupiał się na zwykłym obywatelu, podkreślając jego życie, codzienne troski i specyfikę otaczającego go świata. Jego sztuka była w pewnym sensie kroniką życia w PRL-u, swoistym malarskim dokumentem epoki. „Nie tworzę legendy – jestem obiektywnym, twardym realistą […] interesują mnie polscy przeciętni ludzie. Uważam, że nie są oni przeciętni, ponieważ to oni mnie wychowali. Znam ich sprawy, ubiór, zwyczaje.” Edward Dwurnik Jednym z cykli, w którym ta idea widoczna jest szczególnie mocno, są właśnie Sportowcy. Tytuł, wbrew intuicyjnemu skojarzeniu, nie odnosi się do atletów, lecz do popularnych w czasach PRL papierosów „Sport”. To dowcipna gra słów, która odzwierciedla ironiczne spojrzenie artysty na otaczającą go rzeczywistość – zabieg charakterystyczny nie tylko dla tego cyklu, ale dla całej jego twórczości. Postaci przedstawione w Sportowcach niekoniecznie palą papierosy – to raczej humorystyczne odniesienie do ich codzienności, rutyny i sposobu bycia. Każdy obraz z serii jest numerowany i opatrzony tytułem, który zostaje wpisany w kompozycję obrazu, wzmacniając jego znaczenie. W Czerwonym Krzyżu Dwurnik przedstawia – być może – pracowników kolei, przypadkowych obywateli, a może wręcz pomniki typowego mieszkańca PRL. Nie jest to jednak jedynie metaforyczna idea – figury te są dosłownie ukazane jako popiersia, co doskonale wpisuje się w szerszy zamysł artysty. Dwurnik buduje swoim malarstwem pomnik przeciętnego obywatela, nadając mu formę monumentalną, choć jednocześnie ironiczną i krytyczną. Kompozycja jest ciemna, pełna napięcia i budząca niepokój, ale jednocześnie niezwykle intrygująca. Tło, przedstawiające miasto, przywodzi na myśl ekspresjonistyczne przedstawienia z początku XX wieku – ten motyw powtarza się w wielu dziełach Dwurnika. Jego charakterystyczny styl, łączący brutalną szczerość z groteskową deformacją, ukształtował się już na wczesnym etapie jego twórczości i pozostał jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów jego malarstwa. Sportowcy to doskonały przykład tej konsekwencji – malarstwa, które nie tylko dokumentuje rzeczywistość, ale też ją komentuje, bawi się nią i poddaje artystycznej interpretacji.

Więcej informacji
Autor Edward Dwurnik
Daty życia autora (1943 Radzymin - 2018 Warszawa)
Tytuł "Czerwony krzyż" z cyklu "Sportowcy (XV)"
Czas powstania 1984
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 210 x 144 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl nowa ekspresja
Sygnatura sygnowany, datowany p.d.: '1984. | E. DWURNIK.' i opisany l.d.: 'CYKL: SPORTOWCY' oraz ś.d.: 'CZERWONY KRZYŻ'
Opis szczegółowy sygnowany, datowany, opisany i numerowany na odwrociu: '984 | 1984 | E. DWURNIK | NR: XV-193-984 | CZERWONY KRZYŻ | 210x144'
nalepka Van Abbe Museum na krośnie malarskim
Literatura Dwurnik. Spis prac malarskich, red. P. Dwurnik, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2001, wydane jako dodatek do katalogu wystawy „Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy” (08.09-07.10.2001), Cykl XV. „Sportowcy”, poz. 193, nr 984, nlb.
Sportowcy 1972-1992, red. Pola Dwurnik, Warszawa 2011, poz. kat. 193, s. 356-357 (il.), 511 (spis)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Wystawiany Edward Dwurnik. Obrazy, rysunki i rzeźby, Stedelijk Van Abbemuseum, Eindhoven, 16.02-29.03.1985
Opinie praca w internetowym archiwum Fundacji Dwurnika: https://edwarddwurnik.pl/index.php/Detail/objects/1681 [dostęp: 24.02.2025]
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Edward Dwurnik

olej/płótno, 210 x 144 cm

"Czerwony krzyż" z cyklu "Sportowcy (XV)"

ID obiektu 156243
200000 PLN
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Edward Dwurnik
Daty życia autora (1943 Radzymin - 2018 Warszawa)
Tytuł "Czerwony krzyż" z cyklu "Sportowcy (XV)"
Czas powstania 1984
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 210 x 144 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl nowa ekspresja
Sygnatura sygnowany, datowany p.d.: '1984. | E. DWURNIK.' i opisany l.d.: 'CYKL: SPORTOWCY' oraz ś.d.: 'CZERWONY KRZYŻ'
Opis szczegółowy sygnowany, datowany, opisany i numerowany na odwrociu: '984 | 1984 | E. DWURNIK | NR: XV-193-984 | CZERWONY KRZYŻ | 210x144'
nalepka Van Abbe Museum na krośnie malarskim
Literatura Dwurnik. Spis prac malarskich, red. P. Dwurnik, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2001, wydane jako dodatek do katalogu wystawy „Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy” (08.09-07.10.2001), Cykl XV. „Sportowcy”, poz. 193, nr 984, nlb.
Sportowcy 1972-1992, red. Pola Dwurnik, Warszawa 2011, poz. kat. 193, s. 356-357 (il.), 511 (spis)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Wystawiany Edward Dwurnik. Obrazy, rysunki i rzeźby, Stedelijk Van Abbemuseum, Eindhoven, 16.02-29.03.1985
Opinie praca w internetowym archiwum Fundacji Dwurnika: https://edwarddwurnik.pl/index.php/Detail/objects/1681 [dostęp: 24.02.2025]
Search engine powered by ElasticSuite